טלסקופ החלל פלאנק סיים את תפקידו ופינה את מסלולו

המקום בנקודת לגראנז’ L2 שבה מתקיים איזון בין הכבידות של השמש וכדור הארץ יקר ונדיר ולכן פעלה סוכנות החלל האירופית להרחיקו למסלול בטוח סביב השמש בטרם שיתקה את מכשיריו

טלסקופ החלל פלאנק והמפה שיצר של קרינת הרקע הקוסמית. איור: סוכנות החלל האירופית

ביום רביעי השבוע (23/10/2013) כובו מכשיריו של טלסקופ החלל האירופי פלאנק, הלוויין שמיפה את הקרינה הקלושה מהמפץ הגדול – קרינת הרקע הקוסמית בפירוט חסר תקדים. יומיים קודם לכן שוגרה אליו פקודה להבעיר את מנועיו כדי לרוקן את מנועי הדלק שלו וכדי להבטיח כי הוא יסיים את חייו בתצורה בטוחה.

אחד משני המכשירים שפעלו בטלסקופ החלל פלאנק, מכשיר ה- HFI- מכשיר תדר גבוה סיים את אספקת ההליום הנוזלי בינואר 2012. עד אז השלים פלאנק חמש סריקות של כל השמים, בתדר גבוה ובגלאי הנוסף – LFI- בתדר נמוך. מאז ינואר 2012 ביצע פלאנק עוד שלוש סריקות רק עם מכשיר ה-LFI ואיפשר למדענים לעדן את הידע שלהם על קרינת הרקע הקוסמית. כל הפעילויות המדעיות הגיעו לכדי סיום ב-3 באוקטובר, והמכשירים המדעיים כובו ב-19 באוקטובר.

בשבועות האחרונים ביצענו הכנות לפרישה בטוחה של הלוויין” אומר סטיב פולי, מנהל תפעול החלליות במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית בדרמשטאט, גרמניה. “ההכנות כללו הפיכתה של החללית לפאסיבית, והצתת המנועים כדי לכוונה כך שתעבור למסלול ‘חניה’ סביב השמש, הרחק ממערכת כדור הארץ והירח למשך מאות שנים.”

מדובר בתהליך דומה לזה שעברה החללית הרשל, שכובתה ביוני השנה. “שתי משימות אלה של סוכנות החלל האירופית ביצעו את משימתותיהן מנקודה המכונה L2, אחת מנקודות לגרנז’ בין כדור הארץ לשמש, שבהם יש שיווי משקל בין כוחות הכבידה של שני הגופים. מדובר בנפח חלל מצומצם ביותר ועל כן היינו חייבים לתכנן את פינוי החלליות משם.” אומר אנדריאס רודולף, האחראי על תפעול המשימות האסטרונומיות ב-ESOC. הצעד הזה בוצע באמצעות תמרון שארך יומיים, והחללית החלה להסחף הרחק מכדור הארץ, צעד שהושלם עם ההצתה של המנועים ושריפת שארית הדלק השבוע.

“התפקיד שלנו ב-ESOC היא לשמור על המשימות חיות ופרודוקטיביות, כך ששליחת פקודת כיבוי היא מאורע קשה” אמר פאלו פרי, מנהל תפעול המשימה. “בעוד שסיום משימה מדעית מוצלחת תמיד צפוי עם סיום מלאי ההליום המשמש לקירור, נראה לנו בכל זאת מתאים שאת הפקודה האחרונה שתשתיק את פלאנק ישלחו אנשי הצוות המדעי ולא אנשי בקרת הטיסה.” אמר.

לידיעה באתר סוכנות החלל האירופית