סיקור מקיף

אב אבו אבול אבולציה

למי שחשב שהתקבלותה של האבולוציה הדארווינית במערב שמה קץ אחת ולתמיד לאמונת המדענים בסיפור הבריאה התנ”כי נכונה אכזבה. הימין השמרני בארה”ב פיתח נשק חדש – תורת העיצוב התבוני – כדי להילחם באלה המאמינים שמוצא האדם מן הקוף

עדי אליה, גלילאו

התמונה באדיבות אתר חופש

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/galevoalia.html

למי שחשב שהתקבלותה של האבולוציה הדארווינית במערב שמה קץ אחת ולתמיד לאמונת המדענים בסיפור הבריאה התנ”כי נכונה אכזבה. הימין השמרני בארה”ב פיתח נשק חדש – תורת העיצוב התבוני – כדי להילחם באלה המאמינים שמוצא האדם מן הקוף

מה יחשבו הדורות הבאים על הגירסה התנ”כית לסיפור בריאת ‏העולם? האם הם יתייחסו אליה כאל אנקדוטה מימי קדם וילמדו ‏אותה בשיעורי הדת והמורשת, או שיש סיכוי שתחזור אל שיעורי ‏הביולוגיה, מהם סולקה בבושת פנים כשתורת האבולוציה של ‏דרווין התקבלה כמוסכמה מדעית במערב? למי שמתחלחל ‏מהאפשרות השנייה יש אולי סיבה להיות מודאג. בשנים האחרונות ‏משכלל הימין השמרני בארה”ב נשק חדש, שישמש אותו במאבק ‏על השקפת העולם של הילדים של כולנו. ולא סתם נשק, אלא כזה ‏שמתיימר להסיט את הוויכוח האינסופי בדבר קיומו (או אי קיומו) ‏
של הבורא, מן הפסים התיאולוגיים אל הפסים המדעיים. ‏

די מפתיע לגלות שדווקא בארה”ב, הדוגלת בהפרדת הדת מהמדינה, ‏אסר בית המשפט העליון את לימודי “תורת הבריאה” כחלק משיעורי ‏המדע רק בשנת 1986. על מהותה של תורה זו אפשר ללמוד מדבריו ‏של השופט ויליאם אוברטון ב-82', כשחייב את מדינת ארקנסו להוציא ‏אותה מתוכנית הלימודים בבתי הספר הציבוריים שלה. “הבריאתנים ‏‏(‏Creationists‏) אינם דוגלים באיסוף נתונים ושקילתם מול נתונים ‏מדעיים סותרים. במקום זאת, הם מפרשים באופן מילולי את ספר ‏בראשית, ‏ומנסים למצוא לו תמיכה מדעית”. ‏
אוברטון קבע בפסיקתו כי “מדעי הבריאה” אינם מדע אלא דת, ‏וזכה לתשואות מהקהילה המדעית. הפליאונטולוג סטיבן ג'יי גולד ‏‏(‏Gould‏), למשל, כתב בספרו “‏Bully for Brontosaurus‏” כי “זהו ‏המסמך המשפטי הטוב ביותר שנכתב על סוגיה זו”.‏
למרות שהבריאתנים שרפו את הסיכוי שלהם להתייחסות ‏רצינית במערכת המשפטית ובוודאי שבזו המדעית, במדינות מסוימות ‏בארה”ב הם עדיין בתמונה. בשנת 99' הם הצליחו לעקור את הוראת ‏תורת האבולוציה של דרווין מתוכנית הלימודים של קנזס, החלטה ‏שבוטלה על ידי מועצת החינוך של המדינה רק לפני כשנה. אבל משהו ‏הרי חייבים לעשות כדי לא להפקיר את השטח לאלה המאמינים שמוצא ‏האדם מן הקוף רחמנא ליצלן, לכן נולדה המצאה חדשה: ‏intelligent ‎
design theory‏ (‏IDT‏ , תורת העיצוב התבוני, תע”ת) הגורסת כי ניתן ‏להציע הוכחות מדעיות לקיומו של אלוהים.‏
עד לא מכבר הגבול בין סיפור הבריאה לבין המדע היה ברור: ‏
המאמינים פסלו את תורת האבולוציה מבלי להסתמך על ממצאי ‏מחקרים, שהרי אם נכתב בברית הישנה שהעולם בן 5763 שנה, ‏והמקרא נכתב בידי הגבורה, מי אנו שנפקפק?

