סיקור מקיף

עוד מעט קטאר עוקפת אותנו אך מנחם בן מתעקש שנישאר בורים

במאמר דעות שהתפרסם לפני מספר ימים במעריב ובאתר NRG, יוצא הדעתן מנחם בן כנגד הרפורמה הצפויה בשיטת הבונוסים בבחינות הבגרות במסגרתה יינתן זיכוי בכניסה לאוניברסיטאות לשמונה מקצועות הליבה

לימוד מתמטיקה. מתוך אתר קולג' מאונט מרי
לימוד מתמטיקה. מתוך אתר קולג' מאונט מרי

במאמר דעות שהתפרסם לפני מספר ימים במעריב ובאתר NRG, יוצא הדעתן מנחם בן כנגד הרפורמה הצפויה בשיטת הבונוסים בבחינות הבגרות. לאחרונה נודע כי ועד ראשי האוניברסיטאות החליט לשנות את דרך חישוב בחינות הבגרות לקבלה לאוניברסיטאות. הרפורמה תיכנס לתוקף בעוד שנתיים. מקצועות היסוד, עליהם ינתנו הבונוסים, יהיו מתמטיקה, אנגלית, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, ספרות, תנ”ך והיסטוריה.

כיום ניתן לבחור ללמוד לחמש יחידות בגרות מתוך 123 מקצועות ובהן אמנות, קולנוע ועוד, והאוניברסיטאות נאלצו לתת ניקוד שווה לכל מקצוע שנלמד בחמש יחידות. כעת ינתן משקל רב יותר לשמונה מקצועות החובה.

משום מה, את מקצועות הספרות, התנך וההסטוריה לא מזכיר בן הדואג לנפשו הרגישה של הנוער הישראלי, כמקצועות שלא טוב לעודדם, אך הוא כועס על כך שמחייבים את התלמידים ללמוד את לימודי המתמטיקה המשממימים שאיש לא יעשה איתם שימוש בעתיד ונטפל גם למקצועות פיזיקה וכימיה שלטענתו רק מיעוט של תלמידים מסוגל להבין אותם.

ובכן, יש כמה בעיות בתיזה שלך, ראשית רק אותו מיעוט ניגש בהם לחמש יחידות, אז צריך לדכא עוד יותר את המיעוט הזה? שנית, יש הרבה מקצועות חשובים יותר לעתיד הכלכלה הישראלית מאשר לימודי תיאטרון (ואני אוהב תיאטרון, ורכשתי מנוי לאחד התיאטראות בת”א כך שאין לי בעיה עקרונית עם תיאטרון), למשל תכנות מחשבים מתקדם, שחשוב למי שרוצה להגיע להייטק.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת תקיים בקרוב דיון בפרשת ביטול הבונוסים ללימודי מקצועות המחשב והמדעים באוניברסיטאות. זאת, לאחר שכפי שפורסם בראשונה בלעדית באנשים ומחשבים, החליט ועד ראשי האוניברסיטאות באופן חד צדדי לבטל בהדרגה את הבונוסים לציוני הבגרות שניתנו עד כה לתלמידי תיכון, בוגרי 4 ו-5 יחידות במדעי המחשב, שנרשמו ללימודים אלה.

אתר אנשים ומחשבים מדווח כי ביטול הבונוסים התגלה במקרה על ידי רכזי התיקשוב בחינוך הטכנולוגי, בעקבות חוזר שהוציא בקיץ האחרון המנכ”ל הפורש של משרד החינוך, ד”ר שמשון שושני. במסמך, שפרסם ועד ראשיה אוניברסיטאות ואושר על ידי שר החינוך, הופיעה שורה של המלצות לשינויים בבונוסים, אולם מקצועות המחשב והמדעים הושמטו ממנו, ללא כל סיבה או הסבר.

אילו מנחם בן היה חי בארה”ב הוא היה יכול להשתלב היטב בתנועת מסיבת התה. הוא ידוע בגישתו האנטי מדעית הכוללת, משהו סטייל גבי אביטל. לא אנשים כאלה צריכים לקבוע את עתיד המדע הישראלי.
ראשית הוא מכחיש התחמממות (“סליחה על השאלה המטומטמת, אבל איך זה שחצי עולם קופא… והמדענים ממשיכים לדבר על התחממות שכביכול נגרמת על ידי בני האדם? איפה גזי החממה כשצריכים אותם? יכול להיות שהמדענים שוב פקששו קצת, ומה שאמרו שהוא חום, הוא קור בעצם?”)
שנית, הוא מכחיש מזה שנים רבות את האבולוציה http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3537299,00.html (“:מה שקרוי “תיאוריית דארווין” איננו אלא הבל מוחלט שאיננו עומד בשום מבחן של היגיון מינימלי. אגב, כל מי שיקרא את “מוצא המינים” של דארווין (ואני קראתי חלקים נרחבים מתוכו) יבין שדארווין עצמו מתייחס לכל תיאוריית האבולוציה שלו כאל תיאוריה בלבד”)
ראו גם תגובה קודמת שלי בנושא.

