סיקור מקיף

הרובוטריקים חוזרים : המכונית המסוגלת לשנות את צורתה

חוקרים שילבו במכוניות מערכת חישה מתוחכמת המסוגלת לחזות מראש תאונות ולהפעיל את מערכת ההגנה הצידית. מצלמות וחיישני ראדאר סורקים את הסביבה ללא-הפסקה, ומערכת מחשוב מרכזית מנתחת את המידע. המערכת מסוגלת להבדיל בין מכוניות אחרות לבין עצמים נייחים ולחזות פגיעה מתקרבת

רכב האמר ששימש לחילוץ הרובורטיקים בסרט - רובורטיקים - הסרט
רכב האמר ששימש לחילוץ הרובורטיקים בסרט - רובורטיקים - הסרט

אני עדיין זוכר בחיבה את סדרת הטלוויזיה המצויירת, הרובוטריקים, משנות ילדותי המוקדמות. הרובוטריקים היו רובוטים ענקיים שיכלו לשנות צורה למכוניות, ובחזרה, ואפילו להגן על הנוסע שלהם. תמיד היתה לי הרגשה שמהנדסים רבים גדלו על חלום הרובוטריקיות – היכולת לתכנן כלי-רכב שמסוגלים לשנות צורה בהתאם לנסיבות. לכן שמחתי כל-כך לראות שהחלום מתחיל להתגשם במסגרת פרוייקט APROSIS של האיחוד האירופאי, או מה”מ – מערכות הגנה מתקדמות.

במהלך הפרוייקט מהנדסי חברת פרנהופר, בשיתוף פעולה עם מספר אוניברסיטאות, הצליחו לפתח מערכת הגנה חכמה המגנה מפני פגיעה בצד המכונית ומפחיתה דרמטית את הסיכון לפגיעה בנוסע. החוקרים שילבו במכוניות מערכת חישה מתוחכמת המסוגלת לחזות מראש תאונות ולהפעיל את מערכת ההגנה הצידית. מצלמות וחיישני ראדאר סורקים את הסביבה ללא-הפסקה, ומערכת מחשוב מרכזית מנתחת את המידע. המערכת מסוגלת להבדיל בין מכוניות אחרות – שעלולות להוות מקור לתאונה – לבין עצמים נייחים כגון בתים או עצים, ולחזות פגיעה מתקרבת.

למרות התחכום של התוכנה, היא מסוגלת לחזות פגיעה בצד המכונית רק 200 אלפיות השניה לפני הפגיעה עצמה. אבל זה כל מה שצריך. ברגע שהמחשב מוודא את הפגיעה הקרבה ובאה, הוא משחרר זרם חשמלי שמלהיט חוט תיל העשוי מסגסוגת חכמה. החום גורם לתיל להתעקם ולשחרר את הקפיץ המחובר אליו. בתוך מושב הנוסע ממוקמת קורת פלדה, שאותה דוחף הקפיץ המשוחרר לכיוון הדלת. באותו הזמן משתחרר גם לוח מתכת בתוך הדלת, עד שהוא מתייצב כנגד קורת הפלדה. החוקרים טוענים כי התמיכה שמספק הלוח המתכתי כנגד קורת הפלדה מייצבת את דלת המכונית וסופגת את אנרגיית הפגיעה.

המכונית אמנם אינה יכולה עדיין להפוך לרובוט, להשליך את הנוסע לאוויר, להתחמק מהפגיעה ולתפוס את הנוסע בחזרה לפני שהוא נופל לקרקע. היא גם אינה יכולה להפרבפראות את חוקי שימור המאסה והתנע, בדומה לרובוטריקים גיבורי ילדותנו. אבל בהתחשב במגבלות הקיימות, אין ספק שהמהנדסים והחוקרים של האיחוד האירופאי קידמו אותנו צעד אחד נוסף בדרך למכוניות חכמות יותר ובטוחות יותר.

מקור : http://www.fraunhofer.de/EN/press/pi/2008/03/ResearchNews32008Topic1.jsp

8 תגובות

  1. רק עכשיו הבחנתי בכתבה (בעקבות תגובת הוגין) ואני שואל את עצמי אם זה לא קצת דומה לסיפור על הפרויקט הגדול שעשו האמריקאים כדי לפתח לאסטרונאוטים עט שיעבוד גם בתנאי חוסר משקל בשעה שהרוסים פשוט השתמשו בעיפרון.
    נשאלת השאלה מדוע לא יכולה הדלת להיות ממוגנת מלכתחילה ולמה נחוץ לה מנגנון כזה מתוחכם רק כדי להספיק למגן אותה ברגע האחרון (במקום, כאמור, שתהיה ממוגנת מראש).
    אז נכון – יש כאן בעיות של משקל הדלת ויש אולי עוד כמה הבדלים בין מנגנונים שאמורים לפעול פעמים רבות לבין מנגנון שאמור לפעול רק פעם אחת אבל בכל זאת זה נראה קצת מצחיק.

  2. ואני,עדיין חולמת,שמאן,דהוא,גאוני ולבבי,יפתח את הגירסה הפנטזיונית של: כמובן,
    צ,טי,צ"טי,בנג,בנג…אחלה..משפחתית ופרטית..לעניין…

    הוי אלהים הטוב,שבשמיים ובארץ..כמה כוכבים בשמיים על לספור..להגשמת המשאלה??.

  3. לא נראה לי כזה הישג
    אולי מתאים יותר לשקרניקים מאשר לרובוטריקים….

  4. הכתבה רק אינה מציינת, אם ההצטיידות בטכנולוגיה של המכונית הנפגעת אינה מגדילה את הפגיעה שתיגרם אצל המכונית הפוגעת.
    כתוב שלוח המתכת ‘סופג’ את הפגיעה. אם הוא אינו קפיצי, הוא אינו סופג את הפגיעה אלא ‘מחזיר’ אותה.

    ביי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.