‫על משמר החיים בעולמות אחרים / ארין ביבה‬

קתלין קונלי, הממונה על ההגנה הפלנטרית בנאס”א מבקשת לאכוף את אמנת החלל הקובעת ששיש לשמור על כוכבי לכת במצבם הטבעי גם על חברות פרטיות.

הממונה על ההגנה הפלנטרית בנאס"א, קתרין קונלי. צילום: פול אלרס נאס"א
הממונה על ההגנה הפלנטרית בנאס”א, קתרין קונלי. צילום: פול אלרס נאס”א

עוד בטרם דיווחו סטודנטים המשתתפים בתחרות של חברת MARS ONE כי הם מבקשים “להאריץ” את מאדים בעזרת חיידקים כחוליים התפרסם בסיינטיפיק אמריקן הראיון הבא. מסתבר שאכן ישנה פרצה בחוק, המקשה על אכיפת אמנת החלל על גופים פרטיים.

ראיון עם הממונה על ההגנה הפלנטרית, קתרין קונלי
בלשכה להגנה פלנטרית של נאס”א יש רק עובדת אחת – קתרין קונלי. תפקידה להבטיח שנאס”א וארגונים אמריקנים אחרים היוצאים לחלל נשמעים לתקנות שקבעה אמנת החלל הבין-לאומית ב-1967, שכוונתן לוודא שמדענים יוכלו לחקור עולמות אחרים במצבם הטבעי, שלא יגרמו לזיהום ביולוגי של הסביבות הנחקרות ושיגנו על עולם החי של כדור הארץ מפני חיים חוצניים שאולי קיימים. אפשר לומר שעתיד מערכת השמש שלנו בידיה.

הממונה על ההגנה הפלנטרית, קתרין קונלי
הממונה על ההגנה הפלנטרית, קתרין קונלי שומרת על כדור הארץ מחייזרים אפשריים מאז 2005.

ברור מדוע נרצה להגן על כדור הארץ מפני צורות חיים זרות, אבל למה צריך להרחיק אורגניזמים של כדור הארץ מכוכבי לכת אחרים?

אם אנחנו רוצים לחקור את הפוטנציאל הביולוגי בכוכבי לכת אחרים, עלינו לשלוט ברמת הזיהום. כשעושים ניסויים בחיפוש אחר חיים, צריך לבחור בקפידה רבה לאיזה מהם להאמין [כדי לא לטעות ולפרש זיהום ביולוגי כחיים מקומיים].

איך מבטיחים שלא יהיה זיהום הדדי בין כדור הארץ ובין כוכבי לכת אחרים?

במשימות של “ויקינג”, נארזו רכבי הנחיתה ונשמרו במעטפת אנטי ביולוגית וחוממו בתנור כדי להשמיד אורגניזמים. אנו מכנים זאת “סטריליזציה כלל-מערכתית”. הרכבים לא הוצאו מן המעטפות עד שהגיעו למאדים, כדי שלא יזדהמו. לא היה יישום קפדני יותר של הגנת כוכבי לכת מעולם, משום שהיינו צריכים לשמור על גלאי החיים ועל הסביבה במאדים למקרה שיתברר שחיים מכדור הארץ יכולים לשרוד בה.

בנאס”א מתכננים להסיט ממסלולו אסטרואיד ולשלוח אותו להקפת הירח בשנות ה-20 של המאה שלנו. את מודאגת ממה שהאסטרונאוטים עלולים למצוא עליו?

אסטרואידים קטנים עברו מסע ארוך כל כך בחלל, שבו הם ספגו קרינה וחום שמש עצום. לכן כל אורגניזם שאולי היה עליהם כבר מת. ובכל זאת, אנחנו נסקור כל אסטרואיד שיציעו להסיט ממסלולו, כי אנחנו רוצים שהמערכת תישאר נקייה, בייחוד אם בסופו של דבר תהיה תעבורה סדירה בין כדור הארץ לירח.

יש יותר ויותר פעילויות חלל מסחריות. נאס”א יכולה לפקח על רמת הניקיון בהן?

הוצאנו לא מעט מכספי משלם המסים במשך השנים בניסיון להגן על כוכבי לכת אחרים מזיהום. היום אנחנו מבררים כיצד תוכל ארה”ב להשגיח כראוי על מעשיהן של קבוצות בלתי ממשלתיות. במקרים שנאס”א איננה מספקת את התמיכה, לא ברור בינתיים מי יהיה אחראי על רשלנויות.