והוא גם מכחיש איידס (“”זה לא אני שאומר שאין איידס. זו קבוצת מדענים בכירים מאוד בארה”ב הטוענים בתוקף כבר שנים ארוכות, שנגיף האיידס הוא המצאה שרלטנית שלא היתה ולא נבראה. מה שקרוי ‘מגיפת האיידס’ איננו אלא שורת מחלות ישנות שאין ביניהן שום מכנה משותף. לא כדאי לפחות לשמוע אותם?”)

האימפריה העות’מנית הגדולה נפלה בגלל שהסולטנים שלה חדלו להשקיע בטכנולוגיה (הצבא שלהם נשאר ללא שינוי טכנולוגי כ-300 שנה) כי הם חשבו שהם מעצמה כל כך חזקה שעכשיו צריך להתפנות להתעמק בדת (כך לפחות אמר לי המדריך כשסיירתי בארמון טופקפי באיסטנבול, כשעוד אפשר היה להגיע לשם).

מערכת החינוך כולה סבלה מ-20 שנות ניוון והאוניברסיטאות ספגו עשור אבוד כתוצאה מהקיצוצים עוד מעידן ביבי כשר אוצר. בו בזמן, ישראל מאבדת את המקום שלה כמעצמה המדעית היחידה במזרח התיכון. על ההצלחות האקדמיות (כולל במספר פרסומים) של האירנים שמענו לא פעם, וכך גם על האוניברסיטה שהוקמה בערב הסעודית בהשקעה של 10 מיליארד דולר. עכשיו יש מקור נוסף לדאגה. כתב העת נייצ’ר מדווח (28 באוקטובר 2011)
כי האוניברסיטאות במדינות המפרץ מתפתחות כך למשל החלה שלוחת אוניברסיטת Texas A&M בקטאר להעניק החודש תוארים לבוגריה, לראשונה מאז הוקמה בשנת 2003, וכצעד לקראת הפיכתה לאוניברסיטה עצמאית. אוניברסיטה זו היא רק חלק מקמפוס ענק המכונה “קמפוס החינוך” בדוחא שיחד עם קמפוסים נוספים במדינות המפרץ מארחים כיום 50 סניפים של אוניבריסטאות מערביות, האוניברסיטאות הללו מושכות אליהן חוקרים רבים המקבלים בהן הזדמנויות להתקדם במחקריהם.

ממשלות המדינות הללו תומכות באוניברסיטאות ומסבסדות אותן ובתמורה מקבלות כוח אדם מיומן בתחוי ההנדסה, הרפואה, ומינהל עסקים.

“המדע מקבל עדיפות במדינות המפרץ שמסתכלות קדימה לעידן בו יגמר הנפט, הן דובאי והן אבו דאבי קיבלו החלטה להפוך למדינה מבוססת ידע עד שנת 2030. הן קטאר והן איחוד הנסיכויות הערביות הכריזו על הקמת סוכנויות לאומיות למימון פרויקטים מדעים.

אנחנו כבר היום חברה מבוססת ידע אבל במקום להתקדם ולשמור על פער מאירן וממדינות המפרץ אנחנו נסוגים ונותנים להם לעקוף אותנו. אבל כנראה שאת מנחם בן זה לא מעניין כי ממילא באוניברסיטאות מלמדים את דארווין וחוקרים למורת רוחו את השלכות התחממות כדור הארץ.

16 תגובות

  1. מידיעה אישית לגמרי : כאשר בנו של מנחם בן חלה במחלת נפש קשה, סירב האיש לאשפז את בנו וקבע שיש לו די ידע לטפל בו בעצמו ובכך גרם לו נזק קשה.
    חבל שטרחת להתייחס למנחם בן. האיש מוזר ולא ראוי להתיחסות. אלא אם הוא משמש כדוגמא לכל תופעת הדוגמגישות והשרלטנים בעלי אפס ידע הממלאים כל חלקה טובה ברדיו ובטלויזיה.
    לא חסרים רבנים נושאי משרה שפיהם מפיק “מרגליות”, שרים וחברי כנסת שכל משפט שלהם מבייש אותי אישית, מנכ”לים ודירקטורים שמוצא פיהם מזעזע כל בן תרבות.

  2. מנחם בן ?!
    אבי אתה מרגיש טוב ? הרי כל בר דעת ,יכול להבין שדעתו של האדון משובשת .
    אם הוא האומדן שלנו …מצב האומה עגום שבעתיים.

