אופורטיוניטי התגלגל אל אדמת מאדים בהצלחה * הספירט חוזר בהדרגה לפעילות

אופורטיוניטי ירד בהצלחה לאדמת מאדים * לספיריט מחקו 1,700 קבצים והוא מתחיל לחזור בהדרגה ואפילו שידר תמונות שחור לבן

בתמונה: מימין: הקן הריק של אופוטריוניטי ועקבות הגלגלים. משמאל: הספיריט בפעולה, תמונה ראשונה מזה שבוע

עדכון 14:20 – אופורטיוניטי התגלגל אל אדמת מאדים בהצלחה

רכב השטח הרובוטי אופורטיוניטי, אשר נחת לפני כשבוע ברמת מרידיאני במאדים, התגלגל בהצלחה מהנחתת לתוך האדמה החלודה של מאדים היום בשעה 13:05 בצהרים, שעון ישראל.
הנסיעה המסוכנת חלפה ללא תקלות, והסימן לכך היה בדמות תמונת שחור לבן ששודרה דרך לווין המקיף את מאדים, לכדור הארץ. “יש לנו כעת תריסר גלגלים על הקרקע”, אמר מנהל הטיסה כריס לויקי לאחר שאופורטיוניטי הצטרף לאחיו התאום ספיריט אל פני שטח המאדים, כאשר לכל אחד מהרכבים יש ששה גלגלים.

התמונות שצולמו בידי מצלמת הסכנות האחורית של אופורטיוניטי מראה את הנחתת הריקה וזוג מקביל של עקבות גלגלים על הקרקע. המדענים במעבדה להנע סילוני הריעו כאשר הגיעו התמונות. תמונות נוספות ממשיכות להגיע.
נאס”א מוסרת כי לקח לאופורטיוניטי פחות משתי דקות להתגלגל את שלושת המטרים מחוץ לפלטפורמה השטוחה של הנחתת אל אדמת מאדים במכתש שבה נחת לפני שבוע. הצעד הוא אחד המסוכנים העומדים בפני הרכב. ברגע שהרכב מתגלגל ויצא מתוך המכתש בעומק 3 מטרים, הוא יהיה על האדמה החלקה ביותר המוכרת במאדים.
לספיריט זה לקח 12 יום, בגלל כרית אוויר שחסמה את הדרך הבטוחה ביותר והיה צורך לבצע פעולה של סיבוב הרכב ב-120 מעלות ולהשתמש ברמפה משנית. מאז התגלגל הספיריט מרחק קצר לרוחב פני השטח הסלעיים באתר הנחיתה. בעיות תוכנה גרמו לעצירה זמנית של הרכב ב-21 בינואר.
ביום שישי, מחקה נאס”א 1,700 קבצים מזכרון הפלאש של הספיריט, כך שניתן כעת לנהל טוב יותר את שטחי האיחסון של הרכב. לאחר מכן איתחלו המהנדסים מחדש את הרכב.
“אני שמח לבשר כי נראה שהוא עובד מצוין”, אמר גלן ריבס, מהנדס ראשי של תוכנת הרובוט. הוא אמר שנאס”א תוכל להכריז ביום ראשון על הספיריט כמשוקם לחלוטין.”
אופורטיוניטי לעומת זאת, לא סבלה ממכשולים כאלה. נאס”א גם האיצה את לוח הזמנים של עבודת הרכב כדי שיכול להתחיל מהר יותר בעבודתו.
בעוד הוא חונה על כן הנחיתה הרכב גילה סימנים לקיומו של מינרל שבכדור הארץ הוא נוצר בנוכחות מים, ממצא פירושו שכוכב הלכת היבש היה פעם רטוב וידידותי לחיים.

עדכון 13:10
מדעני נאס”א שידרו לפני שעה קלה הוראה לאופורטיוניטי לרדת מכן הנחיתה ולנסוע שלושה מטרים אל תוך אדמת מאדים.
מאוחר יותר נדע אם הפקודה בוצעה, וכיצד היא בוצעה.

עדכון 12:00 מצלמת הספיריט שבה לשדר

נאס”א שיחררה לאחרונה תמונות חדשות שהגיעו מהרכב ספיריט – זו התמונה הראשונה ששוגרה מהרכב מאז חדל לתפקד לפני למעלה משבוע.
התמונות צולמו ושודרו לכדור הארץ ביום רביעי, ונאס”א שידרה אותם ביום חמישי. התמונה מראה את הרכב משתמש במכשיר הקרוי ספקטרומטר מוסבאואר, המורכב על הזרוע הרובוטית שלו. ספיריט היה באמצע תהליך של לחיצת מכשיר כנגד סלע הקרוי אדריאונדאק למדוד את הרכב המינרלים שלו כאשר החל לחוות תקלות תקשורת.
נאס”א מסרה כי המהנדסים שלה פועלים כדי להחזיר את ספיריט לפעילות מלאה. בינתיים, התאום של ספיריט, אופורטיוניטי, שנחת ביום ראשון שעבר בצידו האחר של מאדים, עשוי להתגלגל מחוץ לנחתת כדי להתחיל את המשימה המדעית שלו כבר בתחילת השבוע.
ביום שישי, שידר האופורטיוניטי נתונים אודות מינרל שבאופן טיפוסי נוצר בכדור הארץ בנוכחות מים – ממצא שפירושו שכוכב הלכת המדברי היה פעם ידידותי לחיים. זו בדיוק השאלה שלשמה נשלחו שני הרכבים למאדים.
הממצאים הראשונים הגיעו שעות אחדות לפני שהאופורטיוניטי אמורה להתגלגל על ששת גלגליה לפני השטח של מאדים בפעם הראשונה. המהנדסים מתכננים לפקוד על הרכב להתגלגל 3 מטרים לאדמת מאדים בשבת, בשעה 13:12 שעון ישראל. אישור לכך צפוי להגיע כשלוש שעות מאוחר יותר.