מוצא האדם מן הקוף. עד להודעה חדשה

דווקא בעיצומה של המתקפה השמרנית שמנהל הבית הלבן ספג הימין הנוצרי בשבוע שעבר מכה מכיוון בלתי צפוי: מועצת החינוך של קנזס החליטה להחזיר את האבולוציה לתוכנית הלימודים. “זו מלחמת דת”, אומרים חסידי “מדע הבריאה”, ונערכים למתקפת נגד

ניצן הורוביץ

סצינה מהסרט “משפט הקופים”, העוסק במשפטו ב-1925 של מורה מטנסי, ש”חטא” בהוראת האבולוציה. רק %10 מהאמריקאים מחזיקים בעקרונות האבולוציה המדעיים

“אז מה ג''וני, אתה לא יכול ללמד ביולוגיה בלי האבולוציה?” “לא אדוני, אני לא יכול”. מתוך הסרט “משפט הקופים” בבימויו של סטנלי קריימר, 1960

ואשינגטון

מאז “משפט הקופים”, שנערך בטנסי ב-1925 למורה לטבע ג''ון תומאס סקופס שחטא בהוראת האבולוציה, לא ידעה מערכת החינוך בארה”ב ויכוח שכזה. בעיצומה של המתקפה השמרנית שמנהל הבית הלבן ספג הימין הנוצרי מכה כואבת מכיוון בלתי צפוי. לאחר מאבק קשה, מועצת החינוך של קנזס קיבלה ביום רביעי החלטה מהדהדת: האבולוציה הוחזרה אל תוכנית הלימודים.

הקרב על תורת האבולוציה הוא אחת מזירות המלחמה החשובות של הימין הכנסייתי בארה”ב. השמרנים רואים במשנתו של דארווין נדבך מרכזי באג'נדה ליברלית זדונית, שמטרתה לבלבל את התלמידים הצעירים ולערער את יסודות הדת. כבר שנים הם משקיעים מאמץ עצום בהחדרת הדת לשיעורי המדעים בבתי הספר הממלכתיים. הליברלים רואים בכך את חוד החנית במאבק שלהם לשמור על הפרדת הדת מהמדינה. ההחלטה בקנזס שמה קץ לאחד העימותים המרים שידעה מערכת החינוך האמריקאית.

לפני שנה וחצי, בתחילת הקמפיין הנשיאותי, כאשר אל גור עוד היה המועמד המוביל, השמרנים זכו בהישג גדול. הם הצליחו לסלק מתוכנית הלימודים בקנזס את “הכפירה הבוטה מכולן”, כהגדרת אחד ממטיפי הטלוויזיה: הקביעה שמוצא האדם מהקוף. את מקומו של דארווין תפס ישו, ו”מדעי הבריאה” החליפו את האבולוציה. קנזס היתה היהלום שעל “חגורת התנ”ך”. “טוב שילדים ייחשפו לתיאוריות שונות כיצד החל העולם”, השתבח אז ג''ורג'' בוש.

האוניברסיטאות התריעו

למרות פניות ותחנונים של מחנכים ומדענים, נקבעה בקנזס תוכנית לימודים חדשה – מגן הילדים ועד סוף התיכון – המבטלת את האבולוציה כהסבר להופעת מינים חדשים. עם זאת, המועצה התירה את הוראת ה”מיקרו-אבולוציה”: שינויים המתרחשים במסגרת המין, אך לא כאלה המביאים להתפתחות מין חדש. משום שהמינים כולם נבראו, ככאלה, על ידי אלוהים.

הקבוצות הדתיות, הפעילות מאוד בקנזס, טוענות כי האבולוציה אינה ניתנת להוכחה, והיא הרי עומדת בסתירה גמורה לנאמר בספר בראשית על הופעת החיים. “לימוד האבולוציה מטעה את התלמידים”, אומר טום ויליס, מנהל האגודה ל”מדע הבריאה”, שסייעה לנסח את הכללים החדשים. “אינך יכול ללכת למעבדה או לשדה וליצור את הדג הראשון. משום כך, כאשר אומרים לתלמידים כי המדע קבע שהאבולוציה נכונה, זו רמאות”.

ויליס, בעזרת הרבה גיבוי פוליטי, הצליח לשכנע אז את מועצת החינוך, וזו דחתה את האבולוציה כעיקרון מדעי. בתגובה הזהירו הרקטורים של שש האוניברסיטאות הציבוריות של קנזס כי תוכנית הלימודים החדשה תחזיר את המדינה למאה הקודמת, ותאלץ את המורים למדעים – המעטים ממילא – לעבור למקצועות אחרים או לעזוב את המדינה. גם מושל קנזס הזהיר את מועצת החינוך שלא לאמץ את הסטנדרט החדש. המועצה הנלהבת לא שעתה לאזהרותיו.

