סיקור מקיף

הלקח מסיפורי הצלחה בחקר החלל

כאשר חללית נכשלת הדבר הראשון שיש לעשות הוא הפקת לקחים.להבין מה קרה על מנת להבטיח שתקלה זו לא תשנה.באותה מידה מתחייבת הפקת לקחים גם מהצלחות

כאשר חללית נכשלת הדבר הראשון שיש לעשות הוא הפקת לקחים.להבין מה קרה על מנת להבטיח שתקלה זו לא תשנה.באותה מידה מתחייבת הפקת לקחים גם מהצלחות. אם חללית מתפקדת באורח יוצא מן הכלל הרבה מעבר לצפוי, יש לבדוק מה הן הסיבות לאותה הצלחה חריגה. סיבותיה של אותה הצלחה תוכלנה לשמש את המהנדסים והחוקרים בעתיד.

את סיפורי ההצלחה שהיו עד כה בחקר החלל יש לחלק לשני סוגים.סוג אחד הוא של קבלת מידע רב ממה שתוכנן. דוגמאות לכך הן חללית ה-NEAR אשר נכנסה למסלול סביב האסטרואיד ארוס ובמקום לשדר ארצה 16,000 תצלומים כמתוכנן ,שידרה 160,000 תצלומים. חללית ה-Mars Global Surveyor אשר תוכננה לפעילות של שנת מאדים אחת , מתפקדת 3 שנות מאדים נוספות ולאור הצלחתה המתמשכת מתוכננות לה 5 שנות מאדים נוספות. ברור שהערך המוסף של הצלחות אלה הוא גדול מאוד הן מבחינה מדעית והן מבחינה כלכלית.מבחינה מדעית כל תצלום וכל מדידה שלה מעשירים את הידע לגבי הכוכב הנחקר ומבחינה כלכלית ההשקעה הכספית הולכת וקטנה מאחר ואין צורך לשגר חללית זהה, אלא אם כן מתוכננת חללית מתקדמת יותר מבחינת המכשור המדעי ומבחינת הייעוד שלה.

סוג אחר של הצלחה הוא שימוש נוסף שעושים בחללית או במערכות שלה. לכך יש היסטוריה מרשימה .המקרה הראשון הוא של נחתת הירח סרוויאר שנחתה על פניו ב-9.11.1967 ומספר ימים לאחר מכן ב-17.11 מנועי הבלימה, הרימו את הנחתת לגובה 3 מטר והעבירו אותה למרחק של מטר. חללית הגליליאו, משעה שהתברר שאנטנת השבח הגבוה הגבוה שלה נתקעה, הוחלט להשתמש באנטנת השבח הנמוך שקצב השידור שלה נמוך עשרות מונים ואשר מיועדת לשימוש במרחקים קצרים מכדור הארץ. שינויים שנעשו בתוכנות המחשב אפשרו לשדר 14,000 תצלומים לרבות הארכת משך הפעילות של החללית למספר שנים נוסף. חללית ה-NEAR משעה שסיימה את תוכנית העבודה שלה ,הוחלט להנחית אותה על פני קרקע האסטרואיד חרף העובדה שמלאי הדלק שלה היה קרוב לאפס וכי לא תוכננה לבצע שום נחיתה.היא לא צויידה בכני נחיתה.שימוש מחוכם במנועים אפשר להורידה לקרקע “ולהשכיבה”. ככני נחיתה שימשו שני קולטי שמש ואחת הפינות שלה. מה שסייע רבות בנחיתה מוצלחת זו היא העובדה שמיכלי הדלק היו כמעט ריקים כך שהמסה הכוללת הקטנה וכוח המשיכה הכמעט אפסי של האסטרואיד אפשרו ביחד ,לקולטי השמש להחזיק את החללית בלי שימעכו.

החלליות האחרונות הן רכבי השטח ה-Spirit וה-Opportunity המטיילים קרוב לשנה וחצי על המאדים, הרבה מעבר ל-3 החודשים המתוכננים. התכנון ל-3 חודשי עבודה נבע מהחשש שקולטי השמש יתכסו באבק בשל הרוחות העזות הנושבות על הכוכב ובעקבות זאת הרכבים יאבדו את מקור הכוח שלהם ויפסיקו לעבוד. שימושים נוספים שנעשו במערכות השונות הם:

א. המצלמות המיועדות מטבען לצילום פני השטח כוונו לעבר כיפת השמים ושימשו מעין טלסקופים ולראשונה אפשר היה להבחין בליקוי חמה על המאדים.
ב. הגלגלים הקדמיים שלהם שמשו כמחפרים.גלגלים אלה סובבו ימינה ושמאלה והרכב הוסע קדימה ואחורה כדי לבצע חפירות בקרקע ואפשר היה לצלם את הקרקע שמטבעה לא חשופה לשמש ובאמצעות הזרוע אפשר היה לבצע בה מדידות שונות.
ג. רכב השטח אחד ה-Opportunity הורד לתוך מכתש בעל זווית מדרון יחסית גבוהה ורכב השטח השני ה- Spirit הועלה במעלה אחת הגבעות ובל נשכח שרכבים אלה תוכננו לעבודה באזור מישורי.

להצלחות אלה חשיבות רבה בתחום המחקרי הטהור.שימושים יוצאי דופן ועתירי דמיון יכולים להכפיל את נפח המידע במספר סדרי גודל הרבה מעבר למתוכנן. שימוש אחר ולא פחות חשוב הוא הנסיון שנצבר בניצול יוצא הדופן שייעשה בחלליות למקרים של תקלות עתידיות לרבות טיסות מאויישות. המקרה הבולט הוא זה של טיסת אפולו 13, בה נעשה שימוש במנועי נחתת הירח כדי להחזיר את האסטרונאוטים בשלום ארצה. מנועיה של הנחתת תוכננו לתת כוח דחף לחללית במשקל 15 טון שעה שמשקל חללית אפולו בכללותה הוא 45 טון.

המסקנה המתבקשת היא שהצלחה מדעית והנדסית היא תוצר של מחקר מתוכנן לפרטי פרטים ושל תעוזה ודמיון, לפעמים אפילו פרוע וכי יש להמשיך בכך גם בעתיד.יש לקוות שמשימתה של הקסיני תוארך גם כן מעבר למתוכנן. משימה אפשרית לקראת סיום תוכנית העבודה שלה תהיה להגיע למרחק אפס מהטבעות של שבתאי ולבצע בהן צילומי תקריב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.