סיקור מקיף

קיצוצים בתקציב גורמים לעיכוב בשיגור הרכיב היפני של תחנת החלל * יפן שיגרה טיל

השלמת תחנת החלל הבינלאומית תידחה. זאת מכיוון שמחסור בתקציב הרלוונטי של ממשלת יפן יגרום לדחיה של לפחות שנה בשיגור רכיב המחקר – בגודל של אוטובוס – הנבנה ביפן לצורך הפרויקט 

 
14.9.2002 
 
הטיל היפני החדש H-2A בטיסה קודמת

המשגר היפני H-2Aהשלמת תחנת החלל הבינלאומית תידחה. זאת מכיוון שמחסור בתקציב הרלוונטי של ממשלת יפן יגרום לדחיה של לפחות שנה בשיגור רכיב המחקר – בגודל של אוטובוס – הנבנה ביפן לצורך הפרויקט. קפסולת המחקר שהיא הרכיב היחיד של תחנת החלל שיופעל בידי מדינה באסיה תוכנן להיות משוגר בשנת 2004, וכעת הוא מתוכנן לכל המוקדם לאפריל 2005. כך מסרו בהודעה משותפת סוכנות החלל היפאנית נאסד"א ונאס"א.
הרכיב, המכונה "קיבו", המילה היפנית שמשמעותה תקווה, שחלקים ממנה כבר הורכבו נמצאת בהאנגר מחוץ לטוקיו. קיצוץ רוחבי בתקציב הממשלה הבריטית מנע את התקציבים הדרושים להשלמת הניסוי הסופי, הבניה הסופית של החומרה והציוד לצורך ביצוע הניסויים וכן לתשלום משכורות לטכנאים של נאסד"א. כך מסר סגן מנהל הסוכנות, יואיצ'י יאמורה. "המשתמשים של קיבו יתאכזבו" אמר יאמורה," אך אם נשמור על לוח הזמנים המתוכנן, נצטרך יותר כסף מאשר התקציב שלנו מאפשר."
יאמורה מסר כי לעומת תקציב של 7 מיליארד יין בשנת 2002 (58 מיליון דולר) – התקציב השנה יהיה רק 5 או לכל היותר 6 מיליארד יין (42-50 מיליון דולר).
ועדה חיצונית קוראת לשגר את הרכיב ללא כל החלקים שלו, כך שיוכל לבצע את מרבית המשימות שלו, אך ללא עיכוב. הרכיב, שעלותו הכוללת היא 500 מיליארד יינים (4.2 מיליארד דולר) היא רכיב מפתח כדי לבצע את המשימות המדעיות של תחנת החלל. הוא נמצא בהקמה משנת 1985. לדברי יאמורה, מוקדם מדי לדעת אם העיכוב בשיגור קיבו יפגע בתפקודה הכולל של התחנה, או שנאס"א תשלים את העלויות מכספה.
ברכיב, שגודלו כאמור כגודל אוטובוס, יש תא לחץ ובו מקום לארבעה אסטרונאוטים לביצוע ניסויים. הוא גם מצויד בזרוע רובוטית עצמאית באורך של 10 מטרים המסוגלת לשאת ניסויים לפלטפורמה חיצונית החשופה לריק החלל. קיבו נראית כנקודת אור בתוכנית החלל המקרטעת של יפן.
הסטוריה של תקלות מכאניות ושני טילים שהתפוצצו הוחלפו רק לאחרונה בשני שיגורים מוצלחים של טיל ה-H-2A – הדור הבא של הטילים היפנים ששוגר ביום שלישי האחרון (ראו ידיעה בהמשך).

יפן סובלת זה למעלה מעשור ממיתון כלכלי והממשלה הורידה את ההוצאות השנתיות על החלל מ-180 מיליארד יין בשנה (1.5 מיליארד דולר ל-148 מיליארד יין (1.2 מיליארד דולר).
יפן שיגרה דור חדש של טיל לחלל

11/9/2002
לאחר שיגור מוצלח, הדור החדש של הטילים של יפן העלה למסלול לראשונה מספר לווינים. הדבר מסמל את מה שהפקידים הבכירים בסוכנות החלל היפאנית (נאסד"א) בטוקיו מכנים – צעד גדול לקראת כניסה לעסקי השיגור המסחרי של לווינים.
הטיל, שאורכו 57 מטרים נשא שני לווינים – לווין לניסוי מערכת שחזור, ולווין שיאסוף נתונים על כדור הארץ וישדר אותם. הטיל שוגר מטאנגאשימה, כאלף קילומטרים דרום מערבית לטוקיו ביום שלישי, שעה 8 ועשרים בבוקר שעון גריניץ' (17:20 זמן מקומי).

יפן שיגרה את טיל ה-H-2A הראשון שלה ללא מטענן באוגוסט 2001, אך כאשר שיגרה את הלווין השני בסדרה בפברואר, הוא נכשל בהצבתו של לווין ניסוי בחלל.
השיגור החלק של הגרסה האחרונה של הטיל מתוצרת עצמית היא חיונית לעתידה של תוכנית החלל היפאנית, שהמבקרים משאימים אותה בהיותה הוצאה מיוחדת ועקב סדרת הכשלונות.
עלות ייצור טיל לשיגור היתה כ-86 מיליון דולרים (10.2 מיליארד יין) אמרו פקידים בסוכנות החלל היפנית.
לווין הנתונים עלה 31.8 מיליארד יין, והלווין השני – להתאוששות מתקלות – עלה 20 מיליארדים.
לסוכנות החלל היפנית נגרמו הפסדים כבדים כאשר בשנת 1999 היא איבדה לווין אב-טיפוס בשווי 10 מיליארד יין ושיגור לא מוצלח עלה לה 60 מיליארד יין.
משגר H-2A אמור להתחרות בשוק המסחרי העולמי, הנשלט כיום בידי חברת אריאן האירופית, ולאחריה ארה"ב, סין ורוסיה.
ביפן מבקשים כעת להחזיר לעצמם את האמון בבטיחות אמצעי השיגור שלה.
במאי 2000, יצרן הלווינים היוז, שהסכים להשתמש בלווינים יפניים לשיגור 10 לווינים, ביטל את החוזה בגלל שאיבד אמון בטכנולוגית החלל של יפן.
ממשלת יפן מתכננת להפריט את עסקי לוויני ה-H-2A בשנת 2005. משרד המדע והטכנולוגיה היפני צפוי להחליט בנובמבר להעביר את ייצור הטילים לחברת מיצובישי תעשיות כבדות, מסרו גורמים בממשלה. הדבר יאפשר לחברה, מהגדולות ביפן, להכנס גם לתחום החלל, לרבות ייצור טילים ומשגרי לווינים.
 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן