כך עולה מדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיק השכותרות: מגמות בהוראת מתמטיקה ומדעים בחטיבה העליונה, 2012-1996. התלמידים בישראל לומדים יותר מתמטיקה ופחות מדעים
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה השבוע דו"ח שכותרתו מגמות בהוראת מתמטיקה ומדעים בחטיבה העליונה, 2012-1996. מהדו"ח עולה כי בעוד לימודי המתמטיקה זכו לתגבור בתקופתם של שני שרי החינוך הקודמים, הדבר היה על חשבון ירידה בהשקעה בלימודי פיסיקה וכימיה. עם זאת, במתמטיקה מדובר בעיקר בגידול במספר הלומדים 3 יחידות לימוד.
כזכור, בשנים האחרונות מתריעים בכירים בתעשיית ההייטק על הירידה במספר מסיימי הבגרות ב-5 יחידות הן במתמטיקה והן במדעים. כעת הנתונים מספקים תימוכין לאזהרות אלה. נתון מטריד נוסף – מורים צעירים לא רוצים ללמד מדעים. מספרם של המורים בני 53 ומעלה המלמדים כימיה הלך ועלה.
עיקרי הדו"ח:
בין 1996 ל-2012
- סך שעות ההוראה הכולל במתמטיקה גדל ב-100 אחוזים וממוצע שעות לתלמיד במתמטיקה גדל ב-70 אחוזים.
- בחינוך העברי, סך שעות ההוראה וממוצע שעות לתלמיד במקצוע כימיה ירד בארבעים אחוז לערך
- שיעור בתי הספר המלמדים ביולוגיה נמצא במגמת עלייה ניכרת בכלל המערכת.
- שיעור בתי ספר המלמדים כימיה בחינוך הממלכתי-דתי ירד מ-43 אחוזים ל-16 אחוזים.
- בחינוך הממלכתי-עברי חלה ירידה במספר שעות ההוראה בפיזיקה עד לשנת 2007 מאז ניכרת מגמת עלייה.
- שיעור המורים בגיל 53 ומעלה במקצועות המדעיים הינו במגמת עלייה.
- שיעור בעלי דרגת שכר תואר שני ומעלה נמצא במגמת עלייה בקרב המורים המדעים.
- בחינוך העברי, הנשים מהוות מיעוט במקצוע פיזיקה וזאת בניגוד להיותם הרוב במתמטיקה ובכלל החטיבה העליונה.
- בשנים 2012-2006, שיעור בוגרי האוניברסיטאות בקרב מורי מתמטיקה הצעירים נמוך מאשר בקרב מורי פיזיקה וכימיה (הצעירים).
בשנת 2012
- שיעור בתי ספר המלמדים פיזיקה בחינוך הממלכתי-דתי (54%) קטן מהשיעור בחינוך הממלכתי עברי וערבי (68%).
- מבין המקצועות המדעיים ביולוגיה מהווה את המקצוע הפופולארי ביותר במונחי שיעורי למידה (על פי סקר שעות הוראה).
- שיעור העולים בקרב המורים במקצועות המדעיים (22%-31%) למעט ביולוגיה (6%) גבוה ביחס לשיעורם בכלל החטיבה העליונה (10%).
- ממוצע ציוני הפסיכומטרי הכמותי של מורי פיזיקה הצעירים (עד גיל 40) הינו גבוה ביחס למורי ביולוגיה, כימיה ומתמטיקה.
- בשנת 2009, ממוצע ציוני הבגרות של מורי פיזיקה הצעירים (עד גיל 35) הינו גבוה באופן ניכר מאשר ציונם של מורי מתמטיקה הצעירים .