סאלי רייד, האסטרונאוטית האמריקנית הראשונה מתה בגיל 61

רייד נפטרה לאחר מאבק שנמשך 17 חודשים בסרטן הלבלב.

ד"ר סאלי רייד בטיסתה הראשונה לחלל, 1983. צילום: נאס"א
ד”ר סאלי רייד בטיסתה הראשונה לחלל, 1983. צילום: נאס”א

ד”ר סאלי רייד, האישה האמריקנית הראשונה שטסה לחלל, מתה שלשום, 23 ביולי 2012, בגיל 61. רייד נפטרה לאחר מאבק שנמשך 17 חודשים בסרטן הלבלב.

רייד טסה לחלל פעמיים. בפעם הראשונה היא היתה חברה במוות מעבורת החלל צ’לנג’ר ב-1983 על סיפון מעבורת החלל צ’לנג’ר ושוב שנה לאחר מכן, גם הפעם זו ההיתה על הצ’לנג’ר. היא היתה נשיאת ומנכ”לית חברת סאלי רייד סיינס, חברה לחינוך מדעי שיצרה תוכניות ומוצרים לתלמידים ומורים בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים עם התמקדות בעידוד בנות ללמוד מדעים.
ד”ר רייד גם היתה פרופ’ לפיסיקה באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו. היא קיבלה תואר ראשון בפיסיקה ובאנגלית ותואר שני ודוקטורט בפיזיקה מאוניברסיטת סטנפורד.

“סאלי רייד שברה את הגבולות בחן ובמקצוענות ושינתה פשוטו כמשמעו את פני תוכנית החלל האמריקנית. האומה איבדה אחד מהמנהיגים המורים והחוקרים המובילים שלה. מחשובתנו עם משפחתה של סאלי ועם רבים שהיא נתנה להם השראה. היא תחסר לנו אך כוכבה יאיר תמיד בבהירות” אמר מנהל נאס”א צ’ארלס בולדן.

בעקבות טיסתה כאישה האמריקנית הראשונה אמרה רייד: “לא חשבתי אף פעם על זה באותו זמן אך התחלתי לעריך איזה כבוד היה להיבחר להיות האישה הראשונה שקיבלה הזדמנות לצאת לחלל”.

1. היתה חברה במוות מעבורת החלל צ’לנג’ר == היתה חברה בצוות מעבורת החלל צ’לנג’ר

טעות הדפוס הזו לא נראית טוב, בהתחשב באסון הצ’לנג’ר.