שיגור הרובוט השני למאדים נדחה שוב – לשבת 5.7.03

זאת בשל בעיות חיווט בשלב השני של טיל מתוצרת בואינג * עדכון בהמשך

בחצות של מוצ”ש, שעון ארה”ב נדחה השיגור מקייפ קנארוול בשל חדירת סירת דיג לאזור השיגור, רוחות עזות מנעו שיגור נוסף ביום ראשון לפנות בוקר

נאס”א דחתה את שיגור הרכב השני מתוך שניים המיועדים למאדים.
רכב השטח “הזדמנות” (Opportunity) נמצא כבר בתוך השלב השלישי של טיל השיגור היה אמור להיות משוגר ארבע דקות לפני השעה 0400 לפי שעון גריניץ' (2356 במוצ”ש שעון החוף המזרחי של ארה”ב, 06:56 ביום ראשון שעון ישראל), אך המשימה נדחתה לפחות ב-24 שעות בשל רוחות חזקות שנשבו בקייפ קנוורל שבפלורידה.
הזדמנות הוא הרכב השני שנבנה כדי להגיע ולסייר על פני השטח של מאדים במשימה בת שלושה חודשים לחקר כוכב הלכת האדום. הרכב ימריא לחלל על גבי טיל דלתא 2 של בואינג.

המשימה היתה אמורה להתחיל לפני כמעט שבוע אך בואינג התעקשה על ביצוע כמה שינויים בחיווט ובצנרת על השלב השני של הטיל, שלא היו מחוזקים מספיק.

שיגור מעבורת למאדים נדחה הלילה פעמיים

מאת סוכנויות הידיעות

שיגור מעבורת חלל למאדים נדחה הלילה פעמיים. לפנות בוקר דחתה סוכנות החלל של ארה”ב (נאס”א) את שיגורה כמה דקות לפני שאמור היה להתבצע, בשל רוחות חזקות באזור השיגור בקייפ קנאוורל, פלורידה.

השיגור הראשון אמור היה להתבצע בחצות, אולם נדחה לאחר שסירת דיג נכנסה לתוך אזור אסור בסמוך לכן השיגור. לאחר מכן החלו הרוחות. ג'ורג' דילר, דובר של נאס”א, הדגיש כי שתי הדחיות נגרמו מסיבות אובייקטיוויות, שאינן קשורות למצב המעבורת. ניסיון שיגור נוסף אמור להתבצע בערב.

המעבורת נושאת רובוט שתוכנן לערוך חיפוש אחר מקורות מים על פני כוכב הלכת הקרוב ביותר לכדור הארץ. הרובוט הוא אחד משני רובוטים סיירי-מאדים – מתקן בצורה ובגודל של עגלת גולף, שמתאים לשהייה של שלושה חודשים על פני כוכב הלכת. הרובוט, הנקרא “אופורטוניטי” (הזדמנות), אמור להצטרף לרכב חלל ראשון מסוגו, “ספיריט” (נשמה), ששוגר ב-10 ביוני, והשניים יגיעו יחדיו למאדים בתחילת ינואר.

בנאס”א לא מצפים שרובוטי הסיור ימצאו סימני חיים על המאדים. אולם אם הם יצליחו למצוא עדויות לקיומם של מקורות מים יוכלו מדענים להבין אם בעבר היו על הכוכב תנאים שאיפשרו היווצרות חיים. לשני הרובוטים, בעלי שישה גלגלים, יכולת לאסוף דגימות של סלעים ואדמה, לבצע בהם בדיקות שונות, ולשלוח את התוצאות לניתוח למעבדה בפסדינה, קליפורניה, שם ממוקם מרכז הפיקוד של המשימה.

שתי החלליות יצטרפו למעבורות של האיחוד האירופי ושל יפאן, שנמצאות כבר בדרכן למאדים. כל ארבע המשימות מנצלות קירבה נדירה שקיימת עתה בין כדור הארץ למאדים, כ-180 מיליון קילומטר – המרחק הקצר ביותר בין שני כוכבי הלכת זה 15 אלף שנה. הקירבה היחסית מקצרת את המסע למאדים מתשעה חודשים לשבעה בלבד.