  3. כעשרים שנה לפני תום האלף השני הייתה לי הרגשה או תקווה שהעולם צועד לקראת נאורות וקדמה. בעשור הראשון של האלף החדש המציאות טפחה על פני. בשבוע הספר, דוכני הניו-אייג’ ממלאים מטרים רבים של שולחנות ואת ספרי המדע צריך לחפש בפינצטה. בארה”ב המתקדמת, כ 45% (!) מהאוכלוסייה לא מקבלים את תורת האבולוציה ומאמינים בתכנון התבוני ע”י כוח עליון. הרמה הממוצעת של המהנדסים המגיעים לתעשייה ולמכוני המחקר הולכת ויורדת (ואני אומר זאת כאחד שריאיין מאות מהנדסים צעירים בעשור האחרון).
    כל זה נגרם בגלל צרי אופקים כמו מנחם בן ודומיו, בגלל הכוח הרב של החרדים האטומים ובגלל שיטת השלטון בישראל הכופה על הממשלה גיבוש קואליציות הזויות המחייבות תשלומי אתנן אדירים וויתורים מפליגים למפלגות הדתיות במקום להשקיע בחינוך טכנולוגי מסיבי ובאוניברסיטאות.
    למרות כל זאת, והתנערות החרדים ורוב האוכלוסייה שלא רוצה או לא יכולה לעסוק במדע ובהנדסה – לא מפריע להם (בלשון המעטה) להשתמש בכל הטוב שבטכנולוגיה. כולם שמחים להשתמש בסמרטפונים, מחשבים, אינטרנט, מכוניות, מטוסים, כלי חשמל בבית ועוד ועוד. כלל לא מעניין אותם שלכל זה, בלי יוצא מהכלל אחראים מהנדסים וחוקרים שאת כנפיהם הם רוצים לקצץ!
    בקשר למדינות המפרץ, הצפי לפני כ30 שנה היה שהנפט יספיק עד 2020 או 2030. קיוותי שהערבים ימשיכו להסתמך על הנפט וכשהוא ייגמר או כשיופיעו מקורות אנרגיה חליפיים זולים – הם ישובו למדבר ויחדלו להוות גוף משפיע בעולם. לצערי, הם קבלו שכל והם רואים היטב את העתיד ולכן הם משקיעים כה רבות בחינוך הטכנולוגי.

  4. ראשית, הרפורמה של משרד החינוך לא שווה כלום כל עוד משרד החינוך לא דואג למורים מקצועיים. כרגע המורים בתיכונים הם ברמה מאוד ירודה. ולכן ההורים נאלצים לשלם על מורים פרטיים והתלמידים מגיעים לאוניברסיטה ברמה נמוכה.
    הנה שתי כתבות בנושא:

    http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1535535
    וגם:

    http://www.themarker.com/news/1.1536334

    שנית, חשוב שהתלמידים יחשפו בתיכון לקשת רחבה של נושאים: גם מדע, גם ספרות וגם אומנות ותיאטרון. לא כולם פונים למדע וחשוב שיהיו כאלה שילכו לאומנות ולתיאטרון. אחרת נהיה חברה מנוונת ומפגרת. מה אתם לא הולכים להצגות? אתם לא הולכים למוזיאונים? אתם כן הולכים! מי יצור עבורכם את ההצגות?… חברה כוללת את כל התחומים. ולכן הבעיה היא לא הרפורמה אלא הבעיה היא מורים לא מקצועיים בתיכון. מביאים מורה שאין לו תואר ראשון במתמטיקה והוא מלמד מתמטיקה. ואז משרד החינוך נוטה להאשים את התלמידים ואת הרמה שלהם בדיוק כמו שרקדנית מאשימה את הרצפה.

  5. קמילה
    שני גורמים מרכזיים מורידים את מספר הלידות
    1. צמצום תמותת תינוקות וילדים ,וזאת מאחר ואפשר להשקיע בצאצא בודד או שניים אשר הסיכוי שלהם לישרוד גבוהים.
    2. השכלת האם ואפשרויות התעסוקה שלה.

    ביל גייטס בפעילותו הפילנטרופית המרשימה מבין את ההשלכות של התפוצצות האוכלוסין על כדור הארץ . ונדמה לי שהוא מעורב במציאת חיסון למלריה .
    אפשר למצוא בTED מספר הרצאות נפלאות של ביל גייטס .וגם הרצאות של מומחים שונים בנושא דמוגרפיה עולמית.

  6. אורי ש,
    כתבת: “חיסונים בעולם השלישי שבטווח הארוך יצמצמו ילודה” (?)

    אם זה מה שמשתמע מזה, זה לא נשמע טוב… כנראה שאני לא מבינה למה התכוונת, אפשר הסבר?

