סיקור מקיף

כיצד נתפסה פולקסווגן בהונאה בבדיקות הפליטות על ידי עמותה אמריקנית לאוויר נקי?

Paul Nieuwenhuis, מרצה בכיר ומנהל משותף במרכז למצוינות למכוניות חשמליות (ECVE) באוניברסיטת קרדיף, בריטניה, שואל היכן היו הרגולטורים, ומה יעלה בגורלן של מכוניות הדיזל שתפסו תאוצה בזכות פליטות הפחמן הנמוכות יותר לעומת מכוניות מונעות בבנזין 

 

מכונית מדגם פולקסוואגן ג'טה, כפי שצולמה ברוסיה ב-16 בספטמבר 2015. צילום: <a href="http://www.shutterstock.com/gallery-2767813p1.html?cr=00&pl=edit-00">g0d4ather</a> / <a href="http://www.shutterstock.com/editorial?cr=00&pl=edit-00">Shutterstock.com</a>
מכונית מדגם פולקסוואגן ג'טה, כפי שצולמה ברוסיה ב-16 בספטמבר 2015. צילום: g0d4ather / Shutterstock.com

 

 

מאת Paul Nieuwenhuis, מרצה בכיר ומנהל משותף במרכז למצוינות למכוניות חשמליות (ECVE) באוניברסיטת קרדיף, בריטניה.

פולקסווגן הפרישה 10 מיליארד דולרים כדי לכסות את עלות השערוריה של רמאות בבדיקות הפליטות בארה"ב. קשה להעריך כמה באמת יעלה לה להחלץ מהמשבר, אך זהו משבר הדורש שאלות של יושרה מוסרית של החברה והתעשייה, וגם שאלות על אודות הרגלטורים והשלטונות שפותו.

 

אף כי שערוריית הפליטות של פולקסווגן תפסה רבים בהפתעה, למעשה היא התבשלה זמן מה. הכול  החל כאשר זרוע אירופית של עמותה אמריקנית "המועצה הבין-לאומית לתחבורה נקייה International Council on Clean Transportation (ICCT) התבקשה להוכיח כי מכוניות הדיזל המודרניות הן באמת נקיות ולפיכך יכולות לתרום תרומה משמעותית לשיפור הן בפליטות פחמן דו חמצני והן באיכות האוויר.

 

בארה"ב תקני הפליטות גבוהים יותר מאשר באירופה, שם עברו מכוניות הדיזל של פולקסווגן אישור. ה-ICCE החליט לבדוק איך זה קרה והגיע לתוצאות מפתיעות.

 

העמותה חברה לצוות מאוניברסיטת מערב וירג'יניה. אנשי הצוות התקינו ציוד נייד לבדיקת פליטות בשלוש מכוניות – שתיים של פולקסוואגן ואחת של ב. מ.וו, בנסיעה מסן דייגו לסיאטל, והסתבר שהתוצאות של רכבי פולקסוגן היו מאכזבות. מכונית פולקסוואגן ג'טה פלטה כמות חריגה של תחמוצות חנקן (NOx) שהם אחד הרעלים הנמצאים בפיקוח, בשיעור של פי 15 עד פי 35 מהגבול החוקי.

כאשר נשלחו מכוניות דומות לבדיקות רשמיות במעבדה למשאבי אוויר בקליפורניה, הן עברו את הבדיקות. כל הבדיקות הראו כי המכונית פלטה כמויות מותרות של NOx. בעקבות החקירה, הודתה פולקסווגן כי שיחקה עם בדיקות הזיהום האמריקניות. החברה ביצעה "ריקול" לכחצי מיליון מכוניות לתיקון התוכנה שהותקנה על בקרי הפליטות של המכונית ואשר פועלת רק כאשר המכונית עוברת בדיקות רשמיות (טסט שנתי).

מות הדיזל?

