אסטרואיד בקוטר 10 מטר התפוצץ בעוצמה מעל אינדונזיה

מומחי נאס"א אומרים כי יתכן שסלע חללי שהתפוצץ מעל אינדונזיה ב-8 באוקטובר 2009, היה הגדול ביותר שפגע בכדור הארץ מאז שנת 1994. לא נגרמו נזקים ברכוש ובנפש

שרידים של המטאוריט שהתפוצץ מעל אינדונזיה ב-8 באוקטובר 2009. צילום: נאס''א ותחנת טלוויזיה מקומית באינדונזיה

מומחי נאס"א אומרים כי יתכן שסלע חללי שהתפוצץ מעל אינדונזיה ב-8 באוקטובר 2009, היה הגדול ביותר שפגע בכדור הארץ מאז שנת 1994. האסטרואיד לא פגע בדיוק בפני הקרקע, אלא התפוצץ באטמוספירה, מספיק גבוה מכדי שלא לגרום נזק או נפגעים. לפי עוצמת הפיצוץ שהתרח כאשר הסלע התפרק באטמוספירה, מעריכים המומחים כי יתכן שקוטרו היה לפחות 10 מטרים.

המדען הפלנטרי קלארק צ'פמן, מומחה לאסטרואידים במרכז המחקר הדרום מערבי בבולדר, קולורדו, אומר כי מדובר בעצם הגדול ביותר שפגע בכדור הארץ מאז כדור האש שנצפה בקרבת איי מרשל בדרום האוקיאנוס השקט ב-1 בפברואר 1994. אף כי העצם האינדונזי היה גדול יותר ויתכן שעוצמת ההתפוצצות היתה שוות ערך לכמה פצצות הירושימה, הדבר אינו בלתי צפוי משום שכדור הארץ נפגע בכל עשור מעצם מסוג זה.
ההערכות הן שעוצמת הפיצוץ היא 50 קילטון – כלומר שקול ל-50 אלף טונות TNT. שלושה מומחים מ-JPL של נאס"א = דון יאומנס, פול צ'ודאס וסטיב צ'סלי, העובדים בתוכנית עצמים קרובי ארץ אמרו כי הצילום של הטלוויזיה האינדונזית מראה בבירור את השברים שנשארו מהעצם, פלומת האבק נראתה בבירור בשמי היום, מכיוון שהאירוע התרחש בשעה המקומית 11 בצהרים ב-8 באוקטובר.

1. שבס מס' 3 אתה מטומטם. אולי יפול לך על הראש האסטרואיד ותקבל מכה.
    לא שאני אוהב מוסלמים שהם יותר מתענינים בבתולות מאשר במדע.
    אבל שאסטרואיד יפול לך על הראש תדבר אחרת.
    חוץ מזה, האתר נועד לאנשים נורמלים ולא לדפוקים כמוך.
    אז להבא, תגיב ענינית.

2. חברים יקרים
    העובדה כי האסטרואיד צולם, הן ע"י נאס"א והן ע"י טלוויזיה אינדונזית
    נותנת יסוד להנחה כי האסטרואיד היה צפוי וחזוי. אשר על כן היה ידוע כי פגיעתו תהיה "חלשה" יחסית ולא היה צורך באמצעי הגנה מיוחדים.

3. נ.צ
    המחת היסוד שלך היא שהעצמים "נופלים" – כלומר מתחילים את התנועה כשהם במהירות התחלתית 0 יחסית לכדור הארץ. כי אז, הכח היחידי שיפעל הוא כח המשיכה, ואכן כיוון תנועה יהיה ניצב לפני ה"כדור".
    אלא שאין סיבה להניח זאת: בהנחה שהעצמים הם חלק ממערכת השמש ניתן להתעלם מתנועתה של זו, אבל בהחלט יש להתחשב בתנועתו של כדור הארץ במסלול סביב השמש, וכן במסלולו של העצם – המושפע ממהירות התחלתית כלשהי שהיתה לו – ומכח הכבידה של השמש וכוכבי הלכת, ולבסוף, עם הילכדו של העצם בשדה הכבידה של הארץ גוברת המשיכה שלה על כוחות אחרים ותנע של המטאוריט. המסלול יהיה תוצאת שקלול של כל הכוחות האלו.

4. 1.עדיף שאחד בקוטר 50 מטר היה נופל בטהרן…..
    2.תשובה לשואלים : עצמים כאלה בדרך כלל פוגעים באטמוספירה במהירות של מעל 100 אלף קמ"ש ועל כן הם נשרפים ומתפוררים מהחיכוך באטמוספירה.
    3.ושאלה :מדוע רוב העצמים שפוגעים בכדור הארץ,כולל מטאוריטים זעירים ,מגיעים לכדור הארץ בזוית חדה ולא ב 90 מעלות כפי שההגיון מחייב ?

5. לא מובן לי מה יש באסטרואיד שגורם לו להתפוצץ עם הכניסה לאטמוספירה?
    ואני תומך במירום גולן ההערה הייתה אנטי-דתית ומביעה התנגדות לערכים (שלא כל כך רחוקים מהאידאולוגיה הנאצית באחת מכוונים נגד יהודים ובשנייה נגד כל מי שלא מוסלמי) שהדת הזאת מעודדת את מאמיניה ללכת אחריהם, בניגוד לגזענות שהיא שנאה על בסיס גזעי ולא מוצדקת מפני שאדם לא יכול להחליט לאיזה גזע הוא משתייך.

6. שבס: אם כבר אז שיפול על ירושלים העתיקה…
    זה קצת ינערר את שלושת הדתות…

7. שבס גזען? הוא בסה"כ אמר שהעולם היה טוב יותר לו כמה מוסלמים היו הולכים פייפן. עד כמה שידוע לי, האיסלאם אינו גזע (ואם כן אז הוא שקול לנאציזם). ואם הוא דת- ההערה של שבס היתה אנטי-דתית, ובכך איני רואה כל סיבה לביקורת, במיוחד מגולשי אתר שחרט על דגלו התנגדות לדת.

8. אם כי שבס צודק.

היה טוב לטווח הארוך להחליש את האמונה הנ"ל
    או לפגוע במונולית' השחור ולפורר אותה לגמריי.

9. אם אחד כזה היה נופל טיפה מאוחר יותר , כמה שעות , פוגע איז העיר ענקית, ממש יופי טופי.

10. עידן ורועי:
    יש פרויקטים למעקב אחרי אובייקטים חלליים המתקרבים לכדור הארץ אבל כפי שתראו בוויקיפדיה, האסטרואיד הנוכחי היה מתחת לטווח הגדלים שאליהם הם מכוונים.
    זה עניין של עדיפויות ומשאבים.
    בעתיד הרחוק יוכלו אולי לשים לב גם לאסטרואידים בגודל כזה.

11. עידן,
    כשאתה אומר גדול, למה אתה מתכוון?
    אני מאמין שנאסא עוקבת אחרי האסטרואידים הגדולים יותר שיכולים להוות סכנה למין האנושי. אסטרואידים סתם "גדולים" שמתפרקים באטמוספירה ולא גורמים נזק רציני לא נראה לי מעניין אותם וטוב שכך. עם כמות משאבים מוגבלת, צריך להסתכל על מה שמסוכן….

12. אם הבנתי נכון האסטרואיד לא התגלה ממש עד לרגע הפגיעה, מה זה אומר לגבי היכולות שלנו להגן על עצמנו מפני פגיעות הרסניות של אסטרואידים בעתיד בכדור הארץ? אם איננו מסוגלים לגלות מראש גושי סלע גדולים שעושים את דרכם אלינו?