  7. לא רק .
    אמנת קיוטו בין היתר עוסקת בהסכמי שכר של עודפי פליטות של פחמן . לנוכח הצורך הגובר באנרגיה של מדינות כגון סין הודו , וכן חלקים מאפריקה , הסכמים כאלו נועדו לכישלון . ככל הנראה מי שירוויח מהאמנה הם תאגידים שכבר העריכו את הרווחים מהסחר בנושא במליארדים. לעומת זאת אם ישקיעו את המליארדים המיועדים לצמצום פליטת הפחמן באלטרנטיבות טובות יותר כגון מחקר לאנרגיה חלופית , חיסונים בעולם השלישי שבטווח הארוך יצמצמו ילודה ,והנדסה קרקעית כגון צביעת ערים בלבן ושטילת טרליון עצים . התועלת תהיה ממשית וטובה יותר מהסכמי סחר מפוקפקים.

  8. אבי ,
    אמנת קיוטו נידונה לכישלון לא רק בגלל הרפובליקנים אלא בעיקר בגלל טבע האדם .
    ממליץ על הסרט האמת הלא מטרידה המופיע באתר יס דוקו- ועל הדרכים האלטרנטיביות במאבק בהתחממות.

  9. תשובות לאורי ש.
    1. אף אחד לא מבטל את הלימודים ההומניסטיים, עובדה שמקצועות היסוד שלהם – תנך וספרות נמצאות במסגרת הליבה.
    2. אם הרפובליקנים ומשתפיהם ברחבי העולם ימשיכו להפריע ליישום אמנות כגון אמנת קיוטו כפי שהפריעו ליישומה של האמנה הראשונית, לא נגיע לשום מקום ורק נחמיר את המצב שהוא כבר כיום קשה (חומציות הים, פגיעה במגוון הביולוגי, רעב בסומליה כי שטחי המדבר מתרחבים).
    3. לא הצלחתי למצוא הגיון בטענה, עובדה שמגלה הנגיף זכה אף הוא בפרס נובל לרפואה.
    4. התיאוריה ניתנת להפרכה (ארנב פרה קמבריוני זו רק דוגמה אחת מני רבות), ועובדה שבאינסוף ניסויים היא תמיד עומדת במבחן, מי שטוען שתורת האבולוציה לא ניתנת להפרכה פשוט לא מבין אותה וממציא עליה כל מיני דברים שלא היו ולא נבראו (שהיא רק אקראית לדוגמה).

  10. אישיותו של מנחם בן אינה מענינת אבל יש להתיחס לטענותיו .
    1. למודים הומניסטים : לפני שמבטלים את הלימודים ההומנסיטים במדינת ישראל בצורה זו או אחרת כדאי להזכר בתולדות חייו של סטיב גובס ומקור ההשראה שלו . כזכור מיד לאחר שנטש את לימודי התיכנות הוא בעיקר העביר זמנו בקורס קליגרפיה . קשה שלא להבין את ההשראה שנתן קורס זה למהות המוצרים של אפל .
    2. התחממות כדור הארץ : כדור הארץ מתחמם על כך אין עוררין אבל מאיזה סיבה ? וגם אם האדם אחראי, האם הפתרונות המוצעים היום (אמנת קיוטו למשל – הם פתרונות רציניים ?)
    3. איידס – מנחם בן מצטט שני זוכים בפרסי נובל ברפואה . אשמח אם משהו יענה לטענותיהם באופן קונקרטי .
    4. דרווין: אני באופן אישי מאמין בתורת דרווין . אבל האם התיאוריה ניתנת להפרכה? קצת ניזכר בקרל פופר והתיחסותו לתיאוריות על הנכונות תמיד .

  11. ממליץ על התגובה של איתי.
    למה אתם מאלצים אותי לחפש ברשת את מנחם בן כדי לדעת מי זה ולמה זה מעניין מה הוא אומר?

  12. חבל לבזבז את תעבורת האינטרנט ולהתייחס לאדם כמו מנחם בן.

    נראה איך יסתדר מנחם בן בעוד כמה שנים מחזיק את ספר התנ”ך בידו ,יוצא כנגד הרפואה והמדע של היום..
    אך בלילה לפני השינה יקח כדור אחד כנגד לחץ דם…ואחד בשביל להרדם ולישון טוב כל הלילה
    בכדי שיהיה לו כח לבלבל לאנשים במח למחרת.

  13. קודם כל אני מצטרף לדעתו של איתי, יש אנשים רציניים שמעלים טענות מגוכחות מספיק. לא צריך להתייחס דווקא למוקיון כמנחם בן.

    ושאלה לאבי, כיוון שבכל השרשורים לגבי ההתחממות עולה שמו (שמם) של שביב, האם יש סיכוי למצוא מישהו שיכתוב על מה הוא טוען ומה הבעיתיות בטיעוניו, כך שהנושא לא ישמר ברמת השרשורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.