רובוטים מטפסים על סלעי המאדים

פופיולר סיינס

Lemur IIB, רובוט מכאני בעל גפיים לשיטות ושירות

הזריזות של קופי הלמור העניקה למדעני נאס”א השראה לפיתוח רובוטים בעלי ארבע רגליים שיטספו על הסלאים של מאדים שהם תלולים מדי עבור כלי רכב בעל גלגלים.
כדי לחקור את צפונות הגיאולוגיה של המאדים יש צורך במטפס מתמיד וזריז, שמסוגל להפעיל על צוקים ולדגום במיומנות את הקרקע. יצור חי דוגמת אדם או קוף היה יכול אמנם לבצע את המשימה בהצלחה, אלא שבמאדים אין אוויר לנשימה והטמפרטורה נמצאת לרוב מתחת לאפס. משום כך פיתחו מהנדסים מהמעבדה להינע סילוני בפסדינה, קליפורניה, חיקוי יעיל הקרוי Lemur IIB, או בשמו הרשמי “רובוט מכאני בעל גפיים לשיטות ושירות”.
במקור נועד הלמור לתחזוקה של תחנת החלל, אך התמונות של הצוקים הבלתי נגישים על אדמת מאדים, אותן צילם בשנת 2004 רכב המאדים אופורטיוניטי, הובילו להטלת משימה נוספת על הרובוט שמצויד ברגליים במקום בגלגלים.
על מנת שהרובוט יהיה קל יותר (משקלו 8 ק”ג בלבד) ויוכל לטייל בכוכבי לכת אחרים ציידו אותו המדענים בארבע רגליים בלבד במקום בשש. בדור הבא של הרובוט ניתן יהיה להתקין בכל רגל מקדחה לשיפור האחיזה בסלעים ולאיסוף של דגימות קרקע בזמן הטיפוס.
ברט קנדי, מהנדס במעבדה להינע סילוני, אומר שהיכולת להשתמש בכל ארבע הגפיים כרגליים לטיפוס או כידיים להפעלת כלים, באותה מידה של יעילות, מעניקה לרובוט גמישות חסרת תקדים. האתגר הבא יהיה להעביר את הלמור משרטוטים דו ממדיים לטיפוס על סלעים תלת ממדיים.