הקרב על האבולוציה בקנזס הוא חלק ממערכה מתואמת היטב של הארגונים השמרנים בכל רחבי ארה”ב. הניסיונות הבולטים ביותר התרחשו באלבמה, אריזונה, ג''ורג''יה ונברסקה. בתחילת שנות השמונים הרפובליקאים העבירו חוקים בארקנסו ולואיזיאנה, שאסרו על בתי הספר שם ללמד את האבולוציה אלא אם כן יינתנו במקביל שיעורים ב”מדע הבריאה”. שופט פדרלי בארקנסו ביטל את החוק ופסק כי הוא נוגד את עקרונות החוקה בעניין הפרדת הדת מהמדינה. נקבע כי “מדע הבריאה” אינו מדע כלל, אין לו כל מטרה חינוכית חילונית, והוא נועד אך ורק לקידום הדת. ב-1987 קבע בית המשפט העליון בוואשינגטון (פסק הדין אדוארדס נגד אגואילר) כי בתי הספר הממלכתיים אינם רשאים ללמד את “מדע הבריאה”: בית המשפט ביטל את החוק בלואיזיאנה משום שהוא מקדם את הדת באופן בלתי הולם.

הגמגום של אל גור

בעקבות השינוי בקנזס, לפני שנה וחצי, חדר הנושא באופן מיידי למערכת הבחירות. הוא הביך את המועמדים, ובעיקר את אל גור. בתחילה אמר סגן הנשיא לשעבר כי הוא תומך בלימוד האבולוציה. אחר כך טען כי זו החלטה “בדרג המקומי”. לבסוף הצהיר כי הוא תומך בלימודי הבריאה בצד האבולוציה. כאשר התברר לו שעמדה זו נוגדת את החלטת בית המשפט העליון, אמר גור כי הוא תומך בלימוד הבריאה רק בהקשר מסוים, כגון בכיתת דת.

רבים מתומכיו בקהילה המדעית חשו נבגדים. “הפוליטיקה העבירה אותו על דעתו”, אמר אחד מהם. אחרים הצביעו על המציאות באמריקה: %44 מתושבי ארה”ב, לפי סקר אחרון, מאמינים בעקרונות הבריאה הדתיים. כ-%40 נוספים מאמינים ב”אבולוציה אלוהית” – ברעיון שאלוהים “הנחה” במשך מיליוני שנים את האבולוציה שהביאה להופעת האדם. רק %10 מהאמריקאים מחזיקים בעקרונות האבולוציה המדעיים.

ג''ורג'' בוש הסיק את המסקנה הפוליטית המתבקשת, והימין הנוצרי רשם לו נקודת זכות נוספת. בינתיים התהפך הגלגל. ברוב של שבעה מול שלושה, הצביעו חברי מועצת החינוך על “החזרת הבבונים לבתי הספר”, כהגדרת אחת המתנגדות. שערותיו של טום ויליס סמרו. “אנחנו צריכים להתבייש שמשקרים לתלמידים ומתיימרים לטעון שהמדע מוכיח מאיפה בא הדג הראשון”, אמר בסוף השבוע. “נו, זה באמת כבר מוגזם”, הגיבה אחת מחברות מועצת החינוך. “כולנו כאן נוצרים, ואנחנו לא רואים שום סתירה בין הנצרות – או כל דת אחרת – לבין תוכנית הלימודים. אנחנו לא נגד דת, אלא פשוט חושבים שלא צריך ללמד אותה בשיעורי מדעים”.

ההחלטה של מועצת החינוך היא מעין פשרה, שידי השמרנים ניכרות בה היטב. היא אמנם מצהירה על האבולוציה כעקרון מפתח מדעי, ומאפשרת למועצות החינוך המקומיות, בכל מחוז, לקבוע מה ללמד על האבולוציה. אך היא אינה דורשת לימוד של סוגיות מפתח כגון הגיל המשוער של כדור הארץ או האבות המשותפים לאדם ולקוף. חסידי הפרדת הדת מהמדינה חוששים כי מועצת החינוך הותירה פרצה גדולה מדי. לטענתם, ההחלטה תאפשר למורים רבים במדינה השמרנית להתחמק מהוראת האבולוציה, ותלמידי המדעים יגיעו למכללות עם חור בהשכלה.

אולם זהו עדיין ניצחון מהדהד לליברלים בתקופה קודרת מבחינתם. “אנחנו מתרגשים מאוד”, אמר ג''ו קון, מ”איחוד האמריקאים למען הפרדת הדת מהמדינה”. הקבוצה איימה לעתור לבית המשפט כדי לשמור על האבולוציה בספרי הלימוד. בסופו של דבר לא היה בכך צורך. תושבי קנזס עצמם הדיחו את ראש מועצת החינוך לינדה הולוויי ושניים מעמיתיה, שהובילו את המאבק הדתי, ובחרו במקומם במסגרת הפריימריס הרפובליקאיים במועמדים מתונים, שניהלו קמפיין מובהק בעד הוראת האבולוציה.

לנוכח מה שמתרחש כעת בוואשינגטון נתפשת ההחלטה החדשה בקנזס כלקח למדינות רבות אחרות, שבהן מתנהלים מאבקים דומים. “מורים ומדענים נשמו לרווחה כאשר מועצת החינוך בקנזס קיבלה את ההחלטה הנכונה”, אמרה יוג''יני סקוט, מנהלת המרכז הלאומי ללימודי המדעים בקליפורניה. “זה יוכיח למדינות אחרות, מחוף לחוף, שתמיכה בחינוך מדעי טוב היא הדבר הנכון לעשות גם מבחינה פוליטית”. טום ויליס אינו מתרשם. “זו מלחמת דת”, סיכם בנחרצות. “האתאיסטים אוחזים עכשיו במושכות, אבל לא לאורך זמן”.'