פסיפס הגלקסיות הגדול של ההאבל

המצלמה החדשה ביותר על טלסקופ החלל האבל יצרה תמונה חסרת תקדים של פיסה ענקית בשמיים, שכוללת כ-10,000 גלקסיות. תמונה זו עשויה לסייע בהבנת אופן התפתחותה של הגלקסייה שלנו, גלקסיית שביל החלב, אמרו אסטרונומים ביום חמישי

פסיפס הגלקסיות החדש הוא התמונה הצבעונית הגדולה ביותר, שצולמה אי פעם על ידי טלסקופ במסלול סביב כדור הארץ. התמונה מכסה שטח בשמיים בערך בגודלו של ירח מלא. ייתכן כי אין זה נשמע הרבה, אך זה פי מאה חמישים מגודל תמונה קודמת, שנעשתה במיפוי קודם של גלקסיות, שידוע בשם “Hubble Deep Field Image “.

במקרה הזה, לגודל חשיבות רבה, כי תמונות של אזור צר, מעמיקות ככל שתהיינה, עשויות לתת רושם מוטעה של המתרחש שם בחלל החיצון.

“גלקסיות הן יצורים מאוד מגוונים,” אמרה שרדחה ג'וגי, אסטרונומית במכון למדעי טלסקופ החלל בבלטימור, בתדרוך עיתונאי. “אתה באמת זקוק למדגם גדול, אחרת התוצאות שלך אינן משקפות את המציאות.”

התמונה החדשה, שצולמה בעזרת המצלמה המתקדמת של האבל למיפויים, היא מעשה טלאים של 63 ריבועים, שמראים את האזור סביב קבוצת הכוכבים פורנקס “Fornax” בחצי הכדור הדרומי.

ההסתכלות ברזולוציה גבוהה העניקה למדענים את תמונותיהן של כ-10,000 גלקסיות. כמו כן המדענים מעריכים, כי ישנן עוד עשרות אלפי גלקסיות נוספות אך חיוורות יותר באותו אזור.

המחקר, שנערך ע”י צוות בינלאומי של מדענים והוצג באסיפה של האגודה האמריקאית לאסטרונומיה באטלנטה, שם לו למטרה לחקור את דרך היווצרות הגלקסיות. יש לכך חשיבות עליונה לחוקרים את גלקסיית שביל החלב, שבתוכה נמצא כדור הארץ, אמרה ג'וגי.

כיוון שצופים בכדור הארץ נמצאים בתוך גלקסיית שביל החלב, הם רואים גלקסיות אחרות טוב יותר.

הצוות הבינלאומי בחר לבנות את התמונה של האזור סביב קבוצת הכוכבים פורנקס, כיוון שידעו זה מכבר את המרחק ל-10,000 הגלקסיות.

ידיעת המרחק אפשרה לאסטרונומים לדעת כמה זמן לקח לאור להגיע למצלמה של ההאבל מהגלקסיה עצמה, מה שאפשר להם לראות את הגלקסיות, כפי שהיו, כשהיקום היה בן כ-4.5 מיליארד שנה. גיל היקום כיום הוא 13.7 מיליארד שנה.

ג'וגי ציינה, כי מרבית הגלקסיות ביקום כיום, כשבעים אחוז מהן, הן גלקסיות ספירליות סגורות בדומה לשביל החלב. אלה הן גלקסיות בצורת ספירלה עם זרועות מוארכות של כוכבים, שדוחפות גז למרכז הגלקסיה, שם הגז מזין פיצוצים פראיים בהם נוצרים כוכבים.

כמו כן ישנן גלקסיות ספירליות פתוחות וגלקסיות אלפיטיות, שנראות חלקות ועגולות. התמונה קלטה גם התמזגויות גלקטיות, בהן כוכבים חווים מה שאסטרונומים קוראים “התרגעות אלימה” – מעין אמנזיה של כוכבים, בה כוכבים “שוכחים” היכן היה מקומם בגלקסיה לפני המיזוג.

“על ידי צירף התמונות השונות האלה ביחד, עלה בידנו להרכיב את הפאזל העצום הזה של אבולוציית הגלקסיות,” אמרה ג'וגי.

מיפוי הגלקסיות ידוע בשם “GEMS” , קיצור ל-Galaxy Evolution from Morphology and Spectral energy distributions.