התגלתה מערכת כוכב כפול שנחשבה בלתי אפשרית

צפיה בתחום האינפרה אדום איפשרה לאסטרונומים לאתר לפחות ארבעה צמדי ננסים אדומים המקיפים זה את זה בפחות מ-4 שעות

הדמית אמן המראה את קרבתם של שני כוכבים, שני הננסים האדומים הפעילים מסוג M4 מקיפים זה את זה בשעתיים וחצי והם ממשיכים להסחרר האחד לקראת השני. בסופו של דבר הם יתאחדו לכוכב אחד. איור: J. Pinfield

האסטרונומים מעריכים כי כמחצית מהכוכבים בגלקסיה, שלא כמו השמש שלנו, הם חלק ממערכת כוכבים כפולה (או מה שמכונה בטעות שהשתרשה – כוכב כפול), שבה שני כוכבים מקיפים זה את זה. ואולם הם גם סברו שיש גבול כלשהו לקרבה בין שני הכוכבים במערכת מבלי שהללו יתמזגו לכדי כוכב אחד גדול.

כעת גילה צוות של אסטרונומים ארבעה זוגות של כוכבים במסלולים הדוקים מאוד שנחשבו בלתי אפשריים. הכוכבים בצמדים הללו מקיפים זה את זה בפחות מ-4 שעות.
בשלושים השנים האחרונות התגלו אוכלוסיות רבות של כוכבים כפולים ובאף מערכת לא נמדד זמן מחזור של פחות מחמש שעות. בדרך כלל מדובר בכוכבים שנולדו ביחד ונשארו קרובים מאז.

צוות של אסטרונומים שהשתמש בטלסקופ האינפרה-אדום של בריטניה בהוואי (UKIRT) ביצע את המדידה הראשונה של כוכבים כפולים בהם שני בני הזוג הם ננסים אדומים. ננסים אדומים קטנים פי 10 מהשמש ועוצמת אורם חלשה פי אלף. אף כי מדובר בסוג הכוכבים הנפוץ ביותר בשביל החלב, לא רואים אותם בסקרים רגילים בשל העובדה שהם עמומים באור הנראה.
ואולם האסטרונומים שצפו בהם באמצעות UKIRT ניטרו את בהירותם של מאות אלפי כוכבים, לרבות אלפי ננסים אדומים באור האינפרה אדום הקרוב, תוך שימוש במצלמה רחבת סרט מתקדמת (WFC).
“להפתעתנו, מצאנו כמה צמדים של ננסים אדומים בעלי תקופות מחזור קצרות משמעותית מחמש שעות, דבר שקודם חשבנו שהוא בלתי אפשרי” אומר באס נפס מאוניברסיטת ליידן בהולנד, החוקר המוביל במאמר שיתפרסם בירחון של החברה האסטרונומית המלכותית. “משמעות הדבר היא שאנו צריכים לחשוב מחדש על השאלה עד כמה קרוב יכולים כוכבים להיווצר ולהתפתח”.

מכיוון שכוכבים מצטמקים בתחילת חייהם, העובדה שזוגות בינאריים הדוקים אלה קיימים משמעותה היא שמסלוליהם היו חייבים להצטמק מאז לידתם. אחרת, הכוכבים היו מגיעים למגע לפני זמן רב ומתמזגים. ואולם, לא ברור כיצד יכלו מסלולים אלה להצטמק כל כך. תסריט אפשרי אחד הוא שכוכבים קרים במערכת כפולה היו הרבה יותר פעילים ואלימים מאשר סברו עד כה.

האסטרונומים אמרו כי ייתכן שקווי השדה המגנטי הקרינו החוצה מהכוכב הקר שבחבורה, והסתובבו והתארגנו מחדש כשהם מסתחררים זה בזה ויוצרים פעילות עודפת של רוח השמש, התפרצויות חזקות וכתמי שמש. פעילות מגנטית רבת עוצמה עשויה לסייע לעצירת הכוכבים המסתחררים הללו, והאטה שלהם שתגרום להתקרבות.

“טבעם הפעיל של כוכבים אלה והשדות המגנטיים החזקים שלהם משפיעים על סביבתם של הננסים האדומים בכל רחבי הגלקסיה,” אומר חבר הצוות דייויד פינפילד מאוניברסיטת הרטפורדשייר.
ל-UKIRT מראה בקוטר 3.8 מטרים והוא משמש הטלסקופ גלאי האינפרה אדום השני בגודלו בעולם. הוא גם שוכן על פסגת הר הגעש מאונה קיאה באי הוואי, בגובה של 4,200 מטרים מעל פני הים.

1. א.ב

תשובה מעניינת ביותר
    אני מאמין שכאשר ישנה תפיסה או תאוריה ונמצאה תגלית חדשה , באופן אוטומטי כמעט, משתדלים להסביר אותה לפי התפיסה המקובלת הידועה באותו הזמן.

2. לערנסט
    נכונה טענתך כי חוקי הפיסיקה אינם אחידים בכל מקום ביקום.
    למשל, על אופק האירועים של חור שחור או על כוכב ניוטרונים חלים חוקים שונים
    מאשר על כדה”א. חוקי הפיסיקה מיד לאחר המפץ הגדול ודאי שונים מאלה המתקיימים כיום.
    זאת לא סיבה שלא לחקור ולגלות את חוקי הטבע במקומות ובזמנים שונים.
    כ”כ הערה נוספת. בד”כ המדענים מאמינים כי למעט נקודות סינגולריות ואפקטים שונים בתורת
    הקוונטים,רוב הפיסיקה היא רציפה. דהיינו הפונקציות המתארות את חוקי הפיסיקה
    הן לרוב רציפות לכן אנו מצפים שגם המעבר מאזור חוקים אחד לאזור חוקים אחר יהיה רציף.
    זאת הסיבה שהפיסיקה מנסה מאז ימי איינשטיין למצוא תאוריית הכללה שתתאר את כל תופעות
    הפיסיקה הידועות, באמצעות מערכת חוקים אוניברסלית.

3. ערן

נכון שהיום יתקבל אם נגיד שעדיין לא השלמנו את הידע הקשור לחוקיות האחידה שביקום
    אולם “אסור” להניח שאין חוקיות כל שהיא או שיש אולם היא משתנת ושונה בזמן ובמקום.
    ואתה עונה לפי התפיסה המקובלת.

4. כפי שהדגמתי על פי חוקי הלשון הנכונים אמורים להגיד “הוא” ואני השתמשתי ב”היא”

5. מפעם לפעם, לא נדיר כל כך, מתגלים ממצאים הסותרים את חוקיות המוכרת לנו, אבל איך שהוא תמיד נמצא דרך להסביר את אותה התופעה וכבר היא מתאימה לאותה חוקיות. אולי יש בידינו טעות בסיסית
    מעצם החשיבה שאותם חוקים קיימים מאז ומתמיד והם גם קיימים בכל מקום ביקום. יתכן, חוקים שונים במקומות שונים ביקום וכן יתכן שהחוקים משתנים כמו שהיקום משתנה.