אבל לתורת העיצוב ‏התבוני, התע”ת, יש אֶפיל מפתה, לפחות בעיני אנשים מסוימים. ‏במדינות מסוימות בארה”ב, שם יש רוב לימין השמרני, התורה הזאת ‏תופסת תאוצה מאז פורסמה לראשונה בתחילת שנות ה-90. ‏

‏ אקראיות או יצירה אינטליגנטית?‏

מייקל בֶּהה (‏Behe‏), ביוכימאי שעסק במשך ארבע שנים בחקר הדנ”א ‏במוסדות ממשלתיים בארה”ב, נחשב לקלף המדעי החזק של תומכי ‏התורה. בהה הוא קתולי אדוק אבל לעולם אינו נעזר ברטוריקה דתית ‏כשהוא שוטח את טיעוניו. הנה טעימה על קצה המזלג: נניח שאדם ‏מסוים מת. האם מותו היה מזל רע, תאונה, או תוצאה בלתי נמנעת של ‏נסיבות טבעיות, כמו מחלה סופנית? ואולי נרצח? אם איננו יכולים ‏להסביר בצורה מתקבלת על הדעת את מותו כתאונה או כתוצאה של ‏נסיבות טבעיות, אנו חייבים להביא בחשבון את האפשרות שהוא הומת ‏בכוונה. ‏
באופן דומה, מסביר בהה, כשאנו רואים תבנית מסובכת בטבע, ‏שאינה יכולה להיווצר באקראי או כתוצאה מחוקי הטבע המוכרים לנו, ‏אנו יכולים להניח שהיא נוצרה במכוון על ידי גורם אינטליגנטי. אם ‏ידוע לנו כי התופעה אינה מעשה ידי אדם או חיה, נוכל לראות בה ‏תוצאת עבודתו של יוצר בעל כוחות-על. ‏
בהה, שתוקף חזיתית את תורת האבולוציה בספרו “הקופסה ‏השחורה של דרווין” (96'), טוען שהיא אינה מסבירה באופן מתקבל על ‏הדעת מערכות שמתאפיינות בשני מושגי היסוד של תורת התע”ת: ‏‏”מורכבות שאינה ניתנת לצמצום” ו”מורכבות ספציפית”. המושג ‏הראשון מתייחס למערכות הכוללות חלקים רבים, שפועלים במשולב ‏באופן כזה שהריסת אחד מהם תגרום למנגנון להפסיק לפעול. למשל, ‏מלכודת עכברים. במלכודת פשוטה יש לפחות חמישה חלקים: לוח, ‏קפיץ, פטיש, קרס וידית אחיזה, המסודרים בדרך מסוימת. אם יחסר ‏חלק אחד או יופיע בסדר הלא נכון, המנגנון לא יתפקד כמלכודת ‏עכברים. אנו יודעים שהמלכודת לא נוצרה במקרה או על ידי כוחות ‏הטבע, אלא תוכננה על ידי בני אדם בכוונה לתפוס עכברים. ‏
לטענת בהה, כשאנו נתקלים במערכות מסוג זה בטבע, אשר יש ‏להן בנוסף גם “מורכבות ספציפית”, לא נותר לנו אלא להניח ‏שמאחוריהן עומד יוצר תבוני. ומהי “מורכבות ספציפית”? ויליאם ‏דמבסקי (‏Dembski‏), דוקטור למתמטיקה ופילוסופיה מתומכי התע”ת, ‏מסביר: אם נראה כמה אותיות מפוזרות על שולחן בסדר כזה – ‏עדכאיעווידשלתוי – הוא יהיה גם לא סביר מבחינה סטטיסטית וגם לא ‏ספציפי. מצד שני, אם נראה את המלה “זה”, היא תהיה ספציפית, ‏כלומר, מלה בשפה העברית, אך מבחינה סטטיסטית ההסתברות למלה ‏עברית בת שתי אותיות אינה זניחה. “באף אחד מהמקרים הללו איננו ‏חייבים להניח תכנון אינטליגנטי”, אומר דמבסקי, “אבל אם נראה את ‏האותיות בסדר הבא – דיווידאכלשעועית – נוכל להניח שהתבצע תכנון ‏שכזה, כי תוצאה זו היא גם ספציפית וגם בעלת סבירות סטטיסטית ‏נמוכה. לכן אפשר להניח שיצור תבוני סידר את האותיות. לפי דמבסקי, ‏אנו מניחים כאלה הנחות כל יום, כשאנו מסיקים שהסיבה שמשהו ‏התרחש היא שהיה לו מתכנן. אם אותו יוצר הוא אלוהים שעליו מדובר ‏בתנ”ך, מודים אנשי התע”ת, זו כבר שאלה מטפיזית או תיאולוגית. ‏
אם שמתם לב לעובדה שהדוגמאות שניתנו עד כה אינן מתחום ‏הביולוגיה, זה לא מקרה. כשהם מתבקשים לספק ממצאים מדעיים ‏נסוגים אנשי התע”ת להתפלפלויות בסגנון משפטי ושולפים עדויות לכך ‏שגם בתורתו של דרווין יש פגמים. ‏

