סיקור מקיף

עליה של כ-18% בשיעור הנבחנים ב-5 יחידות מתמטיקה

בקיץ 2017 יבחנו 34,664 תלמידים (יא’ ו- יב’) – גידול של כ- 18% ביחס לקיץ הקודם, בו נבחנו 29,464 תלמידים. השר נפתלי בנט: “הפכנו את המגמה. 16,664 דלתות נפתחות היום. הצלנו את המתמטיקה, הבטחנו את העתיד של תלמידות ותלמידים”.

אילוסטרציה. מקור: European Girls' Mathematical Olympiad EGMO 2017.
אילוסטרציה. מקור: European Girls’ Mathematical Olympiad EGMO 2017.
  • לקראת בגרות הקיץ הקצה המשרד כמיליון ₪ לטובת מרתונים לימודיים
  • מספר הניגשים ל- 5 יחידות לימוד בתשע”ז הוא כמעט כפול (16,664) ממספר הניגשים ל- 5 יחידות בשנת 2012 (8,869 תלמידים).
  • בתוך שנתיים (תשע”ו ותשע”ז) נפתחו כ- 160 מגמות חדשות ל- 5 יח”ל מתמטיקה, בבתי ספר שבהם לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה של 5 יח”ל. עיקר המגמות נפתחו בתיכונים הפועלים בעיקר בפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.

בחינת הבגרות במתמטיקה של קיץ 2017 עומדת בפתח וקרוב לכ-160,000 תלמידי כיתות יא’ ו- יב’ צפויים להבחן בה (בהיקף של 3, 4 ו-  5 יחידות). מתוכם 34,664 תלמידי כיתות יא’ ו- יב’ צפויים להבחן ברמה מוגברת של 5 יחידות לימוד. נתון זה מעיד על גידול של כ-18% ביחס לקיץ הקודם, בו נבחנו 29,464 תלמידים. במשרד החינוך ציינו כי מדובר בהישג משמועתי מאד שנובע מעבודה מאומצת ורבה של המנהלים, המורים והתלמידים. לצד הנבחנים ברמה המוגברת של 5 יחידות, ייבחנו כ-38,000 תלמידי 4 יחידות וכן 87,500 תלמידים ברמה של 3 יחידות לימוד.

השר נפתלי בנט: “הפכנו את המגמה – 16,664 דלתות נפתחות היום. הצלנו את המתמטיקה, הבטחנו את העתיד של תלמידות ותלמידים. אנחנו נמצאים באמצע מהפכת המתמטיקה והמדעים בישראל, ובשנים הקרובות נמשיך לשבור את שיאי הנבחנים. זה קרה בזכות מורים שהשקיעו, בזכות תלמידים שהתאמצו ובזכות שהגדרנו יעד ברור: עוצרים את ההידרדרות המסוכנת במספר הנבחנים. הצלחנו: המתמטיקה ניצלה ואיתה הובטח עתידם של בני נוער רבים בישראל. בהצלחה לכל הנבחנים, אני מאמין בכם״.

ממוצע הציונים – ארצי

מקצוע מחזור סיום יל ממוצע ציון סופי
מתמטיקה 2015 3 78.9
מתמטיקה 2015 4 83.51
מתמטיקה 2015 5 84.76


מנכ”ל משרד החינוך, שמואל אבואב, ציין: “בחינת הבגרות במתמטיקה יוצרת, בדרך כלל, תחושה של לחץ בקרב התלמידים וחשש מפני אופייה של הבחינה. אני רוצה להרגיע ולומר כי הבחינה הוגנת וכל מי שלמד והשקיע לאורך שנת הלימודים, יוכל להתמודד אתה. השנה, הוענקה מעטפת רחבה של תמיכה לתלמידים הלומדים ב- 5 יחידיות לימוד על מנת שיוכלו להתמיד במסגרת ולא לנשור. בתי הספר תוקצבו בשעות רבות לטובת קיומם של מרתונים לימודיים. בשנים האחרונות המשרד שם דגש חזק מאד על המדעים ועל המתמטיקה. ההשקעות של המשרד ומאמצי המנהלים והמורים בתחום נושאים פרי. אנחנו רואים עליה קבועה ומשמעותית במספר התלמידים שנבחנים ברמה המוגברת. אני מברך את המנהלים והמורים על העבודה המבורכת שהובילו לאורך כל שנת הלימודים”

שנת הלימודים הנוכחית לוותה בתכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה והיא כללה שורה גדולה של השקעות תקציביות ופעולות להגדלת מספר התלמידים הניגשים ל-5 יחידות. לקראת שנת הלימודים הבאה משרד החינוך ירחיב את התכנית גם לרמה של 3 ו-4 יחידות לימוד.

