האבל – שידרוג נוסף – הפעם למערכת ההדמיה

לאחר שצילם את התמונות היפות ביותר של השמים במשך עשור, עשוי טלסקופ החלל האבל להרחיב עוד יותר את המבט על היקום בזכות שיפוץ של אמצע החיים.

המצפה המקיף את כדור הארץ צפה עד כה בשביטים הנופלים אל תוך השמש, ואת הדיה של התפוצצות ענקית שאירעה במרחק 10 מיליארד שנות אור, וכן סייע במדידת קצב התפשטות היקום.

ואולם בשבוע הראשון של חודש מארס, כאשר מעבורת החלל קולומביה תגיע אליו, יחליפו האסטרונאוטים שלה חלקים על הטלסקופ, כך שהראיה שלו תהיה אפילו עוד יותר בהירה.

סדרת שיפורים כוללת התקנה של מצלמה מתקדמת – מכשיר רב תדרי המבטיח להגדיל את יכולת ההדמיה של הטלסקופ. כח ההדמיה הוא כה חזק והוא שקול לצפיה בשתי גחלליות נפרדות בטוקיו בתצפית הנעשית בוושינגון. מסביר הולנד פורד, מדען במרכז המדעי של טלסקופ החלל האבל.

שידרוג המצלמה יוכל לסייע לצשל לצפות בכוכבי לכת הסובבים סביב שמשות אחרות. לפחות ננסה לערוך תצפית מעין זאת. אומר פורד. עד כה זיהו המדענים כמה עשרות כוכבי לכת סביב שמשות אחרות, אך רק בשיטות עקיפות – באמצעות תצפית בהפרעות הגרביטציוניות שלהם לכוכב האם.

קרוב יותר לכדור הארץ, יוכל הטלסקופ לצלם מערכות אקלים ומזג אוויר על כוכבי הלכת במערכת השמש. כמו כן יורכבו מכשירים חדשים ובהם פילטר החוסם אור בהיר שיאפשר לצפות בחורים שחורים רחוקים יותר ביקום.

טלסקופ החלל האבל, פרוייקט משותף של נאס”א וסוכנות החלל האירופית שוגר בשנת 1990. בשל תקלה מבנית, הוא סבל מסדרת בעיות שגרמו לראיה מטושטשת, שהשתפרה רק לאחר טיסת השיפוצים הראשונה בשנת 1993.

האסטרונאוטים של קולומביה מתכננים חמש הליכות חלל לצורך השיפוצים. הם גם יתקינו קולטי שמש חדשים, יחליפו את המצלמה בתדרי אינפרה אדום וכן את הג’ירוסקופים המסייעים לייצב את הלווין.