‏ האם צ'וקומוקו יכול להיות ירוק?‏

בתחילת המאה ה-20 רווחה בקהילת המדע המערבית תורתו של ‏ברטרנד ראסל, שלפיה שאלות כמו האם אלוהים (או יוצר תבוני ‏כלשהו) קיים, אינן יכולות להיבחן בניסוי מדעי שיאשר או יפריך אותן, ‏ולכן הן חסרות משמעות בדיוק כמו השאלה האם צ'וקומוקו יכול להיות ‏ירוק.‏
בניגוד לתפיסה זאת, שמייצגת את זחיחות הדעת המדעית-‏חילונית של תקופתה, הפילוסוף קרל פופר דגל בפלורליזם ויישב את ‏השאלה איך אדם דתי יכול להיות מדען (דרווין, למשל, היה נוצרי ‏אנגליקני שבצעירותו התכוון להיות כומר). פופר טען שניסוי אינו יכול ‏לאשר תיאוריה מדעית אלא רק להפריכה, ולכן מודל או תיאוריה ‏כלשהם ייחשבו כמדעיים רק אם הם בני הפרכה, והגיוני להחזיק בהם ‏כל עוד לא הופרכו על ידי ניסוי כלשהו. ‏למשל, אם נגלה שטמפרטורת הרתיחה של מים היא 100 ‏מעלות צלזיוס, נוכל לראות בגילוי זה עובדה מדעית. אבל אם יתברר ‏פתאום שעל ההימלאיה או בים המלח טמפרטורת הרתיחה שונה, נזדקק ‏למודל שיוכל להסביר את תוצאות הניסויים האלה. לפי מודל זה, ‏טמפרטורת הרתיחה של מים בגובה פני הים עדיין תהיה 100 מעלות. ‏אם נעשה ניסוי נוסף ונגלה כי בכלי אטוּם המים רותחים בטמפרטורה ‏אחרת, נצטרך להרחיב את המודל פעם נוספת, וכן הלאה. ‏טענות כמו “קיים יוצר תבוני”, או אפילו “לטבע יש חוקים”, ‏עשויות להיות נכונות, אך הדיון בהן אינו דיון מדעי. על פי פופר, אפשר ‏בהחלט לומר משפט כמו “טמפרטורת הרתיחה של המים בכלי פתוח ‏בגובה פני הים היא 100 מעלות בגלל שאלוהים החליט כך”. החלק ‏הראשון של המשפט הוא מדעי. החלק השני לא, אבל עדיין עשוי להיות ‏נכון. ‏
אבל אנשי תורת העיצוב התבוני אינם מסתפקים בפלורליזם של ‏פופר. הם רוצים לכבוש את מקומם דווקא בממלכת המדע החילוני של ‏ראסל. דמבסקי, בהה וחבריהם למאבק אינם רוצים להיכשל במקום ‏שבו נכשלו הבריאתנים. הם טוענים שוב ושוב שיש בידיהם הוכחות ‏מדעיות וכי הם אינם מסתמכים על הדוקטרינה התנ”כית.‏
‏”מה שמהללים כנצחון המדע הוא למעשה ניצחון הצנזורה ‏
והאפליה על רקע של השקפת עולם”, הודיעו ראשי מכון “דיסקברי” ‏מסיאטל, המוגדר כצוות החשיבה הראשי של התע”ת, אחרי הפסיקה של ‏קנזס. “זה לא מה שהמדע ולא מה שאמריקה אמורים להיות”. עכשיו הם ‏מנסים להיתלות בפסיקה אחרת של בית המשפט העליון של ארה”ב, ‏הקובעת כי לימוד תיאוריות מדעיות מתחרות אינו מנוגד לחוקה. ‏לטענתם, בתי ספר שלא ילמדו את התע”ת רק משום שהיא מתאימה ‏להשקפות דתיות מסוימות, יפלו אותם לרעה. ‏העובדה שתהליך הבריאה המפואר הפך למשהו שאפשר ‏
להסביר בצורה חומרית טהורה, בלי התערבות רוחנית, זורה מלח על ‏פצעי הבריאתנים מאז פירסם דרווין את ספרו “מוצא המינים” ב-1859. ‏במכון דיסקברי, המנוהל על ידי רפובליקנים שמרנים, רואים בתע”ת ‏נשק למלחמה במה שהם מכנים “המטריאליזם הלא מוסרי של המדע”, ‏הנובע מתורתו של דרווין. ‏
ג'ונתן וֶלס (‏Wells‏), ד”ר לביולוגיה מולקולרית מאנשי מכון ‏