מספר הניגשים למתמטיקה 5 יחידות. מקור: משרד החינוך.
מספר הניגשים למתמטיקה 5 יחידות. מקור: משרד החינוך.

תכנית המתמטיקה כללה השנה:

  • בתוך שנתיים (תשע”ו ותשע”ז) נפתחו כ-160 מגמות חדשות ל-5 יח”ל מתמטיקה, בבתי ספר שבהם לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה של 5 יח”ל. מהלך זה מהווה חלק ממדיניות המשרד לקדם שוויון הזדמנויות. במסגרת התכנית מרבית המגמות החדשות נפתחו בפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.
  • משרד החינוך העניק תקציב מיוחד של כ-3,000 שעות לימוד לטובת תגבור ולמידה בקבוצות קטנות ופתיחת קבוצות לימוד חדשות של 5 יח”ל במתמטיקה.
  • תוספות תקציביות ללימוד בקבוצות קטנות: 53 בתי ספר, בדגש על הפריפריה, קיבלו השנה תוספות תקציביות ללמידה בקבוצות קטנות וחיזוק תלמידים מצטיינים של 3 יח”ל במטרה להעבירם ל- 44 יח”ל.
  • תגבור לתלמידי כיתות ט’: משרד החינוך תקצב 3,000 שעות תגבור לתלמידי כיתות ט’ במטרה לסייע לתלמידים להשתלב בשנה הבאה (בהיותם בכיתה י’) ברמה של 5 יח”ל.
  • סטודנטים לתעודת הוראת מתמטיקה באוניברסיטאות: 268 סטודנטים החלו השנה את ההכשרה באוניברסיטאות להוראת מתמטיקה ברמה של 5 יח”ל, לעומת 73 סטודנטים בלבד שהחלו את ההכשרה בתשע”ו.
  • חונכות וירטואלית: מספר התלמידים הנעזרים בחונכות הווירטואלית בלימודי מתמטיקה גדל מ-1,830 ל-2,330.
  • מלגות להוראה במדעים: בתשע”ז הוענקו 200 מלגות לסטודנטים אשר לומדים מקצועות מדעיים. סטודנטים אלה יוכשרו להיות מורים בפריפריה. הפרויקט מתקיים בשיתוף עם מפעל הפיס.
  • שיעורים פרטיים ברשת: במסגרת המיזם של משרד החינוך ‘שיעורים פרטיים חינמיים. בוצעו  64,589 שיעורים פרטיים ברשת, מתוכם 47,387 במתמטיקה.
  • “נפגש בחמש”: בכ-90 בתי ספר מופעל המיזם “ניפגש בחמש” ולפיו תלמידי תיכון חונכים תלמידי חט”ב במטרה לסייע להם ולעודד להשתלב בעתיד בלימודי 5 יח”ל במתמטיקה
  • הרצאות של מהנדסים: במהלך השנה (2017) יתקיימו כ- 600 סדנאות והרצאות של מהנדסים מהתעשייה והיי-טק אשר מגיעים לבתי הספר במטרה לעודד את התלמידים ללימודים מוגברים במתמטיקה.
  • תיכון וירטואלי: 384 תלמידים צפויים להיבחן השנה ברמה של 5 יח”ל במתמטיקה במסגרת התיכון הווירטואלי

3 תגובות

  1. אכן, הכתבה מבוססת על הודעה של משרד החינוך, בגלל זה אני לא חתום עליה, אבל זו תמיד הבעיה שלנו עם פוליטיקאים שהם נמנעים מלעשות משהו כדי שיורשיהם לא יגזרו את הסרט ואת הקופונים, ובדרך אנחנו מפסידים. כאן במקרה היה שר חינוך שעשה המון טעויות אבל לפחות בתחום המתמטיקה הוא קידם יפה (פירון).

  2. כל הכבוד לבנט !
    בלי קשר לפוליטיקקה שמאל וימין ומרכז…,
    במקרה הזה זאת תוצאה ישירה של המדיניות שלו וסדר העדיפות שלו ולכן מגיעות לו מחמאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.