סיקור מקיף

הודו תשגר ביוני משגר נסיוני לשימוש רב פעמי * גם סין החלה בפיתוח אמצעי דומה שישוגר ב-2020

סוכנות החלל ההודית תפתח את טכנולוגיות RLV (Reusable Launch Vehicle) באמצעות ניסוי טיסה על-קולי, נחיתת ניסוי, ניסויי טיסה חוזרים וניסוי במערכת הינע חדשה – scramjet. ואילו עמיתיהם הסינים הודיעו כי בכוונתם לנצל את החלל ביעילות ותוך חסכון כספי, ולכן הם יפתחו כלי לשיגור רב פעמי

קונספט של חלליות לשימוש רב פעמי. איור: ארגון חקר החלל ההודי ISRO
קונספט של חלליות לשימוש רב פעמי. איור: ארגון חקר החלל ההודי ISRO

סוכנות החלל ההודית תפתח את טכנולוגיות RLV (Reusable Launch Vehicle) באמצעות ניסוי טיסה על-קולי, נחיתת ניסוי, ניסויי טיסה חוזרים וניסוי במערכת הינע חדשה – scramjet.

הודו תשגר ביוני לטיסת ניסוי רכב שיגור לשימוש רב פעמי RLV (Reusable Launch Vehicle) תוצרת עצמית שיוכל להמריא אל מחוץ לאטמוספירה ולחזור לכדור הארץ מספר פעמים.

“הרכב המכונף, בצורת מטוס, ישוגר משריהריקוטה לטיסת-בכורה ביוני” אמר יו”ר ארגון חקר החלל ההודי (ISRO) A.S. קיראן קומאר באירוע של חיל האוויר ההודי בבנגלר. שריהריקוטה נמצאת בחוף מדינת אנדרה-פרדש כ-80 ק”מ צפונית מזרחית לצ’נאי.

כאשר העלות של נגישות למחקר וניצול חלל היא יקרה יוכלו כלי הטיס הרב פעמיים (RLV-TD) להפחית את העלות של שיגור לוויינים עתידים.
השיגור מגיע בעקבות בדיקות שונות לרבות בדיקות אקוסטיות במעבדות הלאומיות לאווירונאוטיקה של הודו, שם פועל מתקן ניסוי טיסה שיוכל להעריך את הטכנולוגיות הדרושות לטיסה על קולית, נחיתה אוטונומית, וטיסת שיוט המופעלת באמצעות מנועים נושמי אוויר
“הרכב יוטס לגובה 70 ק”מ וישוחרר כדי שייכנס בחזרה לאטמוספירה. הוא יהיה חייב לעמוד בלחץ אטמוספרי ובחום הנגרם מהחיכוך בחזרה לאטמוספירה.” אמר קומאר.

“גודל רכב האבטיפוס הוא כשישית מהגודל הסופי, ולכן עדיין לא נידרש להשתמש במשגר הפולאריס שלנו”, הוסיף ראש ISRO.
סוכנות החלל גם עובדת על הגרסה השנייה של מערכת לשיגור לוויינים גיאוסינכרוניים (GSLV Mark-III) שיוכלו לשאת לווינים במשקל ארבעה טון למסלול גיאוסטציונארי, כ-36,000 קילומטר מעל פני כדור הארץ.
הטיסה הניסיונית הראשונה של הרקטות הכבדות בוצעה ב-18 בדצמבר 2014 ובה נבחן השלב האטמוספרי שלה.

סין מתכננת לפתח חללית מאוישת לשימוש רב פעמי

“סין לומדת איך לאחזר ולבצע שימוש חוזר של החללית המאוישת שלה במשימות עתידיות”, כך אמר המהנדס הראשי של תכנית החלל המאוישת של סין בשבוע שעבר.

“היעד הבא שלנו הוא לעשות שימוש חוזר בחללית מאוישת. אנחנו רוצים לחקור את החלל בדרך חסכונית” אמר ג’ואו ג’יאן-פינג כשסין ציינה את יום החלל לכבוד יום השנה לשיגור הלוויין הסיני הראשון ב-24 באפריל, 1970.

חללית מאוישת רב פעמית היא הגביע הקדוש של חקר החלל. ארצות הברית פיתחה את מעבורות החלל שהיו אמורות לשמש לטיסות מאוישות במסלול נמוך, אך כולם קורקעו בשנת 2011 בשל עלויות וסיכונים גבוהים, לרבות אסון הקולומביה בשנת 2003, בו נהרגו שבעה אסטרונאוטים.

ג’ואו לא נכנס לפרטי התכנית אך הדגיש כי המיקוד של הקבוצה שלו הוא על חסכון בעלויות. הוא סיפק דוגמא מסדרת מעבדות החלל טיאנגונג.

“טיאנגונג 1 הייתה אמורה להיות הראשונה מבין שלוש מעבדות חלל ואחריה היו אמורים להיות משוגרים טיאנגונג 2 ו-3, אך המדענים הסינים הצליחו לשלב את כל המשימות המתוכננות לדור השלישי של המעבדה לתוך טיאנגונג-2”, הוא אמר, “ולכן כבר אין צורך לפתח את טיאנגונג-3”.
גם תחנת החלל של סין, שבנייתה צפויה להסתיים בסביבות שנת 2022 תהיה “ירוקה, חסכונית ומתקדמת ביותר במתקני בקרת טיסה, אספקת חשמל ומחזור פסולת,” על פי ג’ואו.

לפני מספר שבועות דיווחה חברת SpaceX האמריקנית כי הצליחה לראשונה להנחית משגר על אסדה בלב ים.

 

לידיעה על הפיתוח ההודי

לידיעה על הפיתוח הסיני

 

2 תגובות

  1. ורוסיה בונה קוסמודרום חדש במזרח סיביר(על הכוונה לבנותו היתה ידעה באתר ממזמן).הם שיגרו משם לווינים.ובעתיד גם קוסמנאוטים.וכך יוותרו על ביקנור בקוסמודרום הקזכי.מענין ,עם רוסיה היתה מוותרת על אולמפיאדת החורף(50 מליארד דולר),הלחימה באוקראינה וסוריה,המונדיאל,ובמכום זה היתה משקיעה בבסיס מאויש בירח,כמו שהם תכננו.אבל זה כבר הסטוריה בדיונית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.