מדעני יבמ הציגו מולקולה חדשה בהשראה אולימפית

המולקולה, בגודל 1.2 ננומטר, היא נגזרת של גרפן (grapheme) – מבנה פחמני מורכב המהווה מושא למחקר נרחב בשנים האחרונות. היא מבוססת על חמש טבעות מתומנות (בנות שמונה צלעות) של פחמן, השלובות זו בזו.

אולימפיצין (Olimpicene)  מולקולה, בגודל 1.2 ננומטר, שפותחה ביבמ היא נגזרת של גרפן (grapheme) –
אולימפיצין (Olimpicene) מולקולה, בגודל 1.2 ננומטר, שפותחה ביבמ היא נגזרת של גרפן (grapheme) –

סמל חמש הטבעות האולימפיות סיפק השראה למדענים במעבדות המחקר של יבמ בציריך, אשר יצרו מולקולה חדשה שזכתה לשם אולימפיצין (Olimpicene).

ההגדרה התיאורטית שלה הוצגה על ידי מדעני יבמ לפני כשנתיים אך רק עתה הצליחו חוקרים באוניברסיטת וורוויק בבריטניה לבנות אותה בפועל.

אולימפיצין מציגה תכונות חשמליות ואופטיות המעוררות עניין בקרב החוקרים – ועשויה לשמש ביישומים דוגמת תאים סולאריים עתידיים, וכמקור לתאורת LED.

התמונה צולמה במיקרוסקופ אלקטרוני ייחודי במעבדת המחקר של יבמ בציריך, הבוחן כוחות אטומיים ומאפשר להתחקות אחר מבנים מולקולאריים.

1. המולקולה מורכבות מטבעות משושות (כמו בנזן) ולא מתומנות. גם גרפן מורכב מטבעות משושות. חוצמזה, יש קישור לטקסט של IBM בנושא?