מאובן של זוחל ימי ענק – “מפלצת” התגלה בנורווגיה

מדענים מנורווגיה גילו אוצר בלום של מאובנים השייכים ללטאות ענק ימיות שנעו באוקיאנוסים בתקופת הדינוזאורים. המאובנים, בני 150 מיליון שנה נחשפו בשרשרת האיים הארקטיים סבאלבארד, כמחצית הדרך בין החלק היבשתי של נורווגיה לבין הקוטב הצפוני. הממצאים שייכים לשתי קבוצות של יונקים ימיים נכחדים – הפליסיוזוארוס והאיכטיוזאורוס.
שלד אחד כבר זכה לכינוי “המפלצת” בשל גודלו העצום. חיות אלו היו טורפי על וחיו במה שהיה אז ים עמוק וקר יחסית.
פליאואנתולוגים מהמוזיאון להסטוריה של הטבע באוניברסיטת אוסלו, גילו את המאובנים במהלך עבודת שדה באיזור מרוחק של שפיצברגן, האי הגדול בארכיפלג סבלבארד.
יורן האראלד הורום (Hurum), מנהל משותף של החפירות אומר כי הוא נדהם מהעושר העצום של שרידי מאובנים באיזור אחד. “אינך יכול ללכת יותר ממאה מטרים בלי למצוא שלד. הדבר מדהים בכל מקום בעולם שהוא מתרחש. אמר.
ד”ר דייב מארטיל, פאליאואנתולוג באוניברסיטת פורטסמות’ בבריטניה אמר כי “אתר זה הוא יוצא דופן. כדי למצוא מספר כזה גדול של פרטים זה מרשים, זו ממש בוננזה”.
איכטיזאורוסים נשאו צורה דומה לדולפינים המודרניים אך הם השתמשו בזנב הסנפיר שלהם כדי להניע את עצמם בתוך המים. הפליאוזארוסים נראו כמי שמתאימים לתיאור המפלצת המיתולוגית מלוך נס. הם השתמשו בשני מערכים של סנפירים חזקים לשחיה ובאו בשתי ואריאציות – אחת עם ראש קטן וצוואר ארוך מאוד, והשניה, עם ראש גדול וצוואר קצר. הגרסה בעלת הצוואר הקצר ידועה גם בשם פליזאורוס.
הגילוי של הפליוזאור הענק, שכונה “המפלצת” היה אחת התגליות המרשימות של המשלחת.השלד שלו כלל חוליה בגודל של צלחת גדולה, והלסת התחתונה שלו הכילה שיניים גדולות כמו בננה.