החללית IBEX תחקור את קצות מערכת השמש

החללית ששוגרה ביום ראשון ממטוס שטס מעל איי קוואג'לן באוקיאנוס השקט, תבצע את המשימה ממסלול סביב כדור הארץ

חללית חדשה החלה לחקור את קצה מערכת השמש ממיקום מוזר – מסלול סביב כדור הארץ. משימת החללית IBEX ששוגרה בהצלחה ביום ראשון בשעה 19:47 שעון ישראל ממטוס שהמריא מקליפורניה, ועבר מעל קבוצת איי קווג'לין באוקיאנוס השקט.

IBEX תהיה החללית הראשונה שתצלם ותמפה את האינטראקציות הדינמיות בקצה מערכת השמש שלנו. שתי חלליות וויאג'ר שנמצאות באיזורים אלה, כ-30 שנה לאחר שיגורם מסוגלות לשדר כמויות מוגבלות של מידע אודות איזור זה בחלל שבו בעצם מסתיימת מערכת השמש ומתחיל החלל הבינכוכבי. מדובר באיזור המרוחק מהשמש פי 3 ממסלולו של פלוטו. “איש לא ראה עדיין תמונות של ההתנגשות בקצה מערכת השמש בין רוח השמש לבין החלל הבינכוכבי.” אומר החוקר הראשי בפרויקט IBEX, דייומיד מקקומאס ממכון המחקר סאות'ווסט בסן אנטוניו. “אנו יודעים כי אנו עומדים להיות מופתעים.”

החללית נפרדה מהשלב השלישי של טיל הפגסוס שבע דקות לאחר שידורה ואנשי הצוות כבר הפעילו את מערכות השליטה והבקרה שלה. “לאחר 45 ימים של בדיקות במסלול, תחל החללית במשימתה המדעית” אמר גרג פרייזר, מנהל המשימה מטעם מרכז טיסות החלל גודארד של נאס”א במרילנד.

“גבול ההליוספירה הוא עצום, וחלליות וויאג'ר חצו את גל ההלם שנוצר כתוצאה מההתנגשות בין רוח השמש לחלקיקי האבק הבינכוכבי ודגמו שני איזורים קטנים מהגבול, במרחק של 16 מיליארד ק”מ זו מזהו” אומר מדען נאס”א אריק קריסטיאן. וויאג'ר 1 חצתה את הגבול ב-2004 ווייאג'ר 2 – ב-2007. IBEX תישאר במסלול סביב כדור הארץ, מסלול אליפטי המרוחק מהשדה המגנטי של כדור הארץ ושם תדגום חלקיקים ותאתר את כיוונם.

רוח השמש, זרם של חלקיקי גז בעלי מטען חשמלי נעים החוצה מהשמש במהירות של כ-1.5 מיליון קמ”ש, כנגד החומר הבינוכוכבי. התנגושת זו יוצרת בועת הגנה המקיפה את מערכת השמש שלנו – בועה זו מכונה ההליוספירה. כאשר רוח השמש מגיעה להליוספירה, נוצר גל הלם שאותו חוו שתי חלליות הוויאג'ר. כמו צייר אימפרסיוניסטי שמרכיב את התמונה מטיפות צבע זעירות, IBEX תבנה את התמונה של המעטפת החיצונית של מערכת השמש מפגיעה בחללית של אטומים נייטרליים מבחינה אלקטרומגנטית. חלקיקים אלה נוצרים בגבול מערכת השמש. חשוב לדעת על איזור זה משום שהוא מגן על כדור הארץ ממרבית הקרניים הקוסמיות שעלולים היו לשטוף אותו.

“IBEX תמפה את כל השמים אחת לחצי שנה ותנסה להבין מהיכן מגיעים האטומים הללו וכמה מהר הם נעים. מידע זה נוכל לגלות כיצד נראית הבועה, וללמוד אודות התכונות של הענן הבינכוכבי הנמצא מאחורי הבועה.” אומר הפיסיקאי הרב פונסטן מהמעבדות הלאומיות בלוס-אלמוס של משרד האנרגיה האמריקני.

IBEX היא העדכנית שבסדרת חלליות קטנות, זולות שפותחו במהירות. מכון המחקר סאות'ווסט פיתח את משימת IBEX ביחד עם צוות בינלאומי. מרכז גודארד של נאס”א מנהל את תוכנית המשימות המדעיות הקטנות עבור מנהלת המשימות המדעיות של נאס”א בוושינגטון.

אנימציה של פעולת החללית