מדענים לראשי הדתות המאורגנות: עיזרו לנו להדוף את תנועת “התכנון התבוני”

נציג הותיקן שהשתתף בועידת האגודה האמריקנית לקידום המדע (AAAS) הביעה הסכמתו

תמונה מתוך הסרט משפט הקופים. המשפט מ-1925 מסמל את תחילת המאבק המאורגן כנגד תורת האבולוציה

מדענים אמריקנים קראו לקהילות הזרם המרכזי של הדתות באמריקה לסייע להם להילחם במדיניות המבקשת לפגוע בהוראת האבולוציה.
האגודה האמריקנית לקידום המדע ניצלה את הועידה שלה המתקיימת בימים אלה בסנט לואיס, מיזורי כדי לתקוף בחזרה את תנועת “התכנון התבוני”. בהודעה שהוציאה האגודה נאמר כי “לימוד תורת התכנון התבוני פוגעת באורינות המדעית של תלמידי בתי הספר.”
לאחרונה התרחשו מספר נסיונות ברחבי ארה”ב בידי אנטי אבולוציונים לחייב לימוד רעיונות תורת התכנון התבוני בשיעורי מדע. בועידה בסנט לואיס הוציאה האגודה לקידום המדע (שהיא אגב המו”לית של כתב העת היוקרתי ביותר בתחום – סיינס) ובו היא גינתה את הצעדים הללו. ”
“נסיונות נואלים כאלה לתקוע את הדת – למעשה רק סוג אחד של דת – לשיעורי המדע משמעו גרימת נזק לתלמידים, להורים, למורים ולמשלמי המסים” אומר נשיא ה-AAAS גילברט אומןOmenn. “הגיע הזמן להכיר בכך שהמדע והדת לא צריכים עוד להתחרות זה בזה. הם יכולים וחייבים לחיות זה לצד זה בכל הקשור למרבית חיי האנשים, רק לא בשיעורי המדע. בואו לא נבלבל את הילדים.”

“מי משטה במי”?יוג'ין סקוט, מנהל המרכז הלאומי לחינוך מדעי, העומד מאחורי קמפיין להשאיר את לימודי האבולוציה בבתי הספר הציבוריים אומר כי הקהילות בזרם המרכזי של הדתות צריכות להתערב בפרשה כדיל למנוע מהנושא להיראות כמלחמה בין המדע והדת. כמה מהם כבר שמו לב לאזהרה הזו.
“תנועת התכנון התבוני ממעיטה בערך של האבולוציה. היא הופכת את אלוהים למתכנן או מהנדס” אומר ג'ורג' קוין, מנהל מצפה הותיקן. “התכנון התבוני מתרכז במתכנן שהם אינם מזהים בשמם. את מי הם משטים?” הוסיף.
בשנה שעברה פסק שופט בבית דין פדרלי לזכותם של 11 הורים בדובר, פנסילבניה, שטענו כי חייבים ללמד את תורת האבולוציה הדארוויניסטית כעובדה. מועצת בתי הספר של המחוז דחפה את לימוד תורת התכנון התבוני בשיעורי מדע, אך השופט פסק כי זו הפרה של החוקה המתווה הפרדה ברורה בין המדינה ובין הדת. למרות הפסיקה, ישנם אתגרים משפטיים נוספים בדרך. 14 מדינות בארה”ב שוקלות לחוקק חוקים שהמדענים אומרים כי יגבילו את לימוד האבולוציה. בין ההצעות – חוק במיזורי המחפש להבטיח כי רק מדע שהוכח בניסויים יילמד בבתי הספר.
“האסטרטגיה החדשה היא ללמד את תורת התכנון התבוני בלי לקרוא לה תכנון תבוני” אומר הביולוג קנת מילר מאוניברסיטת בראון ברוד איילנד, אמר לבי.בי.סי. ד”ר מילר ששימש עד מומחה במשפט דובר הוסיף: “תומכי התכנון התבוני והבריאתנות ניסו לארוז מחדש את הביקורות שלהם, ולטעון שהם מנסים ללמד את העדויות בעד האבולוציה ואת העדויות כנגדה”.
שיטת החינוך המבוזרת בארה”ב תבטיח כי נושא התכנון התבוני ישאר על סדר היום למרות ההחלטה במשפט דובר.
אומן מזהיר כי לימוד תורת התכנון התבוני תשלול מהתלמידים התא החינוך הנכון, ותפגע בסופו של דבר בכלכלה של ארה”ב. “בזמן שבו פחות ופחות תלמידים פונים למדע, המדענים מדור הבייבי בום פורשים לגמלאות במספרים גדולים וסטודנטים מרחבי העולם חוזרים לבתיהם כדי לעבוד, אמריקה יכולה לבזבז את כספי משלם המסים כדי לקעקע את האבולוציה.” הוסיף.

1. הויכוח הזה נשמע לי די אדיוטי. יוצאים מנקודת הנחה שכל התלמידים רובוטים ומה שילמדו אותם זה מה שיקבלו בסופו של דבר. המציאות מוכיחה שיש תלמידים שלא לומדים דבר, ואילו האחרים מספיק אינטליגנטים לשפוט בכוחות עצמם.