‏”דיסקברי”, עושה שימוש נמרץ באסטרטגיה של קידום התע”ת על ‏ חשבון הדרוויניזם. בספרו “אייקונים של אבולוציה” (‏Regnery, 2000‎‏) ‏הוא תוקף פרצות בכתבי דרווין ומעודד את הקורא להסיק כי מאחר ‏שתורה זו לא הוּכחה כל צורכה, תורת העיצוב התבוני היא ‏האלטרנטיבה ההגיונית היחידה. מבקריו של ולס – והעולם המדעי צר ‏מלהכיל אותם, אומרים שהדרישות שלו מהתיאוריות של דרווין גבוהות ‏כל כך, עד שהוא לעולם לא היה מצליח לספק את עצמו לו היה מיישם ‏אותן על התע”ת. ‏
גם מי שאיננו זוכר כמעט כלום משיעורי הביולוגיה בבית הספר ‏לא שכח, קרוב לוודאי, את הדוגמאות שבהן השתמשו כדי להסביר את ‏תורת דרווין (למשל תמונת הקוף המזדקף והופך לאדם). ולס טוען שכל ‏אחת מהדוגמאות הללו היא עיוות של המציאות או שקר מוחלט. למשל, ‏אחד המחקרים היותר מצוטטים בספרי הלימוד עוסק בעש הפלפל ‏‏(‏Peppered moth‏) ואמור להדגים אבולוציה בפעולה. בתחילת המאה ‏ה-19 התברר באנגליה כי העש הזה, שצבעו הלבן המנוקד בשחור סייע ‏לו כהסוואה מפני ציפורי טרף, נעשה נדיר באזורים שבהם עשן ‏ממפעלים זיהם את גזעי העצים, ואת מקומו תפס עש כהה יותר.‏
בשנות ה-50 עקב החוקר האנגלי הנרי ברנרד דייויס קטלוול ‏
‏(‏Kettlewell‏) אחר הצלחתן של ציפורי טרף לצוד עש בצבעים שונים ‏ביערות אנגליה, וגילה כי סיכוייו של העש הכהה להיטרף קטנו באזורים ‏שבהם היה זיהום אוויר, וגדלו באזורים שבהם האוויר היה נקי והגזעים ‏בהירים. בספרי הביולוגיה מופיעים צילומים של עש הפלפל הנח על גזע עץ. ואולם ולס טוען שהם מזויפים, וכי עש הפלפל אינו נוהג לנוח על ‏גזעי עצים, אלא מעופף בשעות הלילה ונצמד לתחתית הענפים העליונים ‏של העץ ביום. ולס אומר שהצילומים הופקו על ידי מדענים שהצמידו ‏עש חי לגזע עץ בשעות היום, שבהן הוא רדום, או לקחו עש מת ‏והדביקו אותו אל הגזע. הוא מאשים את מחברי ספרי הביולוגיה בהשמטת מידע זה ובהעלמת המחלוקת סביב מחקרו של קטלוול, ‏במטרה להסתיר את חולשותיה של תורת דרווין. ‏
קטלוול אכן ספג ביקורת מעמיתים שהטיחו כלפיו כי מחקריו ‏מלאכותיים, אך לטעון שהמחלוקת בעניינו הוסתרה זו הגזמה פרועה. ‏
הניסיון לפשט את ספרי הביולוגיה ככל הניתן אכן הביא לעיוות הראיות ‏לקיומה של אבולוציה. אבל – וגם כאן נחשפת חולשת הטיעונים של ולס ועמיתיו – גם אם נסכים שהראיות הרבה יותר סבוכות ממה שהוצג ‏בספרי הלימוד, עדיין אין זה אומר שאין בנמצא הוכחות טובות. אפילו ‏החוקרים שביקרו את קטלוול בדקו את ממצאיו וגילו כי הם נכונים. ‏
ונניח שהצילומים היו מפוברקים. אז מה?‏
אחת הבעיות העיקריות בתורת דרווין, ועל כך הותקף פעמים ‏
רבות, היא ההנחה שעל ידי מוטציה מקרית זכה זן כלשהו ביתרון ‏הישרדותי. החולשה בטענה היא שהמוטציות בטבע הן בעלות השפעות כה קטנות, עד שלא ברור אם הן אכן מספיקות כדי להביא לשינוי משמעותי בהישרדות. רוב התכונות שהתפתחו הן הצטברות של ‏מוטציות, ולא קפיצה חדה אחת. איך קורה שהתכונות הללו בכל זאת ‏עברו בתורשה, אם אינן נותנות עדיפות משמעותית? זוהי שאלה ‏שהדרוויניסטים מתקשים לענות עליה.‏

‏ מהו נס?‏

כאמור, תומכי התע”ת משתדלים שלא לטנף את ידיהם במדע אמפירי מהסוג הישן והטוב, ויש להם סיבה טובה. איזה ניסוי הם כבר יכולים ‏להציע כדי להוכיח שמאחורי מנגנונים בעלי מורכבות ספציפית עומד ‏
כוח עליון? ‏
אם אלוהים ברא את אדם וחוה מהאדמה, זה אכן ראוי להיקרא ‏נס. אבל האם לא יהיה זה נס באותה מידה אם אלוהים יצר את הקוד הגנטי ששולט בהתפתחותם של בני אנוש וכל שאר היצורים, או ברא ‏עולם שחוקיו מכתיבים התפתחות איטית בעזרת מוטציות? תורת ‏העיצוב התבוני אכן מובילה ליותר שאלות מאשר תשובות. אם ‏האבולוציה אינה מתרחשת מעצמה, האם אותו בורא מתערב אישית בכל פעם שצריך לברוא מין-ביולוגי חדש? האם נוכחותו נדרשת כדי ליצור ‏כל “מערכת בעלת מורכבות ספציפית שאינה ניתנת לצמצום” שאנו ‏מכירים בטבע? אם כך, מתי, איפה ואיך בדיוק זה קורה? האם הבורא ‏יצר את האדם הראשון כמבוגר לכל דבר (כולל הפופיק)? אנשי התע”ת מסרבים לענות על שאלות כאלו. הרבה יותר קל להם לתקוף את דרווין ‏מאשר להגן על עצמם. ‏

ולס, למשל, מזכיר את התע”ת רק בחטף, אך רומז לעתים ‏ קרובות שזוהי האלטרנטיבה היחידה, ומזהיר את קוראיו ההשקפה החומרנית שמעודדת תורת דרווין בכך שהיא מכחישה את קיומו של ‏העולם הרוחני. “תלמידים לביולוגיה לומדים פילוסופיה מטריאליסטית ‏במסווה של תורה מדעית”, הוא כותב. ‏
סטטיסטית, אומרים הבריאתנים, הסיכוי שתיווצר מולקולה מורכבת כמו זו של הדנ”א דומה לסיכוי שקוף שיישב ליד מכונת כתיבה ‏יקליד את התנ”ך. ואילו הביולוגים עונים שנדרשים שני תנאים כדי ‏ש”נס” כזה יתקיים: מספיק זמן ומספיק מולקולות. במונחים של שני ‏מיליארד שנה ומספר בלתי נתפס של מולקולות, הסיכוי להיווצרות ‏מולקולה שמסוגלת לשכפל את עצמה הוא סביר ביותר. ‏
כדי לנסות לתת לתע”ת תוקף מדעי טוען ויליאם דמבסקי ‏שאפשר להציע ניסוי שיפריך אותה. לדבריו, לו היה ניתן להוכיח ‏שמערכות ביולוגיות כמו שוטוני חיידקים, שלהם מורכבות ספציפית ‏שאינה ניתנת לצמצום, יכולות היו להיווצר על ידי תהליך דרוויניאני, זו ‏היתה יכולה להיות סתירה מוחלטת של תורת העיצוב התבוני, ולו רק ‏משום שלא מחפשים סיבות תבוניות אם יש בשטח הוכחות לקיומו של תהליך טבעי. הבעיה בטיעון הזה היא שהוא לא מציע ניסוי, אלא מציג ‏תיאוריה, כלומר האתגר שהוא מציב לעצמו גם הוא פילוסופי ולא מדעי. ‏
מדענים דתיים אחרים טוענים שתורת דרווין אינה מדעית משום ‏שקשה להפריך אותה באמצעות ניסוי. הרי אם נפריך תהליך אבולוציוני ‏מסוים, הדרוויניסטים תמיד יוכלו לטעון שהמהלך האבולוציוני שהתרחש בפועל הוא שונה מזה שהופרך בניסוי, והוא עדיין לא התגלה. ‏
במאמר שפירסם הרב הד”ר מרדכי הלפרין, מנהל מכון ‏
שלזינגר לחקר הרפואה לפי התורה שעל יד המרכז הרפואי שערי צדק, ‏הוא מתאר את האבולוציה של החתול השחור שעבר בין אנשי הדת ‏למדענים: “לאנשים דתיים מזכיר המונח אבולוציה את המאבקים הבלתי ‏מתפשרים שניהלו מדעני המאה ה-19 כנגד הכנסייה הקתולית. אנשי המדע ששוחררו אז מעול הכנסייה נלחמו בשצף קצף בכל אמונה דתית, כריאקציה להגבלות שהטילה הכנסייה על החשיבה המדעית. העלאתו ‏על המוקד של ג'ורדנו ברונו ב-1600, העמדתו לדין-האינקוויזיציה של ‏גליליאו במאה ה-17, יחד עם המסורת על מילמולו השקט 'ואף על פי כן ‏נוע תנוע', הפכו לחלק בלתי נפרד מהמיתוס האנטי דתי של מדעני המאה ‏ה-19”, כותב הלפרין. “תיאוריית מוצא המינים, המשתמשת בחוקי ‏האבולוציה, הפכה אז לחלק חשוב בדגל השיחרור מעול הכנסיה, והיא ‏מסמלת בעיני רבים את האנטיתזה לאמונה הדתית”.‏

