הלווין היפני הינודה (לשעבר SOLAR B) צילם את מעבר כוכב חמה מלפני השמש

התמונות שצילם בתחום קרני ה-X חשפו גם פעילות חמה של השמש שאינה נראית בתמונות באור הנראה, אם כי בתמונות אלה ראו טוב יותר את כוכב חמה

מעבר של כוכב חמה מלפני השמש

כדי להעריך את עוצמתו של כוכב טיפוסי מסוג G כדאי להביט בתמונה המצורפת לכתבה זו. הנקודה הזעירה השחורה היא כוכב הלכת מרקורי – כוכב חמה, שחלף בשבוע שעבר על רקע השמש.

הלווין היפני הטרי הינודה (Hinode) ששמו הוסב לאחר שיגורו המוצלח מהשם היותר שגרתי סולאר B, צילם את התמונה ב-8 בנובמבר בעת שכוכב חמה החל את מעברו מלפני השמש. אלפי אנשים בכדור הארץ ראו וצילמו את האירוע ואולם התמונה של הינודה אינה דומה לאף אחת אחרת משום שהיא צילמה את המאורע בטלסקופ הפועל בתחום תדרי קרני ה-X.

“טלסקופ קרני ה-X של הינודה, או ה-XRT, הוא טלסקופ השמש בתחום קרני ה-X הטוב ביותר שהוטס אי פעם” אמר ג'ון דייויד, מדען של נאס”א העובד גם עבור פרויקט הינודה במרכז טיסות החלל מארשל. “ה-XRT כולל רזולוציות של דקת קשת ומסוגל לצלם תמונה במהירות של אחת לשניה.”

קרני ה-X מעניינים את פיסיקאי השמש משום שהם חושפים את הגז החם ביותר באטמוספירה של השמש. הסלסול הבהיר ממש מעל מרקורי, לדוגמה הוא מסה עצומה של פלסמה בטמפרטורה של אלפי מעלות שמרכיבה את כתם השמש. באמצעות טלסקופ רגיל בתחום האור הנראה המסה החמה הזו תהיה כמעט בלתי נראית . “זו תמונה ייחודית” אמר דייויס.

כאשר החל המעבר, כאשר מרקורי נע ישירות מלפני פני השמש, התמקדה עליו הינודה גם בטלסקופ נוסף שעל סיפונה –ה SOT – טלסקופ שמש בתחום האופטי. התמונה מהטלסקופ ההוא מראה את מרקורי לא ככתם אלא כדיסקה פלנטרית מלאה.

פני השטח של השמש מבעבעים כמו מים חמים על גבי סיר רותח. כל אחד מה”בועות” הללו גודלו כיבשת על כדור הארץ.

הינודה, ששוגרה בספטמבר האחרון בסך הכל, היא עדיין בשלב הניסוי של משימתה. בקרי הטיסה מנסים את הטלסקופים ומערכות אחרות ואינם מצפים להתחיל בפעילות מדעית שגרתית עד לאמצע דצמבר. מעברו של כוכב חמה על פני השמש הוא רק פתיח למה שעוד צפוי לנו מהחללית הזו.