חלל תקשורת רוכשת את הלוויין מהתעשייה האווירית בתמורה לכ-200 מיליון דולר

החברה מתכננת להתקשר עם לקוח לאספקת שירותים על הלוויין עמוס- 6 בתמורה לכ- 95 מיליון דולר; עמוס- 6 עתיד להחליף את הלוויין עמוס- 2 שמתוכנן לסיים את שרותו המסחרי ב- 2016

הלווין עמוס 5 בעת בנייתו במפעל ברוסיה. צילום: רוסקוסמוס
הלווין עמוס 5 בעת בנייתו במפעל ברוסיה. צילום: רוסקוסמוס

חברת חלל תקשורת מודיעה הבוקר שדירקטוריון החברה הסמיך את החברה להשלים ולחתום על הסכם עם התעשיה האווירית לישראל, לפיו תרכוש חלל תקשורת מהתעשייה האווירית את הלוויין עמוס- 6, בתמורה לכ-200 מיליון דולר. על פי ההסכם, התעשייה אווירית תייצר עבור חלל תקשורת את הלוויין עמוס- 6, אשר ישוגר למיקום שמיים 4 מעלות מערב בה פועלים כיום הלווייניים עמוס- 2 ועמוס- 3. התעשיה האווירית גברה על חברת Space Systems/Loral מפאלו אלטו, קליפורניה. כזכור את הלווין עמוס 5 בנתה חברת חלל ברוסיה, וחסכה בכך 50 מיליון דולר לעומת ההצעה של התעשייה האווירית, הסכום שבו סיבסדה ממשלת רוסיה את הלווין שסיפק פרנסה לאנשי תעשיית החלל שלה

שיגורו של עמוס- 6 מתוכנן לרבעון הראשון של שנת 2015 ואורך חייו יהיה 16 שנים לפחות. עמוס- 6 יחליף את עמוס-2 שאמור לסיים את שרותו המסחרי ב- 2016. הספק הלוויין החדש יהיה כפול מההספק של עמוס- 2 ועמוס- 3 יחד. עמוס- 6 מעצים את נקודת השמים בה פועלת החברה, וירחיב את המגוון והיקף השירותים שמעניקה החברה ללקוחותיה באזור המזרח התיכון ואירופה. בנוסף להגדלת איזורי השרות הקיימים כיום, יוסיף הלוויין אזורי שרות באפריקה ליישומים רחבי סרט בתחום תדר ה-Ka.

עוד בטרם בנייתו, חלל תקשורת מתכוונת להתקשר עם לקוח לאספקת שרותי תקשורת לוויינית על גבי עמוס- 6 בתמורה לכ- 95 מיליון דולר, שמתוכם כ-20 מיליון דולר ישולמו במהלך תקופת בניית הלווין, והיתרה בתשלומים שנקבעו בתקופת הענקת השרותים. תחילת השירותים ללקוח זה יינתנו על גבי עמוס-2 בשנת 2014, ועם שיגורו לחלל יועבר הלקוח לעמוס-6.

חלל תקשורת מתכננת לגייס את המימון הנדרש לפרויקט עמוס- 6 מקונסורציום מלווים, הכולל גורמי מימון זרים התומכים בייצוא ממדינות שבהן ממוקמים ספקים של הפרויקט וכן את התעשייה האווירית.
בכל הקשור לשירותי השיגור, בכוונת חלל תקשורת להתקשר עם חברה אחרת שתספק את שרותי השיגור ללווין, כאשר התעשייה האווירית תתחייב לבצע את ההיבטים התפעוליים של ההתקשרות עם ספק שרותי השיגור.
בנוסף, בכוונת החברה לרכוש ביטוח לשיגור הלוויין ולשהות של שנה במסלול. עלות השיגור והביטוח, שאינם כלולים במחיר הרכישה מהתעשייה אווירית, מוערכים בכ- 85 מיליון דולר.

לפני כחצי שנה שיגרה חברת חלל תקשורת את הלוויין עמוס- 5 שהצטרף לשני לווייני התקשורת של החברה, עמוס- 2 ועמוס- 3. שלושת הלוויינים של חלל תקשורת מספקים כיסוי לכמה מהשווקים המתפתחים ביותר בעולם כיום, בהם קיים ביקוש הולך וגדל לשירותי לוויין. אזורים אלה כוללים את המזה"ת, מזרח ומרכז אירופה ויבשת אפריקה.

