חברה הקשורה לתחום האנרגיה מימנה מחקר שערוריתי הסותר את התחממות כדור הארץ

מחקר שהראה כי נסיגת הקרח על הקילימנג'רו לא קשורה להתחממות כדור הארץ הופץ על ידי גוף הקשור לתעשיית הדלק, לא לפני שמסקנותיו הוקצנו * ההשערה נהפכה להוכחה: הטבע אשם

הקילימנג'רו. הסבר לנסיגת הקרחונים הוא מזג האוויר היבש

כיפת הקרח המלכותית על הר הקילימנג'רו, שגילה 11 אלף שנים, שובה את דמיונם של אנשים מכל רחבי העולם כבר זמן רב. לפיכך, אין זה מפתיע שגורמים העוסקים באיכות הסביבה מיקדו בה את תשומת לבם כאשר חוקרים דיווחו בשנת 2001 כי הקרחונים ברחבי העולם נסוגים, וכי אחת הסיבות לכך היא התחממות כדור הארץ. ההתחממות נגרמת על ידי גזי חממה הנפלטים מארובות ומצינורות מפלט.

אנשי קמפיין של "גרינפיס", הקבוצה למען איכות הסביבה, העפילו להר בחודש נובמבר של שנת 2002 וקיימו באמצעות לוויינים מסיבת עיתונאים עם כתבים שסיקרו את שיחות הוועידה להגנת האקלים שנערכה במרוקו. באוקטובר האחרון, בעת דיון בסנאט האמריקאי, הציג הסנאטור ג'ון מק'קיין, רפובליקאי מאריזונה ואחד ממחברי הצעת החוק לריסון פליטת גזי חממה, תמונות "לפני ואחרי" של הקילימנג'רו. מדען בריטי הציע לתלות יריעת בד לבנה על קצותיו המרופטים של הקרחון, שגובהם כגובה בניין בן עשר קומות, כדי לחסום את אור השמש ובכך להדוף את תהליך כרסומו.

אולם כעת חל שינוי. קבוצה המורכבת ממדענים ומארגונים המתנגדים לפיקוח ממשלתי הפכה החודש את ההר לסמל לאזעקת שווא אקולוגית. "קשקשת שלג: נסיגת קרחון הקילימנג'רו אינה קשורה להתחממות כדור הארץ", נכתב בעלון חדשות שהופץ ב-9 במארס על ידי "החברה למען כדור ארץ ירוק", קבוצה פרטית הממומנת על ידי תעשיית דלק מחצבים (המשמש מקור עיקרי לגזי חממה). "התקשורת והמדענים מאשימים בכך פעילות המתבצעת על ידי האדם, אולם שינויי אקלים טבעיים המתרחשים ב-120 השנים האחרונות הם הסיבה לנסיגה", נכתב.

הקבוצה ציטטה מאמר אשרלקוח מהגיליון האחרון של כתב העת of Climatology" "International Journal, הקובע שהקרח על הקילימנג'רו נסוג מכיוון שהאקלים במזרח אפריקה הוא כיום יבש יותר מבעבר. מדובר בתהליך שהחל לפני יותר ממאה שנים, הרבה לפני שבני האדם היו מסוגלים להשפיע עליו.

לפי מחברי המאמר, מזג האוויר היבש גם מקטין את כמות השלגים הנחוצה לשימורם של הקרחונים הטרופיים וגם מצמק את מעטה העננים, ובכך מאפשר לאנרגיית שמש רבה יותר להגיע לקרחון.

בתנאי אקלים יבש וקר הקרח מתאדה בלא להפשיר, ולדברי החוקרים לא התגלו כל הוכחות לכך שהעלייה בטמפרטורה היא שגרמה להימסות הקרח.

אז מה אומרים החוקרים הללו, והחוקרים שהזהירו מפני נסיגת הקרחון, על התיאורים הסותרים של המתרחש על הפסגה הגבוהה ביותר באפריקה? כמעט פה אחד מסכימים החוקרים בראיונות כי שני התיאורים שגויים. לדברי מחברי המאמר החדש, הם ביקשו לקרוא תיגר על העמדה השמרנית, שלפיה הטמפרטורות העולות הן הגורמות להתכרסמות הקרחון על ההר – ולהציג טיעון על קיומו של מנגנון שונה. אולם, הם מוסיפים, טיעוניהם אינם סופיים. מטרתם היתה בעיקר לפתוח פתח למחקר נוסף.

"אנחנו מתנגדים להצגה הדיכוטומית של הדברים, שלפיה יש או אין התחממות", אומר פרופ' גיאורג קאזר, מחברו הראשי של המאמר וחוקר קרחונים במכון לגיאוגרפיה באוניברסיטת אינסברוק שבאוסטריה. "כמדען, אני שמח שהדברים יותר מורכבים. אחרת, זה היה משעמם".

"עד כה, מדידות שטח של קרחוני הקילימנג'רו בוצעו רק במשך כשנתיים וחצי, שלא כמו באזורים אחרים בעולם. לכן, הבנתנו את הקשר של הממצאים לאקלים ולהר היא עדיין בחיתוליה", כתב בדוא"ל ד"ר דאגלס הארדי, גיאולוג באוניברסיטת מסצ'וסטס ואחד ממחברי המאמר. "שימוש בממצאים הללו כדי להפריך את התחממות כדור הארץ, או אפילו כדי להטיל בה ספק, גובל באבסורד".

באדיבות חדשות וואלה