הלפרין אומר כי בקרב חילונים מעוררת המילה אבולוציה ‏
אסוציאציות דומות, אבל מן הכיוון השני. “בעיני רבים נתפסת תורת ‏האבולוציה כתחליף מדעי לאמונה בבורא עולם. אנשים רבים, בעיקר ‏אלה הרחוקים מהמחקר המדעי ועקרונותיו, רואים בה הוכחה מדעית להיעדר בריאה אלוהית, ולהתפתחות טבעית של האדם מן הקוף, ‏שהתפתח מיצורים נחותים יותר, שהתפתחו מתא ביולוגי ארכאי, שנוצר ‏במקרה על ידי התרחשויות פיזיקליות וכימיות בעידן קדמון”.‏
לפי הלפרין, שורש הטעות הוא בחוסר ההפרדה בין חוקי ‏ הברירה הטבעית לבין תורת האבולוציה. “ערבוב מושגים והיעדר ‏אבחנה בין הנחה או תיאוריה לבין מסקנות הנובעות מניסויים מבוקרים, ‏הם תופעות רווחות. הגיע הזמן להבהיר את המושגים המדעיים, ולהבדיל בין חוקי טבע הניתנים להוכחה מדעית, לבין תיאוריות אקסטרפולטיביות חסרות הוכחות מדעיות, המשמשות כעוגן רגשי ‏לאתיאיסטים מושבעים”. ומהן אותן תיאוריות? ודאי שלא חוקי הברירה ‏הטבעית, שהרי אלה “ניתנים לתצפית והוכחה ומקובלים בעולמה של היהדות”. הלפרין טוען שתורת הברירה הטבעית מסבירה באופן מניח את הדעת תופעות של שינויי תכונות במהלך דורות, אבל – וזה אבל גדול – איננה קובעת דבר על מוצא המינים. ‏

‏ ומה בפוליטיקה?‏

ברור שהדרך למשרד החינוך, בכל מדינה שלא תהיה, חייבת לעבור ‏דרך הפוליטיקה. בישראל השיגו הפוליטיקאים הדתיים פטור מלימודי ‏דרווין לתלמידי המגזר החרדי, ורבנים כמו אמנון יצחק נוהגים להשוות ‏את התרבות החילונית לתרבות של קופים, משום שהחילונים נסמכים ‏על תורת האבולוציה. ‏
בארה”ב עורך מכון דיסקברי כנסים לחברי קונגרס רפובליקנים ‏ומפחיד אותם בבשורות איוב בנוסח “המוסר של אמריקה מאוים על ידי החומרנות המשחיתה של האתאיזם של הנטורליזם המדעי המודרני, ‏ותורת העיצוב התבוני היא הדרך היחידה לנצח במלחמה התרבותית על ‏אמריקה”. ‏
באחד הכנסים ציטטה אחת הדוברות, ננסי פירסי, שיר של ‏
להקת “בלדהאונד גאנג”, שהולך ככה: “את ואני מותק, אנחנו רק ‏יונקים, אז בואי נעשה את זה כמו שעושים את זה בערוץ דיסקברי”. זה, ‏אמרה, מה שאנחנו יכולים לצפות לו אם נקבל את תורת דרווין ולא ‏נאמין שאנו שווים יותר משאר החיות וכי נוצרנו בצלמו של אלוהים. ‏היא הזכירה לקהל שמערכת החוקים של הארה”ב מעוגנת באמונה ‏בבורא כמקור האולטימטיבי של מוסר. הדרוויניזם, שחותר תחת גישה ‏זו, הוא אם כן מסוכן למוסר ולחוק.‏
דרווין, לו היה חי כיום, היה מן הסתם נאנח ואומר: שוב ‏
מאשימים אותי באי מוסריות? עוד בימי חייו השתמשו הוגי דעות ‏בתורתו כדי להסיק מסקנות על הַסדר החברתי הרצוי. היו שביססו עליה ‏את רעיונותיהם הגזעניים או את תפיסתם המעמדית, ואחרים שסברו כי ‏היא מטיפה לשוויון חברתי או לתיקון עולם בדרך של מהפכה וחינוך ‏מחדש. כל אלה ניסו לרתום תיאוריה שמתייחסת להתפתחות ביולוגית ‏של מינים לתפיסת עולמם החברתית והמוסרית. הרברט ספנסר – (אבי ‏הדרוויניזם החברתי, השליך את הברירה טבעית על התחום החברתי) ‏לצידוק הקפיטליזם, אנגלס – לצידוק המהפכה הסוציאליסטית, הנאצים ‏‏- לצידוק הגזענות, ובני המעמדות העליונים בכל העולם – להנצחת ‏יתרונם במערכות החינוך.‏

פנינו לפילוסוף יוסף אגסי לשם התפלפלות קצרה על טיבה של תע”ת. ‏אגסי, פיזיקאי ודוקטור לפילוסופיה של המדע, הושפע עמוקות מתורתו ‏של פופר. מצד שני, הוא גם חניך ישיבות אלומה ומרכז הרב, אשר גדל ‏על ערכי הזרם הציוני הדתי.‏
‏”העובדה שתומכי ‏IDT‏ תוקפים את דרווין רק מראה כמה הם ‏
בורים ועמי ארצות”, אומר אגסי ומפתיע בטוויסט: “אף אחד לא מקבל ‏את דרווין היום, לפחות לא את הדעות שלו. על הממצאים עצמם אין ‏ויכוח, אבל התיאוריה לא מקובלת כיום על דעתו של איש. תורת דרווין ‏עברה אבולוציה והתפתחה לתורות הרבה יותר טובות, כמו נאו-‏דרוויניזם ונאו-מנדליזם”. ‏

אז דרווין הוא פאסה?‏
‏”מדענים טובים אינם חסידים שוטים של אף אחד. גם אלה שמאמינים, ‏ובצדק, שדרווין היה איש גדול, לא מקבלים אותו באופן אוטומטי: הוא יכול לטעות, הוא יכול לשנות את דעתו, והוא הסתמך רק על הממצאים ‏שהתגלו עד תקופתו. מדען דתי מאמין בכל מילה שכתובה בתנ”ך, אך ‏כמדען הוא אינו יכול להאמין בכזאת טוטאליות במילותיו של דרווין,
שהוא בסך הכול בשר ודם”.‏

ומה צריך ללמד היום בבית הספר?‏
‏”בשאלה הזאת אני דווקא תומך באנשי ‏IDT‏: אני חושב שצריך ללמד ‏תורות מתחרות לדרווין בבתי הספר, כולל את התורה שלהם ואת ‏הגרסה המוקדמת שלה, הבריאתנות. צריך ללמד הכול. הערצת המדע ‏מעבר לגבול מסוים היא אנטי מדעית”.‏

ואיפה ילמדו את התורות הללו, בשיעורי הדת או בשיעורי ‏
הביולוגיה?‏
‏”העניין הוא לא באילו שיעורים לומדים את זה. אני חושב שטוב ‏להתחיל עם התנ”ך, ובמקומות שהוא לא מספק הסברים לתופעות שאנו ‏מכירים, צריך להתרחב לתחומים אחרים. בתנ”ך, למשל, לא כתוב דבר ‏על אקולוגיה, אז כשנושא כזה חסר, צריך להשלים אותו ממקורות ‏מעודכנים יותר, וכאן גם מקומו של דרווין ואלה שבאו אחריו”. ‏

מה אתה חושב על טיעונים כמו זה של הרב ד”ר יעקב הלפרין, ‏שמכיר באבולוציה אך לא בתורת מוצא המינים של דרווין?‏
‏”אני מעדיף את הדתי שמדבר על התנ”ך מאשר את הדתי שמדבר על ‏מוצא המינים. במסורת התלמודית יש כלל פשוט: כאשר יש מחלוקת בין הדת למדע, הדת מוותרת. כלומר, במסורת היהודית בלתי אפשרי ‏ שתהיה מחלוקת בין דת ומדע. זה הרי עניין שהחל בעולם הנוצרי, במשפט גלילאו, ואומץ על ידי הממסד היהודי”.‏

למה אנשי ‏IDT‏ מתעקשים כל כך להיכנס לשיעורי המדע ואינם ‏ מסתפקים בדו-קיום שהפלורליזם של פופר הציע להם?‏‏
“הם לא יכולים לקחת את פופר ברצינות כי פופר הוא נגד סמכות, והם ‏רק רוצים להחליט איזו סמכות היא הנכונה – דרווין או התנ”ך”. ‏

הערת העורך המדעי:‏

ברוך השם, יש עימותים שנסתיימו בנוק אאוט. את אליעזר בן יהודה ‏רדפו פיזית וכיום מדברים עברית גם בקהילות ישראל החרדיות. בני ‏אדם שפסעו על הירח מצאו שברי סלעים ולא בדולח שמיימי. ועולם ‏החי עבר שינויים כבירים במהלך קיומו, מינים הופיעו ומינים נכחדו, ביניהם הומו ארקטוס והניאנדרטלים.

