התגלה רסיס מטאוריט מכדור האש שהתרסק ביום רביעי בארה”ב

מאת ננסי אטקינסון

כדור האש שצולם ביום רביעי, 14/4/2010בלילה ממצלמת אינטרנט על גג בניין באוניברסיטת מדיסין בויסקונסין. צילום באדיבות האוניברסיטה ומרכז JPL של נאס"א

אתרי האינטרנט המשמשים חובבי אסטרונומיה אסטרו בוב ו-Rocks From Space דיווחו לראשונה אתמול (ו’) כי חולץ המטאוריט הראשון מבין שרידי כדור האש המרהיב שנראה מעל שבע ממדינות ארה”ב ביום רביעי האחרון, 14 באפריל 2010. האחים כריספופר ואיבן בורדו המתגוררים בדרום מדינת ויסקונסין איתרו את הרסיס של מה שכנראה היה סלע בקוטר מטר, לפי הערכת משרד עצמים קרובי ארץ של נאס”א.  רסיסים מהמטאורים של כדור האש מיום רביעי נפלו מעל העיר ליבינגסטון, ויסקונסין, בתחום שבין הערים פלאטוויל ואבוקה.

לפי אתר משרד העצמים קרובי ארץ של נאס”א, נתונים שנאספו במרכז החלל מארשל בהנטסוויל אלבמה מעידים על כך שגוף האם של כדור האש לא קשור למטר המטאורים גאמא וירגינד שהתרחש בזמן שבו חדר כדור האש לאטמוספירה. תחת זאת, סלע החלל הקטן מקורו קרוב לודאי במקום כלשהו בחגורת האסטרואידים.

כריסטופר ואיבן בורדו מחזיקים את המטאוריט שנפל ב-14 באפריל 2010 בויסקונסין, שריד של מה שקודם לכן נצפה בשמים ככדור אש ענקי. האבן חולצה 22 שעות לאחר נפילתה. צילום: טרי בורדו, הועלתה בידי מייקל ג'ונסון לאתר " Rocks From Space" באדיבות Universe Today
ראש משרד ה-NEO, דון יאומנס אמר כי כדור האש התפרק בגובה רב באטמוספירה, שחרר אנרגיה המקבילה ל-20 טונות של TNT. “הערכת גודלו של אסטרואיד כה קטן מאפשרת לנו למדוד את התדירות של אירועים אלה” אמר יאומנס. “אסטרואידים בגודל זה צפויים לחדור לאטמוספירת כדור הארץ אחת לחודש.

מייקל ג’ונסון, בעליו של אתר Rocks From Space, אומר כי לדברי מייק פארמר, ציד מטאוריטים מקצועי, נראה שמדובר במטאוריט מסוג H chondrite.

בסרטון הוידאו ניתן לראות תמונות גולמיות של כדור האש מזוויות שונות.