דוד פולק, מנכ"ל חברת חלל תקשורת אמר היום: "יציאתו לדרך של הלוויין עמוס-6 הוא צעד נוסף להתרחבותה של חברת חלל תקשורת. לפני כחצי שנה שוגר לחלל עמוס- 5 אשר הוסיף לחברה נקודת שמים חדשה- 17E°, ובאמצעותו הורחבו שירותי החברה לאזורי כיסוי חדשים באפריקה. כמוהו עמוס-4, ששיגורו מתוכננן במהלך 2013, אשר יוסיף את נקודת שמים 65E° עם אזורי כיסוי חדשים ברוסיה והודו. עמוס-6 מחזק בצורה משמעותית, ומגדיל את הפוטנציאל השיווקי של נקודת השמים 4W°, בה החלה החברה את פעילותה, בין היתר בשל הכפלת הקיבולת של עמוס- 2 והיותו מצויד באלומות בתחום תדר KA, להן טכנולוגיה חדישה לאספקת אינטרנט בקצבים גבוהים באמצעות הלוויין".

התעשייה האווירית (תע"א) שמחה להודיע על בחירתה במכרז בינלאומי כספק לפיתוח וייצור לוויין התקשורת "עמוס 6".

סה"כ החוזה עם חברת חלל יסתכם בכ-200 מיליון דולר והוא כולל גם שירותי תפעול הלוויין במסלול במהלך חייו המתוכננים (כ-16 שנה).

"העבודה על לוויין התקשורת "עמוס 6" כבר החלה במלוא המרץ. מדובר בחוזה גדול עם לוח זמנים אתגרי במיוחד. ב"עמוס 6 מיישמת התע"א טכנולוגיות חדשות המהוות שידרוג ו"קפיצת מדרגה" של יכולת התעשייה האווירית ומדינת ישראל בתחום החלל", כך אמר יוסי וייס המנכ"ל המיועד של התעשייה האווירית.

הבוקר דיווחה חברת חלל תקשורת על אישור להשלמת מו"מ והתקשרות עם התע"א בהסכם לרכישת הלוויין "עמוס 6".

המכרז ל"עמוס 6" פורסם לראשונה באוגוסט 2011 והשתתפו בו מלבד התע"א גם חברות מובילות מארה"ב, אירופה ורוסיה.

 יוסי וייס – המנכ"ל המיועד של התעשייה האווירית

יוסי וייס – המנכ"ל המיועד של התעשייה האווירית

עמוס 6 מתוכנן להחליף את לווין עמוס 2 בנקודת שמיים 4 מערב. לווין עמוס 6 בעל קיבולת ויכולת לספק שרותי תקשורת הגדולים משמעותית מלווין עמוס 2, שגם הוא יוצר בתע"א. על רקע לקחי פיתוח וייצור לוויינים קודמים ועל מנת לשפר את תחרותיות ההצעה, יישמה התע"א שיפורים בתהליכי הפיתוח והייצור של לווייני תקשורת.

יוסי וייס, שניהל אישית בשבועות האחרונים את המו"מ לחתימת החוזה, אמר כי "במסגרת "עמוס 6" יפותחו בתע"א מרכיבים ומכלולים שונים אשר יהוו צעד נוסף לקראת השגת עצמאות בפיתוח וייצור לווייני תקשורת, כפי שיש לתע"א כיום בתחום לווייני התצפית. מלבד תע"א תשתתף במימון פעילויות אלו גם סוכנות החלל הישראלית (הנמצאת תחת משרד המדע)".

המימון ללוויין ייינתן ע"י קונסורציום של מלווים בהובלת גורמי מימון זרים התומכים בייצוא ממדינות שבהן ממוקמים ספקים מרכזיים בפרוייקט. גם התע"א תשתתף במימון במסגרת קונסורציום זה.

בשבועות הקרובים יסוכם המו"מ מול חברת חלל לקראת חתימה סופית.

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. אולי כל התעשיות ביטחוניות-אזרחיות וגם הבנקים יעשו יד אחד ויבנו חלליות לצורך תיירות!!!!!
    הביקוש הוא אדיר, הקידמה טכנולוגית ומדעית יהפכו את ישראל למספר 1 בעולם והרווח יהיה גדול מאוד מכל הבחינות!!!!
    אם ממשלת ישראל הוא גוף ללא חזון וללא נשמה אולי אנשי מדע יקחו את העניינים בידיים???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן