ביום שישי שעבר הגיע האישור: מטאוריט ראשון התגלה בישראל

גיאופיסיקה / חובב מדע מקיבוץ אפיקים מצא באזור תמנע מטאוריט בן כ-4.5 מיליארד שנים שמשקלו כ-40 גרם

מטאוריט שנמצא על ידי חבר קיבוץ אפיקים

שקד וה”כונדריט”. קולודני: “זו לא סנסציה מדעית, זה פשוט נחמד ששקד פקח עיניים, חיפש ומצא”

מאז שהיה ילד בן ארבע בהונגריה, מחפש גבריאל שקד מקיבוץ אפיקים מטאוריטים על הקרקע. לפני שנה וחצי מצא את מבוקשו באזור תמנע. הוא זיהה אבן שחורה, קטנה וכבדה, שלפני כמה ימים – כשהתברר סופית כי היתה פעם חלק מאסטרואיד – הוכתרה רשמית כמטאוריט הראשון שהתגלה בישראל.

“עד היום לא מצאו מטאוריט בישראל”, אומר ד”ר שמוליק מרקו, מהחוג לגיאופיסיקה באוניברסיטת תל אביב. “באוניברסיטאות בארץ לא יודעים על שום רסיס שנמצא; אבל אני לא מוציא מכלל אפשרות שאיזה ילד מצא פעם מטאוריט, שם אותו בכיס, וזה מונח על מקלט הרדיו בביתו”.

מדובר במטאוריט הנפוץ יחסית מסוג “כונדריט”, שמאות כמוהו כבר התגלו ברחבי העולם. “זו לא סנסציה מדעית, זה פשוט נחמד ששקד פקח עיניים, חיפש ומצא”, אומר פרופ' יהושע קולודני, גיאולוג מהאוניברסיטה העברית. “זה יפה מאוד, אבל יש המון כונדריטים בעולם, ומצאו גם כונדריטים שמשקלם יותר מטונה. זה פשוט הכונדריט הראשון שמצאו כאן”.

את האבן מצא צוות הניידת האסטרונומית של פרויקט “פרחי מדע” ממכללת עמק הירדן, ששקד עובד בה. הצוות עורך פעילות חינוכית בבתי ספר כשהוא מצויד בפלנטריום נייד, טלסקופים ודגם של טיל. לפני כשנה וחצי יצאו אנשי הניידת לחפש מטאוריטים באזור תמנע. “זה היה כבר סיור החיפוש השלישי”, סיפר אתמול שקד, “אני אסטרוגיאולוג חובב, ומחפש מטאוריטים אינסטינקטיווית. האזור של תמנע ואילת מאוד מעניין גיאולוגית, אבל קשה להבחין בו במטאוריטים: יש שם סלעי גרניט ובזלת, שצבעם כהה כמו המטאוריטים”.

המטאוריט הקטן – שמשקלו כ-40 גרם ואורכו כ-4 ס”מ – עורר את תשומת לבו של שקד מהרגע הראשון: “האבן היתה כבדה בגלל שיעור הברזל הגבוה יחסית; הפינות שלה מזכירות יותר חלוק נחל – זו לא חתיכה שנשברה מסלע על כדור הארץ; והמעטפת שלה שחורה, מהשריפה בכניסה לאטמוספירה”. הוא לקח את האבן, וכשהגיע הביתה שלח דגימה ממנה לבדיקה במכון לגיאופיסיקה באוניברסיטת קליפורניה.

ביום שישי האחרון הגיע מכתב התשובה: אוניברסיטת קליפורניה אישרה כי מדובר במטאוריט. בבדיקות בארה”ב התברר שגילו של הכונדריט כ-4.5 מיליארד שנים. עם זאת, לפי הבלייה המועטה מאז נחיתתו, נראה שהוא נמצא על כדור הארץ זמן קצר יחסית – כמה עשרות או מאות שנים. לפי הרכבו, נראה שמקור המטאוריט באסטרואיד ,Hebe6 שממנו הגיעו רבים מהכונדריטים שנמצאו על כדור הארץ. המכון ביקש משקד להעביר נתונים נוספים על האבן לחברה המטאורולוגית בארה”ב (מקום וזמן מציאת האבן, משקלה ועוד), כדי לקטלג אותה כמקובל.

לדברי ד”ר מרקו, לכונדריט מבנה מיוחד, שעל פיו מזהים אותו בקלות בבדיקה מיקרוסקופית. “בכונדריט יש כונדרולות – תרכיזים כדוריים שמכילים מרכיבים נדיפים, כמו מים לדוגמה – וגבישים אחרים שטמפרטורת ההתכה שלהם מאוד גבוהה”, הוא מסביר. “החשיבות של הכונדריט היא שמדובר בחומר שלא עבר התכה, להבדיל מכל החומרים שיש בכוכבי הלכת. אם הוא היה עובר התכה, החומרים שבכונדרולות היו מתנדפים. אותו חלק בכונדריט שעבר חימום בכניסתו לאטמוספירה התנדף, ולא מוצאים אותו. המטאוריט הוא חומר ראשוני, מראשית היווצרות מערכת השמש, ולא עבר את תהליכי ההתכה על הפלנטות”.

המטאוריטים שמתגלים נחלקים לשני סוגים: אלה שנפילתם נצפתה על ידי אדם, שלאחר מכן חיפש ומצא אותם, המכונים “;”Falls ואלה שנמצאו במקרה, ומכונים “- “Finds כמו המטאוריט שמצא שקד. “בשנה יש בערך חמישה-שישה מקרים של ,”Falls אומר פרופ' קולודני, “ובערך פי שניים ,Finds ש-%90 מהם הם כונדריטים. באינטרנט אתה יכול לקנות 100 גרם מטאוריט מלוב, מסהרה או מסעודיה ב-200 דולר. לא על כל מטאוריט עושים מחקר, ואם אף אחד לא ימצא עניין במטאוריט הישראלי, סביר מאוד שבקטלוג שלו יסתיים המחקר”.

מאת: אורי אס, הארץ, חדשות וואלה!

1. למי שיודע לזהות מטאורים יש לי ..מי שמעוניין אשלח תמונות …..אני חי במדבר תמיד מוצא ….אבל לא יודע לזהות אבנים ממטאור

2. לגבריאל שקד שלום

במסגרת עבודתי מצאתי לפי הערכתי מטאוריט קטן, הראיתי אותו לגיאולוג והוא אמר לי שמעולם לא ראה אבן כזו. היא דומה מאוד לאבן שאתה מחזיק בצלום,אלא שהיא קטנה יותר.עיקר הסימנים : מבריקה משקל סגולי גבוהה,נראה כגוש מתכת ,אבל אינה ממגנטת כלל.נמסר לי ע”י גאולוג שהאבן צריכה להגיע למכון הגיאולוגי להורדת חתיכה ע”מ לעשות אנליזה למטרת הגדרתה.
    במקום המצאה ישנם עוד אבנים רגילים “שנמרחו” בחומר וצבע הדומה ל”מטאוריט”

שמי זהר ברקאי קיבוץ דן טל 0522468637

3. היום 11.4.07 הבחנתי שחודר גשם מהגג (רעפים) עליתי לגג והבחנתי במטאוריט מדהים שנפל על הגג ושבר רעף.
    מדובר בגרם שמיימי מתכתי כסוף בחלקו גם מוזהב מדהים ביופיו , מי שמבין בזה מוזמן ליצור איתי קשר [email protected]