יונק הדבש עף בצורה דומה לחרקים – אבל לא כמוהם

יונק הדבש הקטנטן, שאינו גדול בהרבה מדבורת הדבש, מסוגל לרחף בעדינות מעל פרחים משום שהוא משתמש בכנפיו בדומה לחרקים. אולם מחקר חדש מגלה כי דמיון זה אינו מרחיק לכת כפי שנהוג היה לחשוב.

צילום איטי של יונק דבש מרחף ליד פרח.

על פי המחקר, יונק הדבש ממוקם בדיוק באמצע בין הציפורים, שמקבלות את כל כוח העילוי שלהן מתנועת הכנפיים כלפי מטה, לבין החרקים, המקבלים כמות שווה של כוח עילוי מתנועת הכנפיים כלפי מטה וכלפי מעלה.

החוקרים, מאוניברסיטת פורטלנד ואוניברסיטת המדינה של אורגון, השתמשו בטכנולוגיה מתוחכמת כדי לחקור את תנועת האוויר סביב כנפיו של יונק הדבש ולספק נתונים על מעופו, שעד כה היו בגדר הערכות בלבד. הממצאים: יונק הדבש מקבל 75% מכוח העילוי שלו מתנועת הכנפיים כלפי מטה ואת 25 האחוזים הנותרים מתנועת הכנפיים כלפי מעלה.

ראש צוות החוקרים, הזואולוג דגלאס ואריק, אמר כי המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת ,”Nature” מציג דוגמה משכנעת לקונוורגנציה – התפתחות של תכונות זהות אצל מינים שאין ביניהם קשר. לדברי ואריק, הממצאים מייצגים ככל הנראה את “גבול יכולתה של הברירה הטבעית לגרום לגופן של ציפורים להיראות ולתפקד כמו גופם של חרקים, בכל הקשור לתעופה”.

ואריק והביולוג ברט טובלסקי הניחו מתקני האכלה ליונקי דבש בתוך מנהרה, שבתוכה הציבו גם מכשיר לייזר המחובר למחשב, שמודד את תנועתם של חלקיקים זעירים המסתחררים באוויר. המכשיר איפשר לחוקרים להפיק “תמונות” של תנועות הכנפיים של יונקי הדבש בהפרשים של 250 מיליונית השנייה. התוצאות קראו תיגר על ההשערה שיונק הדבש מקבל כוח עילוי זהה מתנועת הכנפיים כלפי מטה ומהתנועה כלפי מעלה, בדומה לחרקים.

לדברי מייקל דיקינסון, חוקר בתחום הביוהנדסה מאוניברסיטת קלטק שבקליפורניה שחקר יונקי דבש וחרקים, הבסיס להנחה זו היה העובדה שהציפורים והחרקים מניעים את כנפיהם באופן דומה. “הם נראים כל כך דומים, מתפקדים בצורה דומה והגודל שלהם די דומה”, הוסיף עמיתו ואריק. “קווי דמיון אלה תמיד גרמו לאנשים להאמין שיונקי הדבש עפים כמו חרקים. אבל יונק הדבש אף פעם לא יהיה שום דבר מלבד ציפור”.

רוס הוקינס, מייסד האגודה הלאומית של יונק הדבש בארצות הברית, אמר שהמחקר הוא דוגמה טובה לאופן שבו המדע משפר את הידע על עולם החי. הוא אמר כי רק בזכות מחקרים חדשים הצליחו לשרש מנהג שרווח במשך עשרות שנים – לשים דבש במתקני האכלה של יונקי דבש. במחקרים החדשים התברר שדבש גורם לזיהומים בלשונן של הציפורים ולמותן.