מדענים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה מפתחים מערכת רובוטיקה משולבת מציאות רבודה לתמיכה מרחוק בטכנאי שטח

המערכת משלבת כלי מציאות רבודה (augmented reality) ורובוטיקה, על מנת לסייע למהנדסים וטכנאי שירות הפועלים בשטח לאתר את פריטי הציוד, להציג בפניהם מידע קריטי ולספק להם תמיכה ויזואלית של מומחים, היושבים הרחק מהאתר בו פועל הציוד הדורש תחזוקה.

אסף צדוק, מנהל תחום ניתוח תמונה במעבדת המחקר של יבמ בחיפה
יבמ חושפת אב-טיפוס למערכת חדשה לתחזוקה, תיקון ותפעול באמצעות כלי מובייל, המתוכננת לסייע ליצרנים ולמפעילים במגזרים בעלי ערך מוסף גבוה, דוגמת תעשיות התעופה, הנפט והאנרגיה והספנות. המערכת החדשה מבוססת על טכנולוגיות ייחודיות שפותחו במעבדת המחקר של יבמ בחיפה ובמעבדת התוכנה בהרסלי, בריטניה.

המערכת משלבת כלי מציאות רבודה (augmented reality) ורובוטיקה, על מנת לסייע למהנדסים וטכנאי שירות הפועלים בשטח לאתר את פריטי הציוד, להציג בפניהם מידע קריטי ולספק להם תמיכה ויזואלית של מומחים, היושבים הרחק מהאתר בו פועל הציוד הדורש תחזוקה.

לדברי אסף צדוק, מנהל תחום ניתוח תמונה במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, מיועד הפרויקט לאפשר לעובד הנמצא בשטח להיעזר במומחים היושבים באתר מרוחק. המערכת מאפשרת למומחה לצפות במתרחש באתר העבודה, לשוחח עם איש השטח הזקוק לייעוץ ולסיוע, ולהסביר לו מה עליו לעשות. “העובד המקבל סיוע מרחוק ירגיש כי הוא פועל במסגרת הסביבה הטבעית שלו, ללא צורך להחזיק מכשיר נוסף, לחבוש קסדה ייעודית או לשאת על גופו מצלמה. אנחנו יוצרים סביבה שקופה שבה אנשים עשויים לשכוח את עצם קיומה של המכונה הנוספת הפועלת לצידם – ולהרגיש כאילו הם נמצאים צמוד למדריך המומחה. הם יכולים להיעזר באתרי ייצור הפועלים במדינה אחרת, במתכננים היושבים באתר שלישי, או באנשי פיקוד ובקרה במוקד רביעי. חברות הפועלות כיום בפריסה כזאת, נדרשות לעתים לשלוח אנשים לעבודה במקום בו הם נדרשים. באמצעות המערכת, הם מגיעים לעבודה מיידית, בכל מקום בעולם”.
צדוק מציין כי החידוש המהותי ביותר במערכת הוא שילוב המציאות הרבודה, המהווה דרך להנגשת מידע בצורה טבעית וברורה. הוא צופה כי האסטרטגיה הזאת תמשיך ותצבור תאוצה בעתיד הקרוב, ככלי להבאת מידע חיוני לאנשים הזקוקים לו, בכל מקום בו הם נמצאים ובכל עת. כך, למשל, הציגו חוקרי יבמ בתערוכת סביט בהנובר, השנה, מערכת לסיוע בקניות באמצעות מציאות רבודה על גבי טלפונים חכמים.

בלב המערכת החדשה עומדת זרוע רובוטית הנשלטת מרחוק על ידי מומחה היושב באתר מרכזי. הזרוע מאפשרת למומחה הזה לצפות במתרחש באתר העבודה, ולהציג בעת הצורך מידע בפני הטכנאי בשטח.

משימות תחזוקת טיפוסיות מחייבות כיום את איש השירות להגיע לאתר, למצוא את המכשיר או הרכיב הדורשים טיפול, ולהבטיח את זמינות ערכת הכלים המתאימה לטיפול בציוד הזה. בכל מקרה של קושי, יתקשר הטכנאי ויבקש עזרה מאיש תמיכה או מומחה למוצר. המערכת החדשה מאפשרת למומחה היושב באתר מרוחק לנטר את קצב ההתקדמות של הטכנאי בדרכו אל האתר בו נדרש השירות – תוך שימוש במערכת GPS. במהלך העבודה עצמה, יכול הטכנאי להשתמש בסמארטפון שלו ובקוד QR על מנת לאתר ולזהות את פריט הציוד, ולקבל הוראות עבודה. הטלפון משתמש בטכנולוגיית מציאות רבודה כדי להציג נקודות הדורשות התייחסות של הטכנאי ולשלבן על-גבי תוכנית האתר או מפות אחרות. כך, ניתן לזהות את מיקומם של טכנאים אחרים, להפנות אנשים לנקודות העזרה הראשונה הקרובות ביותר, או להצביע על מיקומם של אביזרי בטיחות, חילוץ או כיבוי אש.

מומחה היושב באתר מרוחק יכול לצפות במרחב העבודה בו נמצא הטכנאי ולסייע לו בזמן אמת באמצעות הצגת קישורים לקטעי וידיאו או אודיו. מומחה זה נעזר במצלמה ומקרן זעירים, המותקנים בקצה זרוע רובוטית, בה הוא שולט ממקום מושבו. המומחה יכול להשתמש בזרוע הזאת על מנת להצביע על נקודות בהן צריך איש השירות להתמקד, לשרטט תרשימים ביד חופשית, לתת הוראות הרכבה ולספק תמונות תיב”ם ישירות אל מרחב העבודה של הטכנאי.

אב הטיפוס שהוצג עתה משלב שני כלים חדשניים שפותחו בהרסלי ובחיפה על מנת להציג פתרון מקיף אחד ללקוחות. הוא מאפשר לצמצם את עלויות השירות, להעביר ידע בעיתוי ובנקודה בה הוא נדרש, ולצמצם את הסיכונים להם נחשפים מהנדסים ואנשי שירות בסביבות קשות לעבודה. מערכת הייעוץ מרחוק Teleadvisor שפותחה במעבדת המחקר של יבמ בחיפה שולטת בזרוע הרובוטית ומספקת למומחה המרוחק מאתר העבודה קונסולת שליטה נוחה לתפעול – הכול בשילוב עם מערכות קיימות לניהול תחזוקה ופתרונות ניהול נכסים דוגמת כלי Maximo ומערכות התוכנה של יבמ לניהול מחזור חיי מוצרים.

שורת מחקרים הוכיחה כי תמיכה מרוחקת יעילה יותר כאשר המהנדסים בשטח ואנשי התמיכה במוקד המרכזי יכולים לשתף ביניהם ייצוג ויזואלי של מרחב העבודה באתר. עד היום, הושג היעד הזה בחלקו בלבד, באמצעות שימוש במצלמות שהוחזקו בידי מהנדסי השירות בשטח, מצלמות על גבי קסדות או משקפיים מיוחדים. המערכת החדשה מציעה למהנדס הממונה היושב באתר המרכזי עצמאות מלאה בתפעול הווידיאו ותמונה יציבה יותר. המהנדסים בשטח יכולים לעבוד ללא מגבלות, תוך שהם משוחררים מהצורך להבטיח העברת תמונה אל המומחה המרוחק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.