תחזית מזג האוויר על כוכב הלכת צדק – יהיה סוער

טלסקופ החלל האבל צילם את כוכב הלכת המאסיבי צדק ברגעי שינוי אטמוספריים – זה התרחש מהר ובמפתיע

סערות על צדק כפי שצולמו בשנת 2007 על ידי האבל

סערות על צדק כפי שצולמו בשנת 2007 על ידי האבל.

שינויים דרמטיים באטמוספרה של כוכב הלכת צדק

צילום: טלסקופ החלל האבל.

אנחנו חווים שינויים רבים במזג-אוויר על כדור הארץ, יום שהשמיים מעוננים וביום למחרת השמיים נקיים מהם. כך קורה בשאר כוכבי הלכת, זה רק משתנה לפי זמנים. טלסקופ החלל האבל צילם את כוכב הלכת צדק ברגעי שינוי האטמוספרה – זה התרחש מהר ובמפתיע.

העננים בכוכב הלכת צדק משתנים מהר כאשר תמיד קיימים מפגשים אטמוספריים, כל הפרעה במפגש עלולה להוביל לסופה ענקית שתחלוף על פני הקרקע במהירות של מאות קמ”ש. הצילום מטלסקופ החלל האבל מגלה שינויים בצורה ובצבעים של העננים הקרובים לקו המשווה. תמונה אחת לפני השינוי ותמונה שנייה אחרי. התמונה הראשונה צולמה ב-25 לחודש מרס השנה, והתמונה השנייה צולמה ב-5 לחודש יוני השנה, טוח הזמן בין הצילומים מראה איך כל הרצועה משנה את צבעיה.

אזורים בהם האטמוספרה עולה נקראים “zones” – אֵזוֹרים; והיכן שהאטמוספרה נופלת, הם נקראים “belts” – חגורות. במשך תקופה של שלושה וחצי חודשים, רבים מהאזורים (zones) השתנו לחגורות (belts), ולהפך.

אסטרונומים ראו את השינויים האקלימיים לפני הצילומים של האבל, בעזרת טלסקופים מכדור הארץ, אך מעולם לא נראו השינויים מפורטים כל כך כמו בתמונה. הצילומים של האבל יעזרו לאסטרונומים לחזות יותר במדויק את שינויי מזג האוויר על כוכב הלכת צדק, ואולי גם יעזור במציאת הסבר, כיצד מתחוללות סערות הענק כמו הסופה אנטיציקלונית שתועדה בעבר – הכתם האדום הגדול.

תרגום: יריב זרביב.