האבל מציין 100 אלף הקפות

לציון האירוע צולמה השבוע תמונה של איזור יצירת כוכבים בענן המגלני הגדול. בחודש אוקטובר תצא משימת השידרוג האחרונה להאבל

תמונה של איזור יצירת כוכבים בענן המגלני הגדול במרחק 170 אלף שנות אור. התמונה צולמה ב-10 באוגוסט 2008 לכבוד חגיגות ההקפה המאה אלף

מד האוץ של טלסקופ החלל האבל ציין השבוע את ההקפה המאה אלף ב-18 שנות פעילות הטלסקופ, שנים של תגליות. לציון האירוע הוחלט לכוון את האבל לצלם איזור של התחדשות ויצירת כוכבים חדשים. האבל התמקד על קטע קטן של ערפילית הטרנטלה ליד צביר הכוכבים NGC 2074. האיזור שוקק יצירת כוכבים חדשים, ככל הנראה בשל התפרצות סופרנובה. הוא נמצא במרחק של 170 אלף שנות אור מאיתנו, ונחשב לאחד האזורים הפעילים ביותר ליצירת כוכבים חדשים בקבוצה המקומית של הגלקסיות.

התמונה חושפת רכסים ועמקים של אבק, תצורה המכונה “עמודי הבריאה” וחוטים דקיקים של גז הזוהרים בפראות תחת קרינה אולטרה-סגולה סוחפת. האיזור נמצא בקצהו של ענן מולקולרי כהה. הקרינה החזקה מתפרצת מתוך צביר של כוכבים צעירים וחצים ומעצב את קיר הערפילית באמצעות שחיקתה האיטית. יתכן שצביר צעיר נוסף מתחבא בתוך מעגל הגז בצבע כחול בהיר.

תצורה זו נמתחת על פני 100 שנות אור והיא נראית כארץ מהאגדות. מגדלים כהים של אבק צומחים בתוך קיר הגז החם על פני השטח של הענן המולקולרי. אורכה של התצורה דמוית סוס הים בחלק הימני התחתון היא כ-20 שנות אור, בערך פי 4 מהמרחק בין השמש לכוכב הקרוב ביותר אלפא קנטאורי.

האיזור כלול בתוך הענן המגלאני הגדול, גלקסיית לוויין של שביל החלב. מדובר במעבדה טבעית מרהיבה לצפיה באיזורי יצירת כוכבים ובהתפתחות שלהם. בגלקסיות ננסיות כמו הענן המגלני הגדול נחשבות לאבני הבניין הפרימיטיביות של גלקסיות גדולות.

“הבוקר ציין הטלסקופ החשוב ביותר מאז הטלסקופ של גלילאו, אבן דרך חשובה נוספת – מאה אלף הקפות סביב כדור הארץ” ציינה הסנטורית ברברה מיקולסקי, יו”ר תת ועדת המסחר, המשפט והמדע של הסנט – הוועדה העוסקת במימון נאס”א. “האבל סיפק לנו תובנות אודות מוצא היקום, ואני גאה בכל אלו במרכז החלל גודארד ובמכון המדעי של טלסקופ החלל על תרומתם גילויים החשובים הללו. כל העולם מצפה למשימת השירות של האבל המתוכננת לאוקטובר 2008, שבה יקבל האבל מכשירים מדעיים חדשים, וכן סוללות וגירוסקופים חדשים. משימת השירות תאריך את חייו של האבל ותיתן לנו מבט עוצמתי יותר על היקום. הטלסקופ האבל יכול לעשות זאת והשנים הטובות עוד לפניו.” סיכמה מיקולסקי.

1. לנקודה
    למה כונתך במילים " האם מתחשבים בנקודה מסויימת"?
    לשם מה להתחשב בה?,
    אם תמצא לנכון,הסבר את שאלתך ואז אולי נוכל לענות.

2. "מעל נקודה מסוימת" הרי על זה בדיוק שאלתי. האם מתחשבים באותה נקודה מסוימת או לא…

3. היה מעניין מאד להשוות את אחד הצילומים הראשונים של אזור זה בענן המגלני הגדול עם הצילום הנוכחי, זה ייתן מושג חשוב אם התנועה שחושבה על פי אפקט דופלר ניראת באמת בשטח. הדיוק הרב של הטלסקופ והזמן הרב שחלף אמורים (אולי) לאפשר זאת.
    השוואה נוספת כדאי לעשות עם צילומיי ערפילית הסרטן (סופרנובה שניראתה לפני כ 950 שנה). וגם עם צילומיי סופר נובה שניראה בענן המגלני הגדול בשנות השמונים- SN1987A .

4. בוקר טוב נקודתינו

לשאלתך, האבל עושה סיבוב כל שעה וחצי בערך בלי שום קשר לסיבובו של כדור הארץ , כלומר ביממה הוא עושה כ 16 סיבובים שחולפים כל פעם במסלול שונה מעל כדור הארץ. ישנם אתרים בהם ניתן לראות מתי הוא יחלוף מעל נקודה מסויימת על פני כדור הארץ.