חשיפה: התגלה זכר עם מחזור חודשי

שרימפ ימי טורף תולעת. צילם: שמואל פרנס

במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת בן-גוריון התברר שלזכרים של שרימפ ימי מהמין Litopenaeus vannamei יש מחזור חודשי. זהו הדיווח הראשון בבעלי חיים על זכרים שלהם מחזורי רבייה בדומה לנקבות. ממצא זה מאיר באור חדש את ההנחה הרווחת שזכרים תמיד מוכנים להזדווג.

זכרים של שרימפ ימי זה מייצרים שני תיקי זרע המודבקים על הנקבה במהלך ההזדווגות ואז מייצרים שניים חדשים. כמו כן, היה ידוע עד כה שבמידה והזכר לא משתמש בתיקי הזרע הם עלולים להתקשות במשך הזמן עדי כדי אי-יכולת של הזכר לפלוט אותם. משמעות הדבר היא שלתאי הזרע יש תאריך תפוגה שלאחריו הזכר עלול להפוך לאימפוטנט.

להפתעת צוות החוקרים, בראשותו של מרכז המגמה לביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית באוניברסיטת בן-גוריון, פרופ אמיר שגיא, התברר שלזכרים יש מנגנון המאפשר להם, לפחות בצעירותם, להימנע מהתקשות תיקי הזרע ומאימפוטנטיות. חוקרי מעבדתו של פרופ' שגיא, שמואל פרנס, שאול רביב ואסף שכטר, גידלו כ-50 זכרים, עקבו אחר התנהגותם לאורך שמונה חודשים ותיעדו את מחזורי הנשל שלהם. בסופו של כל מחזור נשל, שאורכו כשבועיים, השרימפ הימי משיל את שריונו הישן ועוטה שריון חדש. בזכרים שלא הזדווגו, נמצא כי תיקי הזרע הישנים נעלמים בשעות האחרונות של מחזור הנשל וחדשים מופיעים מיד לאחר השלת השריון הישן. במילים אחרות, זכרי השרימפ חידשו את תיקי הזרע שלהם באופן מחזורי, אחת לשבועיים, בתיאום מדויק עם מחזור הנשל שהוא עצמו נמצא תחת בקרה הורמונלית.

“מבחינה זו” מסביר שמואל פרנס “התופעה דומה למחזור הרבייתי הנקבי בנשים ובנקבות קופי-אדם. בדרך זו, אפילו אם אין לשרימפ הזכר הצלחה עם בנות המין היפה במהלך מחזור נשל מסוים, הוא לא יאבד מסיכוייו להעמיד צאצאים במחזורים הבאים. ממצא זה מאיר באור חדש את ההנחה הרווחת שזכרים תמיד מוכנים להזדווג”.

ממצאי המחקר המפתיעים פורסמו, בין היתר, בעיתונים “ביולוגיה ניסויית”, “ניו-סיינטיסט” וכן – BBC widlife.