האם המקור למקור החיים נמצא בחלל?

חומצות אמינו מהסוג הנפוץ ביצורים החיים בכדור הארץ התגלו במטאוריט. במידה והממצאים אכן אמיתיים, הרי שהסיבה שאנו יכולים להשתמש בחומצות אמינו שמאליות בלבד היא העודף בחומצות האמינו השמאליות שהגיעו מהחלל החיצון על גבי המטאוריט

מטאוריט מוריסון - עליו התגלו  חומצות האמינו הכיראליות
מטאוריט מוריסון - עליו התגלו חומצות האמינו הכיראליות
קצה חוט אפשרי לפתרון אחת התעלומות הגדולות של החיים התפרסם לפני שבועיים בכתב העת היוקרתי PNAS. הפתרון עשוי להסביר סוף-סוף את האחדות המפתיעה בין כל היצורים החיים על פני כדור-הארץ.

עובדת החיים הבסיסית ביותר היא שכל היצורים מורכבים מתאים, והתאים פועלים בעזרת חלבונים. החלבונים הם סוג של מכונות קטנות ויעילות שעושות את העבודה בתוך התאים – הם מפיקים אנרגיה מאור שמש, מספקים חיזוק מכני ויכולת תנועה לתא ואפילו מסוגלים להביא לחלוקה של תא אחד לשני תאים נפרדים. החלבונים עצמם בנויים מאבני בניין הנקראות חומצות אמינו, ובטבע קיימות שתי צורות אפשריות של חומצות אמינו – הצורה הימנית והצורה השמאלית.

מה פירוש 'צורה ימנית' ו- 'צורה שמאלית' של מולקולות? ניתן להסביר דרך השוואה לידיים אנושיות. במבט ראשון, כפות הידיים נראות זהות לחלוטין – גם בימנית וגם בשמאלית ניתן למצוא זרת, קמיצה, אמה, אצבע ואגודל. אבל הימנית והשמאלית אינן זהות מבחינת הכיוון – באחת מהן האגודל מופנה לצד ימין, ובשניה הוא מופנה לצד שמאל. לא משנה איך נהפוך את כיוון כפות הידיים, הן לא יוכלו להיות זהות אחת לשניה. תופעה דומה קיימת במולקולות אורגניות כמו חומצות אמינו – יש צורה 'ימנית' ויש צורה 'שמאלית', ולמרות שהשתיים זהות לחלוטין זו לזו מבחינה כימית, הן שונות בסידור הפנימי שלהן. אפשר לאמר שה- 'אגודל' שלהן מופנה לכיוון ההפוך. תכונה זו נקראת כיראליות, ומקורה במילה היוונית יד. למולקולות כיראליות יש לפחות שתי צורות אפשריות – שמאלית וימנית.

החידה שהטרידה ביו-כימאים כבר למעלה ממאה שנה, מקורה בעובדה שחלבונים הקיימים ביצורים חיים מורכבים רק מחומצות אמינו שמאליות. התאים לא משתמשים בחומצות אמינו ימניות – רק בשמאליות – למרות שהימניות שכיחות בטבע באותה המידה כמו השמאליות. בכל התהליכים הטבעיים שאנחנו מכירים, חומצות אמינו נוצרות במידה שווה – חצי מהן שמאליות וחצי ימניות.

כמו כדי להוסיף שמן למדורה, הדנ"א שלנו כיראלי גם הוא, אך בכיוון ההפוך. הדנ"א מורכב מאבני בניין הנקראות נוקלאוטידים, וכולן מולקולות ימניות, בניגוד לחלבונים שכולם עשויים מחומצות אמינו שמאליות.

התשובה הנפוצה כיום היא שהאב הקדום של כולנו – התא הפרימיטיבי הראשון – השתמש רק באבני-בנין ימניות להרכבת הדנ"א, וכאשר פיתח את היכולת ליצור חלבונים, הוא השתמש רק באבני-בניין שמאליות להרכבת החלבונים. מכיוון שכולנו צאצאים רחוקים של אותו אב קדמון, כולנו ירשנו ממנו את המנגנונים המולקולריים הללו. אבל זה כמובן פותח פתח לשאלה אחרת : למה שהתא הקדמון ישתמש רק באבני-בניין מוגבלות כל-כך, בדנ"א ימני ובחלבונים שמאליים? הרי שני הסוגים נמצאים מסביבו במידה שווה. מדוע שהוא יבחר לפעול במנגנונים שימנעו ממנו להשתמש בחצי מהמולקולות שמסביבו?

התשובה לשאלה זו הגיעה לפני שבועיים, בעקבות מחקרם של סנדרה פיזארלו מאוניברסיטת אריזונה, ויונגסונג יואנג ומרסלו אלכסנדרה מאוניברסיטת בראון. שלושת החוקרים בדקו מטאוריט נקי-מזיהומים, שהתגלה בערבות אנטרקטיקה הקפואות. הקרח מנע מהמטאוריט מלהזדהם בחומצות האמינו הקיימות על פני כדור-הארץ, ולכן מאמינים החוקרים כי מדובר בתגלית של ממש, שניתן להסיק לפיה על הרכב חומצות האמינו הקיים במטאוריטים מסוג זה.

החוקרים גילו כי המטאוריט מכיל מספר חומצות אמינו, עם העדפה לצורה ימנית או שמאלית. איזולויצין, למשל, נמצאה במטאוריט עם העדפה של 14% לצורה השמאלית. לעומתה, אלואיזולויצין נמצאה במטאוריט עם העדפה של 12% לצורה הימנית.

למרות שהבדל של 14% לא נשמע גדול כל-כך, ידוע שאפילו עודף קטן כזה של חומצות אמינו שמאליות יכול להביא לתהליכי יצירה של חומצות אמינו שמאליות נוספות בכמות גדולה מאד, ואף להשפיע על קטליזה של סוכרים כך שיווצרו יותר סוכרים עם העדפה לצורה הימנית.

עדיין אין הסכמה מלאה בקרב קהילת הביו-כימאים וחוקרי המטאוריטים לגבי מהימנותה של התגלית. רבים חוששים כי לא ניתן לסמוך על ההנחה שהמטאוריט אכן נקי לגמרי מזיהומים. אך במידה והממצאים אכן אמיתיים, הרי שהסיבה שאנו יכולים להשתמש בחומצות אמינו שמאליות בלבד היא העודף בחומצות האמינו השמאליות שהגיעו מהחלל החיצון על גבי המטאוריט. אפשר לאמר שהמקור לחיים על פני כדור-הארץ, כפי שאנו מכירים אותם כיום, הוא בחלל החיצון.

אבל כמובן, כל זה רק פותח פתח לשאלות נוספות. מהו אותו אירוע קוסמי אשר מביא ליצירת חומצות אמינו שמאליות או ימניות, או להעדפה של צורות מסויימות? איך ומתי הוא מתרחש? האם הוא יכול לחזור על עצמו בכוכבים, אסטרואידים או מערכות-שמש אחרות? את כל זאת, טרם אנו יודעים. אך אם נמשיך לשאול שאלות, ולא נירתע מדרך החתחתים המפרכת בה צועד המחקר המדעי, נמשיך גם למצוא את התשובות.

לידיעה באתר אוניברסיטת אריזונה

1. מי שרוצה הסבר ענייני של הסרטון יכול למצוא אותו למשל כאן.
    מי שרוצה ללמוד משהו על המרואיין – סטפן לובקין יכול לקרוא כאן:

מי שרוצה לקרוא עוד על מלחמת העב,מיסתים בשפיות – שיחפש בגוגל את הביטויים הרלבנטיים.

2. אנחנו לא לבד…
    הם בכל מקום! הרשת מוצפת בסרטים ואתרים
    אפשר לראות אותם אפילו בגוגל EARTH

כל מיני סימנים על כדור הארץ שנמצאו בזכות גוגל:

בכירים בצבא ובממשל האמריקאי מתדווים:

באמת עידן חדש !

3. חברה
    לא צריך לריב כי נמצאה תשובה.
    המקור לחיים בא מהחלל ויש הוכחות חותכות.
    הראשון בFOX NEWS

השני – מסר שנשלח לחלל ע"י מדענים ב2001 קיבל תשובה בשדה חיטה.
    תוכלו לראות שיש התאמה מדויקת ומפורטת.

מה יש ב CNN?

4. סליחה בילבלתי אותך עם שחר פחימה וזה קרה בגלל שלא עליתי מספיק למעלה, כי בדרך ראיתי הודעה שלך בה הזכרת ניו אייג'. יתכן גם שתרם לזה מה שאתה אמרת (אגב, תגובות שמטעות את הציבור, גם הן לא עדינות בעיני. כמו שאמרת בעצמך. להם כן מותר לפגוע ברגשותי ? )
    מתנצלת שוב על הבילבול המיותר.

5. לחתולה של שרדינגר

גם אני מאבד אותך כאו. אני לא מסכים עם טענות ניו אייג' וגם לא לטענה של שעון ושען. אולי מזה שאני השתדלתי לעודד את לימור בתגובתה את מסיקה שאני מחסידיי הניו אייג'?אני פשוט חושב שצריך להגיב בייתר עדינות גם כשהדעה הנגדית לא מקובלת ואף צורמת.

רגע, לא הבנתי פה משהו – טעוני ניו אייג' בלי הוכחה זה בסדר, אבל טיעון השעון לא? איבדתי אותך פה.

7. לרועי ואחרים
    מה, שנכון נכון, הם כבר בראש חוצות גם במעריב וגם באמצעי קומוניקציה אחרים, לכן, הקרב הוא לא על הראש שלהם, שכאמור, לגביו לא יעזור כמעט כלום, הקרב הוא על הראש של הציבור הנירחב שבתמימותו מסוגל להאמין ל"הוכחות" של שעונים ושענים וכדומה.
    אני מקווה שמישהו ילך ויעשה מאמר שכנגד במעריב לפחות כדי להמעיט בטימטום.

שיהיה לנו שבוע טוב

אני לא מספיק תמים לחשוב שזה יעזור תמיד, אבל מתוך כל הפתרונות האפשריים, השכלה היא הפתרון הטוב ביותר (מלבד שטיפת מוח מהסוג שעושים בסדנאות ובכתות מסויימות).

והבעיה היא שהבריאתנים והמחב"תים כבר לא מצייצים ברקע. כשטור כזה מופיע בראש חוצות במעריב, זו כבר דפיקה אלימה בדלת.

שבוע טוב לך ולכולנו,

9. רועי צזנה

אתה תמים אם אתה חושב שזה יעזור. תבין שאמונה בדרויניזם תחייב אותם לוותר על בורא עולם שלהם. הם לא יעשו זאת. הם יאחזו בכל קורטוב של תקווה כדי לנגח את הדרוויניזם.

אנחנו, מאמיניי האבולוציה הדרוויניסטית נמשיך הלאה ושהם ימשיכו לצייץ ברקע. כשמיתרגלים לזה, זה דווקא נחמד.

שיהיה לנו שבוע טוב

10. מאמר מעניין על מנחם בן וקריאתו לדגל כנגד האבולוציה.

אני חייב להצטרף לדעתו של הפרופסור הנכבד יוסף נוימן, כשהוא אומר שהפתרון הטוב ביותר למתנגדי האבולוציה הוא פתרונו של ארתור קסטלר, 'לקחת את האנשים האלה ולחייב אותם לקרוא במשך שנה את הספרות המתאימה'. ידע פותר הרבה בעיות.

11. אין מה להתפלא על הדברים של מנחם בן. מעיון בוויקיפדיה אפשר ללמוד בקלות על דעותיו.

קיבלתי בשביעות רצון את תגובתך. אני עדיין חושב שאפשר לבקר בצורה שונה. שים לב שגם ברגע שלימור מדברת על הוקינג , היא לא שוכחת לציין שהוא פרופסור כך שיתכן ומה שהיה נידרש כאן הוא הסבר מצידה. אבל נחמד שאנחנו מחזיקים מעמד ולא מתדרדרים לויכוח טיפשי, לפחות אתה ואני.
    אז אני מזמין את לימור, עינבר, והחתולה השרדינגרית וכמובו גם אחרים, להגיב ללא מורא , ואם מידי פעם מתלהמות הרוחות, אז לא נורא, כי הרי הכל הרי למען המדע .
    כעת נותר לי להשיג את מעריב של שבת לקרוא את המאמר על דרווין שאריה סתר ידידינו כה "התלהב" ממנו.

שיהיה לנו שבוע טוב.

13. מעניין לעניין באותו עניין.
    מי שרוצה לקרוא את דבריו של בור שטוען שדארווין מטומטם ויש לו מעריב של שבת בבית, שיקרא את
    מנחם בן
    הווידוי של דארווין
    מעריב יום ו' 4.4.08, מוסף שבת, מדור ספרות וספרים, ע' 29

זה אולי המקום להבהיר דבר שנדמה לי שלא הובן כהלכה בסיפור שלי על הקטר.
    מה שאני רואה כקומקום שעלול להתפתח לקטר אינו האדם המשמיע טענה מוזרה אלא הטענה המוזרה עצמה שאם לא תמוגר עלולה להשתלט על האדם.
    לכן, כאשר אמרת שמהקטר הזה עוד עשוי לצאת משהו טוב, בעצם לא התייחסת לקטר עליו דברתי אני. אני בהחלט מקבל את ה שמענבר יכולים לצאת עוד הרבה דברים טובים אבל אני בטוח שיצאו ממנה הרבה יותר דברים טובים אם גישתה למדע תהיה הגיונית. זה תופס, כמובן, גם לגבי לימור.

אתה אדם נחמד – על כך נדמה לי שאיש לא יחלוק, אבל אני חושב שזלזול מופגן בעבודה של אנשים רציניים ראוי לתגובה שתעמיד את המזלזל במקומו, במיוחד כאשר דבריו מוכיחים מעל לכל ספק סביר שמקומו אינו בין אלה שמסוגלים לשפוט את עבודת המדענים.
    אינני מוצא כל צורך להפגין סובלנות כלפי התנהגות שבעיני היא מלכתחילה אלימה וזלזול בעבודתם של מדענים ללא כל מושג על המדע זו אלימות.
    אגב, כל הביקורת שהשמעתי הייתה נכונה וכאשר אמרתי שאינה יודעת היסטוריה הסברתי מדוע אני אומר זאת.
    אתה יודע שאיני טיפוס שנוטר טינה ומרגע שאדם נוהג בהיגיון אני משוחח אתו באופן ענייני.
    אני מקווה שכל מי שפוקד את האתר מבחין בכך.
    מי שאינו מסוגל לקבל ביקורת באמת עדיף שלא יבקר אחרים (כפי שאמרו פעם על בית הזכוכית).