הררי עובדות, היכן שלא ‏מתבוננים, מעידים על השתנות עולם החי, השתלשלות המינים. “שום ‏דבר בביולוגיה אינו הגיוני, אלא לאור האבולוציה”, טען תיאודוסיוס ‏דובז'נסקי (‏Dobzhansky‏), מחשובי הגנטיקאים של המאה ה-20, ‏במאמר שפירסם ב-1973, מאמר שנפתח בציטוט מדברי שיח' סעודי שיצא חוצץ כנגד הכופרים הטוענים שכדור הארץ סובב סביב צירו. לא ‏רק תיאוריות, פרוצדורות רפואיות גם הן מבוססות כיום בצורה זו או ‏אחרת על טענת האבולוציה של עולם החי והאדם בכלל. אני מרשה ‏לעצמי לחלוק על דברים שמצטטת עדי עליה מפי – או מביאה במשתמע ‏בשם – הרב הד”ר מרדכי הלפרין.

השתלשלות המינים, האבולוציה, ‏היא עובדה מוגמרת, מכל מקום לא פחות מן העובדה שכדור הארץ ‏סובב סביב צירו למורת רוחו של השיח' הסעודי, מן העובדה שהלב ‏מזרים את הדם לנימים ומן העובדה שעובּר אדם נוצר בהפריה. לעומת ‏זאת, המנגנונים המניעים את האבולוציה הם מבחינה מדעית “תפוח-אדמה לוהט”, מעוררי מחלוקות חמות ונוקבות (ופוריות ביותר!); אלא ‏שהמחלוקות המדעיות הללו כולן מבוססות על הנחת האבולוציה. ‏

עדי עלייה היא עורכת ועיתונאית
לסדרת ההרצאות מאת פרופ' יואל רק מהמחלקה לאנטומיה באוניברסיטת תל-אביב, נובמבר 2003 – ינואר 2004 – באתר חופש

תגובה אחת

  1. בניגוד לעמדה הרווחת, האבולוציה לא רק שהיא אינה סותרת את קיומו של בורא עולם, ההפך הוא הנכון, היא צריכה אותו.
    צ’רלס דרווין סבר במהלך חייו וגם כתב באוטוביוגרפיה שלו: “ראיה לקיומו של בורא עולם מגיעה מהקושי הרב, או אף חוסר האפשרות להסביר שהעולם העצום והנפלא הזה, כולל האדם עם יכולתו לראות הרחק אחורה והרבה קדימה לעבר העתיד, נוצר כתוצאה ממקריות …”
    והיום כ – 150 שנה אחרי דרווין, ידוע דבר שלא היה ידוע בזמנו של דרווין:
    היום ידוע שחלבונים מיוצרים על פי מידע שנמצא ב – DNA ולא יכולים להיווצר בלעדיו, ו – DNA לא יכול להיווצר בלי חלבון – יש כאן שאלה של ביצה ותרנגולת …
    אז איך האבולוציה הייתה יכולה להתרחש בלי בורא עולם שיעניק לה את התא הראשון?
    התפתחות הציפור:
    לפי האבולוציה היה צריך להיות לפני מיליוני שנים יצור בעל 4 רגליים שאט אט בתהליך של מיליוני שנים התפתחו 2 מרגליו לכנפיים. בינתיים, בכל הזמן הזה, הוא לא יכול לרוץ ולא יכול לעוף. (אפשר לרוץ על משהו שהוא חצי רגל וחצי כנף?) איך אותו בעל חיים היה יכולה לשרוד בין כל הטורפים מיליוני שנים ללא השגחה?
    מילא אם זה היה יום או שבוע, אבל מיליוני שנים?? בלי יכולת לברוח מטורפים …
    כך שאפשר לראות שהיחס בין בורא עולם לאבולוציה זה לא יחס של סתירה. האבולוציה צריכה את בורא עולם;
    היא צריכה שהוא יביא לה את התא הראשון, היא צריכה שישמור על היצורים שמתפתחים לציפורים …
    האבולוציה לא סותרת את קיומו של בורא עולם, להפך … היא זקוקה לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.