ניתן לומר כי פולקסווגן עמדה בדרישות החוק האמריקני בעמידה בתקנים והדבר מעלה שאלה חשובה באשר למאמצים שנעשים כדי להפחית פליטות. אחת התוצאות של המאמץ העולמי להפחית פליטת גזי חממה התבטאה בהקלה על מכוניות דיזל – לא רק בדיון הציבורי באשר להשלכות הסביבתיות אלא גם בפסקי דין. זו אחת הסיבות לכך שאירופה היתה נדיבה יותר בתקני פליטות הרעלים ממכוניות דיזל לעומת מכוניות בנזין בשנים האחרונות.

 

מה יקרה לפולקסווגן?

לאורך הדרך נושא בריאות הציבור והשפעת גזי המפלט הרעילים מכלי רכב עבר למושב האחורי. ואולם גישה זו נשקלת מחדש. ראשת עיריית פריס, אן הידאלגו, לדוגמה, הכריזה על תכנית לאסור על כניסת מרבית מכוניות הדיזל החל משנת 2020. רבים חשים שחלופות דלות פחמן כגון מכוניות חשמליות והיברידיות הופכות יותר וזמינות, וכמו כן לאחרונה, גם המכונית הראשונה המונעת בתא דלק, הופכים את הדיזל כאמצעי להפחתת פליטות פחמן לפחות מרכזית.

 

שאלות בלתי פתורות

עבור פולקסוואגן עצמה, מלבד ההפסד העצום בערך המניה בימים האחרונים, הוכה קשות המוניטין שלה בכל הקשור לאחריות חברתית וסביבתית. מכוניות המונעות בדיזל מהוות אחוז ניכר ממכירות המכוניות החדשות באירופה וגם בשוק הרכב האמריקני.

 

רבות מהמכוניות של חברות בקבוצת פולקסוואגן נרכשו על ידי אנשים שסברו כי הם מסייעים בהפחתת פליטת הפחמן. מנועי TDI הנתונים כעת בבדיקה הם בין המנועים היעילים ביותר בצריכת דלק הזמינים כיום, וצריכת דלק נמוכה משמעותה פחות פליטות פחמן דו חמצני, אך אותם אנשים גם סברו בוודאי שאותן מכוניות לפחות עומדות בתקני פליטות הרעלים.

 

אחרים, כגון העמותה שבסיסה בבריסל NGO Transport & Environment מופתעים פחות. הם היו בין אלו שהביעו את הרגשתם של בעלי רכב רבים, גם מבחינת צריכת דלק, לא היו קרובות לנתונים הרשמיים שהתקבלו בבדיקות הפליטה. השאלה העולה היא מדוע נדרשו עמותות הנמצאות במימון חסר כדי לגלות את הבעיה, ולא הרגולטורים.

.

בנוסף, לא ברור אם הטכניקה הזו שמשה רק כדי לטפל בדרישות המחמירות של ארה"ב בכלל וקליפורניה בפרט, או שהשיטה הזו שימשה גם כדי לשבש את בדיקות הפליטה גם באירופה והיא נחקרת באסיה גם באשר לאי עמידה בתקני הפליטות. בו בזמן, הנושא מעלה שאלות חשובות על אודות הדיזל והתמיכה הציבורית בטכנולוגיה זו שעלולה להיפגע. מה שבטוח הוא שזה אחד המשברים הגדולים ביותר שפגעו בתעשיית הרכב, בקנה מידה של המשברים שפגעו בענף הבנקאות. אולי התוצאה שלו תהיה תקנות הדוקות יותר שכמו בבנקאות ישפרו משמעותית את התעשייה.

 

הכתבה התפרסמה באתר The Conversation ברשיון CC

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. למנועי דיזל יש עוד בעייה של זיהום בחלקיקים אשר יכולים להצטבר בראות ולגרום מחלות. אין טיפול ממשי בבעיה אלא הזנחה, כנראה בהשפעה של יצרני המנועים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן