כיצד מאבדים כוכבים את בני הזוג שלהם

כמחצית מהכוכבים מלווים בבני זוג ושטים בחלל במערכות כפולות בעוד אחרים נעים לבדם. מדוע מתפרקים הזוגות מיד לאחר יציאתם מאיזור הלידה?

הצביר הפתוח NGC 265 כפי שצולם בידי טלסקופ החלל האבל

כיצד מאבדים כוכבים את בני הזוג שלהם

הצביר הפתוח NGC 265 כפי שצולם בידי טלסקופ החלל האבל
לא כל כוכבי הלכת הם בודדים כמו השמש שלנו. בגלקסיה שלנו, שביל החלב, כמחצית מהכוכבים מלווים בבני זוג, ושטים בחלל במערכות כפולות. אולם הסיבה לכך היא שחלק מהכוכבים נעים במערכות כפולות ומשולשות בעוד אחרים נעים לבדם היא עדיין מסתורית. כעת צוות אסטרונומים מאוניברסיטת בון וממכון מקס פלנק לרדיו אסטרונומיה (אף הוא בבון) סבורים כי גילו את התשובה – סביבות שונות של לידת הכוכבים הן הקובעות האם לכוכב יהיה בן זוג.
המדענים פרסמו את מאמרם בגליון ספטמבר של כתב העת Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

כוכבים בדרך כלל אינם נוצרים בבידוד אלא בקבוצות בתוך ענני גז ואבק או ערפיליות. מפעלי כוכבים אלה יוצרים בדרך כלל מערכות כפולות. משמעות הדבר הוא שכמעט כל הכוכבים הנולדים באים בזוגות. מרבית הקבוצות מתפזרות במהירות כך שחבריהם הופכים להיות חלק מהגלקסיה. מדוע אם כן לא כל הכוכבים שאנו רואים בשמים הם כפולים אלא רק כמחציתם?

לפני שקבוצת הכוכבים מתפזרת, הכוכבים הכפולים נעים באיזור הלידה שלהם וחברי הקבוצה לומדים כיצד להתקשר עם כוכבים אחרים בכוח הכבידה. "במקרים רבים הקבוצות מתפצלות והכוכבים מתפזרים באותה דרך שבה זוגות רקדנים עלולים להפרד לאחר התנגשות עם זוג אחר ברחבת ריקודים עמוסה." מסביר מיכאל מרקס, דוקטורנט וחבר בית הספר הבינלאומי לאסטרונומיה ואסטרופיזיקה של מכון מקס פלנק. אוכלוסיית הכוכבים הכפולים מצטמצמת לפני שהכוכבים מתפזרים לתוך הגלקסיה הרחבה.

חממות הכוכבים אינן אחידות במבנה ובצפיפות הכוכבים. ככל שיותר זוגות נוצרים באותו מרחב (קבוצה צפופה) כך תתרחש אינטרקציה רבה יותר ויותר מערכות בינאריות יתפצלו לכוכבים בודדים. משמעות הדבר היא שכל קבוצה תפגין הרכב שונה של כוכבים בודדים וזוגות כאשר היא תתפזר, בהתאם לצפיפות הראשונית של הכוכבים.

באמצעות שימוש במודל לחישוב הרכב הכוכבים והזוגות באזורים בעלי צפיפות שונה, צוות האסטרונומים יודע אילו סוגים של אזורי יצירת כוכבים יתרמו כוכבים בודדים ואלו יתרמו זוגות כוכבים לגלקסיה בכללה. "זו הפעם הראשונה שהצלחנו לחשב את התכולה של גלקסיה שלמה, משהו שלא היה ניתן לעשותו עד כה. כעת אנו יכולים לחשב בשיטה זו את תכולת הכוכבים בגלקסיות רבות ולמצוא כמה כוכבים בודדים וכמה זוגות של כוכבים קיימים.

1. נא לתקן: במקום "לא כל כוכבי הלכת הם בודדים כמו השמש שלנו" צריך להיות "לא כל הכוכבים הם בודדים כמו השמש שלנו".