מאדים בתצוגה מרהיבה במצלמות האבל

תמונה מרהיבה של האבל את מאדים. התמונה הטובה ביותר עד כה שלא צולמה מחללית המקיפה את מאדים אלא מסביבת כדור הארץ; החללית אודיסאה ביצעה השבוע תמרון לקראת הגעתה למאדים בעוד חודשים אחדים

מאדים וכדור הארץ בכמה הזדמנויות שבהם היו קרובים במיוחד. תמונה: זולט לוי, המרכז המדעי של טלסקופ החלל.

טלסקופ החלל האבל הצליח לצלם את התמונות הטובות ביותר של מאדים שנלקחו ליד כדור הארץ, בעוד חללית של נאס”א עושה דרכה במהירות לכוכב הלכת האדום.

הטלסקופ, המקיף את כדור הארץ, התמקד על כוכב הלכת במהלך ההתקרבות הגדולה ביותר בעשור האחרון, צילם פרטים חדים על ענני הקרח, סופות האבק ותצורות הקרקע השולטות במאדים.

סופות אבק משתוללות במקומות רבים בכוכב הלכת. אחת מהם השתרעה מעל כיפת הקוטב, ועוד סופה סמוכה אליו.

האבל צילם בעבר את מאדים, אך מעולם לא בפרטים כאלה. גופים הקטנים מרוחב של 16 קילומטר ניתנים להבחנה בתצלום האחרון.

סופה אחרת התרחשה ליד מכתש הלאס בחצי הכדור הדרומי (למטה מימין בתמונה).

מדעני האבל פרסמו את התמונה ביום חמישי, תמונה שנלקחה ב-26 ביוני כשמאדים היה במרחק הקרוב ביותר – 68 מיליון ק”מ – מכדור הארץ.

האסטרונומים מתעניינים במיוחד בתנאי מזג האוויר במאדים. ארה”ב והאירופים מתכננים שלוש נחיתות על מאדים בשנתיים וחצי הקרובים.

בינתיים, מתקרבת חללית נאס”א לכיוון כוכב הלכת האדום – אודיסיאה למאדים 2001, ששוגרה באפריל ביצעה השבוע התאמה במסלולה לקראת הגעתתה הצפויה באוקטובר למסלול סביב מאדים.

בתמונה: הצילום של האבל, עם הסברים על תצורות מעניינות. תמונה: זולט לוי, המרכז המדעי של טלסקופ החלל.

התמרון סימן את ההשלמה של שלב הניתוב של החללית” אמר מנהל האודיסאה, דיויד ספנסר. החללית שעלותה 300 מיליון דולר תהיה הראשונה שתגיע למאדים מאז נעלמו שני רכבי חלל ליד מאדים בשנת 1999.

החללית שתוכננה למדוד את רמות הקרינה במאדים ולבחון את הסימנים המינרולוגיים של מים, עשויה לסייע למדענים לתכנן משימה מאוישת למאדים ולבחון האם התקיימו חיים אי פעם על מאדי.

מהנדסי הטיסה בחנו את כל המכשירים על אודיסאה בשבועות האחרונים. “כל המכשירים המדעיים נבדקו והם פועלים היטב.” אמר ספנדר בהודעה.

כעת עורכים האחראים על המשימה בJPL, לבלום את החללית באטמוספירה העליונה של מאדים, לפני שהחללית תתביית לתוך מסלול.

אודיסאה נמצאת כעת 35 מיליון קילומטר מכדור הארץ, והיא נוסעת במהירות של 96 אלף קמ”ש ביחס לשמש.