יהיה צורך בחקיקה חדשה לפיקוח על הקבוצות האלה?

צריך לשקול זאת. מנהל התעופה הפדרלי (FAA) ממילא אחראי על שיגורים ונחיתות, כך שאפשר לפקח על כל פעילות המתרחשת בתחומי האטמוספרה. ולנאס”א יש מערכת המספקת נתונים להליכי ה-FAA. אבל אנחנו לא רשות מפקחת.

יש תכניות לטיסות בלתי ממשלתיות מאוישות למאדים בעשורים הקרובים. זה בוודאי יוצר הרבה בעיות חדשות מבחינת ההגנה על כוכב הלכת האדום.

בהחלט. האם האנשים יגיעו למאדים בחיים? אם ימותו על פני המאדים, האם זה יזהם את פניו? [אירועים כאלה עלולים להיות] הפרעה למחקרים עתידיים.

נראה שמטרת האגף שלך היא פחות הגנה על כוכבי לכת מפני האנושות ויותר הגנה עליהם בשביל האנושות.

המטרה היא במפורש לשמור על הפעילויות שבני האדם רוצים לעשות. בתחילה זאת תהיה פעילות מדעית, אבל בעתיד ייעשו גם דברים אחרים. אם אתה רוצה לקדוח כדי להגיע למאגר מים תת קרקעי במאדים, לטובת המתיישבים העתידיים כדאי שהקידוח הזה יהיה נקי, כי אורגניזמים עלולים לגדול במאגר ולשנות את התנאים כך שהוא לא יהיה זמין להם. זה קרה בכדור הארץ. זה יהיה חבל מאוד.

1. בתיה.
    ייתכן. זה ידע שאין לי. ברור שלובים עוצרים בגלל אינטרסים בכסות של ירוקים וראשי ערים עוצרים את הפיתוח בגלל אינטרסים. חבל עלינו שככה מתנהלים. לגבי אילון מאסק. הבחור מאמין במה שהוא עושה ואני מאחל שלא ייגמר לו הכסף לפני שיצליח לו. SPACE_X גדול בכמה מספרים על PAYPAL, ו TESLA.
    לשי אגסי נגמר הכסף לפני מימוש החזון. קצת בגלל תאבות בצע של החברה. אם החשמל בפועל עולה 30 ש”ח ל 1500 ק”מ אז למה לגבות ליסינג 2,500 ש”ח בחודש.

2. ליוסי,
    מי שמכשיל כל פעם מחדש את הרכבת לאילת הן חברות המשאיות ולא חברות התעופה. מדברים על זה כבר שנים. על איגודי המשאיות שבכל פעם שהם שומעים רכבת לאילת – כסף מתחיל להחליף ידיים ופתאום לא רווחי להפעיל רכבת. עד שלא יהיה שר תחבורה עם אומץ להחליף פקידים – לא תהיה רכבת.

3. חושם:
    אני מקבל את הפיתרון שלך. במכרז רכבת לאילת זכו הסינים, לפי השמועה תמורת 33 שנות זיכיון, וכל ההשקעה עליהם. הייתי משקיע בלספר לך מי מתנגד ולמה. אבל די בלומר מסכים לדבריך.

4. נראה לי שסטיתי עם הדוגמא מהנושא. אם תהיה רכבת מהירת לאילת, מי יפסיד מזה? חברות התעופה.
    אם לא תהיה רכבת לאילת מי יפסיד? כולנו. תיתבע אוטונומיה בדווית ותדרוש סיפוח לפלשתין, אנחנו נתרכז במישור החוף וגורלינו כגורל הפלישתים בימי ממלכות ישראל ויהודה. לא נוכל לחיות גם מול הקסאמים בגוש דן. לעומת זה אם תהיה רכבת, יונגש הנגב לגוש דן, ואנשים שמוכנים לחיות בנגב, יעבדו גם בגוש דן וישנו בנגב.
    במערב ארה”ב הרכבת עיירה את המערב. באופן דומה תנסה להכניס בירוקרטיה להתיישבות בחלל. לאילון מאסק מ SPACEX חזון ברור מאד. ביסוס ההתיישבות במאדים. סוף סוף קם אחד עם קבלות (TESLAת PAYPAL) שאין לו צורך להשקיע מילארדים בפרוייקטי חלל, ובמקום ממשלת ארה”ב שכשלה שם, משקיע בעצמו. הטכנולוגיה קפצה בשנים 2004-2015 פלאים בגלל החלל. מנוע היונים של DAWN להבדיל ממאסק היא דבר מדהים. המסה נוצרת מפלסמה, ופלסמה מיוצרת ע”י מתח עשרות אלפי וולט או לייזר פלסמה. בפלסמה מהירות החלקיקים קרובה למהירות האור. מה שחסר במסה מושלם לתנע משמעותי במהירות. הנה לך מנוע בעל פוטנציאל תנע אדיר בנפח מצומצם. אני מדלג מנושא לנושא, אבל רואה את ההקשרים בין הדברים. הסיכון הוא מכיוון אחר. אם אילון מאסק יגיע ראשון למאדים, הוא לא אזרח מן השורה. הוא יכול לבנות מושבה במאדים. לכן צריך רגולציה שמאדים שייך לכולנו.

