האבל צילם כוכב שעומד להתפוצץ

בהירותו כיום היא פי 500 אלף מהשמש, ואילו היה במקומה היתה שפתו מגיעה מחוץ למסלול שבתאי

VY Canis Majoris, הממוקם כ-5,000 שנות אור מכדור הארץ אינו כוכב רגיל. זהו כוכב על-ענק שמסתו פי 30-40 מזו של השמש. הוא מאיר חזק – פי 500 אלף מזוהרה של שמש, והוא גם גדול – מאוד גדול. אם הוא היה במערכת השמש שלנו במקום השמש, שפתו היתה לאחר מסלולו של שבתאי.

לרוע המזל, VY Canis Majoris עומד למות. תמונות חדשות מטלסקופ החלל האבל ומצפה קק בהוואי הראו כי התפרצויות גדולות על פני השטח שלו יוצרות לולאות, קשתות וקשרים של חומרים המתפזרים לחלל.

בתחילה סברו כי ענקי גז מאבדים את החומר שלהם בדרך פשוטה וכדורית, אך תמונה זו מראה כי התהליך רחוק מלהיות נקי וחלק. כל לולאה וקשת המקיפה את הכוכב מקורה בהתפרצויות ענק המתרחשות באלף השנים האחרונות. VY Canis Majoris מאבד כעת בכל תקופת זמן מסה גדול פי 10 מאשר בזמנים נורמליים.

מקורן של ההתפרצויות בכתמי ענק על פני השטח של הכוכב, הדומים לשדה המגנטי, להבות ומסה קורנלית (מהעטרה) של השמש, רק בקנה מידה יותר גדול. ל-VY Canis Majoris יש שדה מגנטי מספיק גדול כדי לייצר התפרצויות ענק.

1. ממש אין לי כוח להסביר את זה, אבל משהו אחד שאני חייב ליישר איתו קו
    5000 שנות אור זה ממש…אבל כל כך ממש לא 5000 שנה..אל תחשבו על לחשוב על לבלבל בין השתיים

2. ל-1, סביר להניח שהוא כבר התפוצץ. VY Canis Majouris מוכר ככוכב הגדול ביותר שנודע. הוא היפר ענק. בגלל שלוקח לאור זמן להגיע אלינו, והוא ממוקם 5,000 שנות אור מאיתנו, אז אם הוא התפוצץ לפני 5000 שנה הינו רואים אותו בדיוק עכשיו מתפוצץ, בגלל שלאור מההתפוצצות לוקח 5000 שנה להגיע. אם אנו עדיין רואים כוכב, זאת אומרת שהוא התפוצץ יותר אחרי 5000 שנה. אנו רואים אותו איך שהיה לפני 5000 שנה. לא יכול להיות שהוא עדיין לא התפוצץ כי אנו רואים שהוא בדרך להתפוצצות, וככה הוא היה נראה לפני כ-5000 שנה.

3. מדהים שכשמדברים על התפוצצויות בקנה מידה קוסמי הן עשויות לארוך כאלף שנים. לכנות את המוות של כוכב כארוע קוסמי נשמע במקרה כזה מצחיק בהתחשב שה"ארוע" מתרחש על פני תקופה כה ארוכה. תחשבו איפה אנחנו – האנושות- עשויים להיות בקצב התקדמות הטכנולוגיה הנוכחי בעוד אלף שנה, כזמן שבו יתרחשו כמה התפרצויות ענק בכוכב כחלק קטן מכל התהליך של מותו.

4. בדיוק כך, הוא כבר מזמן לא קיים, אולי נשארה ממנו איזו ערפילית מטושטשת, אבק כוכבים.