תמונות מהמעבר של כוכב חמה על פני השמש, 7/5/03 * מעבר נדיר של נגה בשנה הבאה

כוכב חמה חצה את השמש מנקודת המבט של כדור הארץ * האירוע, הקרוי מעבר, טרנזיט, מתרחש בערך 12 פעמים במאה שנה

כוכב חמה חוצה מלפני השמש

במסגרת הקטנה – הגדלה של כוכב חמה בחצותו את השמש

מרקורי החל את מסעו לרוחב דיסקת השמש מעט לאחר השעה 05:10 לפי שעון גריניץ’, 08:10 לפי שעון הקיץ בישראל. הוא עזב את פני השטח של השמש בערך בשעה 10:32 גריניץ’ או 13:32 שעון ישראל.

כמה חלקים מהמסע בן חמשת השעות נראו איזורים רבים למעט אנטארקטיקה, החלקים המערביים של יבשות אמריקה. אירופה, אסיה ואפריקה היו האיזורים המועדפים לצפיה.

האתרים של כמה ארגונים, לרבות המצפה האירופי הדרומי והאתר של הלווין סוהו הצופה כל הזמן בשמש, העבירו את האירוע בשידור חי ודיווחו על תעבורה גדולה מן הרגיל.

כוכבי הלכת כוכב חמה ונגה הם היחידים היכולים לחצות את פני השמש, כפי שהדבר נראה מכדור הארץ, מכיוון שהם קרובים יותר לשמש מאשר כדור הארץ.

במקרה של כוכב חמה, מרקורי, אירועים כאלה מתרחשים במרווחים של 13 שנה ו-46 שנה.

גם מעברים של כוכב הלכת נוגה הם נדירים, כאשר הם באים בזוגות בהפרש של שמונה שנים כל 105 עד 121 שנים.

“המעבר האחרון של נגה אירע בשנת 1882, כך שאף אחד שחי היום לא ראה אותו”, אמר פרד אספנאק, מומחה הליקויים של נאס”א. למרבית השמחה, צפוי מעבר של נגה ב-8 ביוני 2004, כך שמעבר כוכב חמה השנה היה מתאבן לפני המנה העיקרית.

האסטרונום הידוע אדמונד האלי היה הראשון שהבין כי ניתן להשתמש בליקויים הללו כדי למדוד את המרחק מהשמש וכך גם להעריך את גודלה של מערכת השמש.

משלחות בשנים 1761 ו-1769 נשלחו לצפות במעבר של נוגה וסיפקו לאסטרונומים את הערך המדויק הראשון של המרחק בין כדור הארץ לשמש.

עד כה ביקרה את כוכב חמה רק חללית אחת – החללית האמריקנית מארינר 10 במשימה שהתקיימה בשנים 1974-75. כעת נמצאות בתכנון שתי משימות לכוכב חמה. החללית האמריקנית מרקורי מסנג’ר אמורה להיות משוגרת ב-2004 ולהגיע ב-2009. החללית האירופית בפיקולומבו תשוגר ב-2011-2012 ותגיע ב-2015-2016.