5. ליוסי :
    אני לא חושב שזה נכון להאשים את חברות התעופה
    כי אחד הפתרונות הוא לתת דווקא להם נניח 50%
    מהפעלת הרכבת המגנטית.

6. דווקא לא רע שאובמה הפריט את תעשיית החלל. נכון מצד שני צריך רגולוציה לא להפוך אדם אחד לטיראן במובן פלנטרי. אבל במקום שאין חיים להבנתינו, אפשר לבנות התיישבות אדם.

7. מצד אחד נדרשת רגולציה לגבי חברות פרטיות. אילון מאסק משקיע בסדר גודל של ממשלת ארה”ב לאחר שהצליח ב PAYPAL ו TESLA. יש לו כוונות להיות חלוץ חקר היקום. הירוקים הם לפעמים שומרי חיות ולפעמים חסידי מדע הסטטיקה. לא נבנה כלום בשום מקום ביקום. אז איך נפיץ את הציוויליזציה? אם פה יהיה רק דאעש וזבל, איך נבטיח שהתרבות במובן החיובי ימשיכו?

מצד שני אני מתנגד לשמירה על המצב הטבעי במקום שאין בו חיים להבנתינו. הירוקים ולדעתי הרבה מדי אינטרסנטים כגון חברות התעופה לאילת, מקפיאים בכל פעם מחדש מיזמים שתכליתם הפיכת הנגב והגליל לאזורים מאוכלסים, לא נעים לי לומר גם ביהודים. כל הקפאה, 8 ארגונים עותרים לבג”ץ ועוצרים את התהליך.
    כתוצאה אין לנו רכבת 25 שנה לאילת והנגב שניתן היה להנגיש אותו לגוש דן, מלא בפחונים של בדווים שלירוקים אין מה להלין עליהם. פרוייקט רכבת בכל מקום אחר בעולם: שנתיים וזהו. פה לא. 2 מטר רוחב של רכבת, באיזור מלא פחונים ואשפה, לא מזהמים יותר את הסביבה. היכן שהם “חוצים” את שטח המחייה של חיות, עוברים על גשר, בוואדיות. רכבת מגנטית למשל היתה נוסעת לפחות ב 400 קמ”ש והיתה מגיעה לאילת בכלום זמן. אלא מה. זה יהרוס את העסק לחברות התעופה. וכך במסווה של ירוקים העניין נתקע.
    מול האוטובוס התעופה מתחרה בקלות. שעה במקום 5 שעות. 120 ש”ח במקום 80 ש”ח (צריך לקנות כריך עוד 40 ש”ח והגענו לאותו מחיר), הגעה לנתב”ג/שדה דוב במקום לתחנה מרכזית תל-אביב.

8. אם מחקר הוא מהימן,אזי הציוד הוא סטרלי.מה גם שהקרינה הקוסמית תשפיע.אבל לצאת בגישה טהרנית של” לא לזהם”, “אנו לא רוצים לשנות”. היא מגוככת.נעשת עבודה אדירה על מחקר מאוייש למאדים.

9. “המצב הטבעי” = מוות נרחב,ללא מלבוש,ללא חיסון,מזון דל= עגבניות בדרום אמריקה בלבד.ללא חשמל.גם ללא טבעונים- כי מזונם מאוד סינטטי.זה הרי מגוחך כי לא ניתן למנוע נחיתת אסטרואידים על פלנטות.מה גם שזה הופר כבר בגלל נחיתת גשושיות על מאדים.