סיקור מקיף

התקווה תמריא עם דיסקברי

רכיבים אחרונים של המעבדה היפנית קיבו – תקווה ביפנית – יועלו בסוף החודש לחלל במשימה STS-124

במתקן הרכבת המעבורות במרכז החלשל קנדי בחנו אנשי צוות STS-124 את מעבדת הקיבו. צילום – נאס
במתקן הרכבת המעבורות במרכז החלשל קנדי בחנו אנשי צוות STS-124 את מעבדת הקיבו. צילום – נאס

המטענים שיועלו לתחנת החלל במעבורת דיסקברי במשימה STS-124 כבר הקיפו חצי פעם את כדור הארץ – למעלה מ-20 אלף ק”מ ביבשה ובים. כעת הם מצפים למסע בן 23 שנים בתחנת החלל. הכוונה היא למעבדה היפנית קיבו, שתרגומה לעברית הוא “תקווה”.

STS-124 שתשוגר בסוף החודש (31 במאי 2008) תעלה כאמור לחלל את הרכיב המדוחס של מעבדת החלל היפנית קיבו – JPM, קוטרו של הרכיב 4.4 מטרים ואורכו 11.2 מטרים, כגודל אוטובוס. כה גדול שהוא בקושי נכנס לסיפון המטען של דיסקברי.

הרכיב החדש יהיה הרכיב השני של מעבדת החלל היפנית קיבו שיועלה לתחנה. הראשון, המודול הלוגיסטי הנסיוני, שוגר במארס 2008 במשימה STS-123 של המעבורת אנדוור.

החלק המדוחס של קיבו שוקל כ-14.5 טון. כל כך גדול עד כדי כך שהצוות של אנדוור נאלץ להשאיר את החלק המוארך של הזרוע הרובוטית המשמש לבדיקת המעבורת, מאוחסן בתחנת החלל כדי שאנשי הצוות של דיסקברי יקחו אותו משם ולא ישאו אותו מכדור הארץ. פשוט אין מקום גם למעבדה וגם לחיישנים החיישנים הללו משמשים בדרך כלל לבדיקת המעבורת ביום הראשון למצבע, עד להגעתה לתחנת החלל כדי לאתר, באם חלילה קרו, פגיעות בדוןפן המעבורת בזמן השיגור.. ככל הנראה הפעם יבוצעו הבדיקות בעת שהות המעבורת בתחנה.

הרכיב החדש גם כבד מאוד עד כי רק הסדרה הראשית של מערכות האוויוניקה שלו יכולה להיות מותקנת במערכת בטרם השיגור. הסדרה השניה שוגרה במשימה הקודמת, STS-123 כך שאם יהיה צורך בה, ניתן יהיה להתקין אותה כאשר יופעל רכיב KIBO.

“קיבו היא חתיכת עבודת אמן” אמר מנהל טיסת המעבורת, מאט אבוט. “אני יודע כי לסוכנות החלל היפנית היו רכיבים ב-STS-123, אך הפעם מדובר ברכיב החשוב ביותר. מדובר במערכת מדהימה.”

“זו הולכת להיות מעבדה ברמה הגבוהה ביותר” אומר מרק קלי, מפקד הדיסקברי. “זו למעשה חללית קטנה בפני עצמה, במובן זה שיש לה מערכת סביבתית, מערכת חשמל ומערכת מיחשוב ואפילו זרוע רובוטית משלו. היא בעלת יכולת גבוהה ואני מקווה שבמהלך השנים המעבדה תייצר תגליות מדהימות בתחומי הכימיה, הפיסיקה, מדעי החומרים, ומדעי החיים. זו מעבדה בעלת פוטנציאל.”

הקומפלקס של מעבדת קיבו כוללת גם שני זרועות רובוטיות שישוגרו אף הן במשימה STS-124. משימה שלישית ואחרונה להשלמת התשלובת תכיל את הפלטפורמה חיצונית עבור הקיבו ותאפשר לבצע ניסויים בתנאי חשיפה לחלל.

בתמונה: האסטרונאוט אקיהיקו הושידה, נציג סוכנות החלל היפנית במשימה STS-124 התאמן בסימולטור מיוחד של המערכת במרכז החלל קנדי.

האסטרונאוט אקיהיקו הושידה, נציג סוכנות החלל היפנית במשימה STS-124 התאמן בסימולטור מיוחד של המערכת במרכז החלל קנדי
האסטרונאוט אקיהיקו הושידה, נציג סוכנות החלל היפנית במשימה STS-124 התאמן בסימולטור מיוחד של המערכת במרכז החלל קנדי

זהו צעד גדול עבור הקהילה המדעית ביפן ובעולם כולו, משום שמשמעות הדבר הוא שהיפנים יוכלו לבצע ניסויים משלהם” אומר אקיהיקו הושידה, אסטרונאוט יפני שיתקין את הרכיב תוך שימוש בזרוע הרובוטית של התחנה ויהיה גם הראשון שירחף מחוץ למעבדה כאשר זו תיפתח.

חידוש נוסף במשימה זו הוא שהפעלת מעבדת קיבו תיעשה ממרכז בקרה בצוקובה, יפן. סוכנות החלל היפנית ג'אקסה צפויה לקבל את השליטה על קיבו החל מהיום החמישי למשימה STS-124, יום לאחר התקנתה.

“יהיה זה יום גדול עבור יפן” אמר הושידה. “השלב הראשון יהיה התקנת המסדרון שמכיל את כל הקישורים מרכיב NODE 2 של התחנה לבין הרכיב המדוחס לצורך קבלת חשמל, כבלי נתונים, צינורות נוזלים וכל הדברים הללו. ברגע שהדבר יתבצע, נוכל להפעיל את המחשב הראשי ברכיב המדוחס מתוך המחשבים הניידים שלנו שיהיו בתוך התחנה – ונוכל להתחיל לעבוד.

לאחר שהמחשב הראשי יופעל, יחל מרכז הבקרה בצובקה לתת לו פקודות, ונוכל להעביר את הבקרה עליהם. הם יוכלו להמשיך בביצוע הפעלת שאר המכשירים במעבדה.

מנהלת הטיסה של תחנת החלל מטעם נאס”א, אנט האסברוק מצפה לרגע הזה “זה יהיה רגע מאוד קול” אמרה. האסברוק עובדת מול ג'אקסה כדי להשיג מטרה זו מאז 1999, והיא צפתה בצוות הקרקע של נאס”א מפתח יחסים טובים עם עמיתיהם מג'אקסה. היה זה ניסוי עם הרבה לימוד לשני הצדדים, אמרה, אך גם מלא סיפוק. בפרט היא מציינת את אנשי המקצוע בחדרי הבקרה של שתי הסוכנויות שפיתחו מערכת שתאפשר עבודה חלקה.

אנשי צוות משימה STS-124
אנשי צוות משימה STS-124

לוח הזמנים של אנשי הצוות במשימה STS-124 יהיה שונה במקצת מאלו של המשתתפים בטיסות המעבורת הקודמות לתחנת החלל. לדוגמה בדיקת מגן החום של דיסקברי תידחה במקצת, ביום השני של המשימה ולא ביום הראשון, אך עדיין מספיק זמן כדי לאבחן נזקים אם נגרמו כאלה בשיגור. זאת מכיוון שמערכת החיישנים הנמצאת בדרך כלל בקצה הזרוע הרובוטית של המעבורת מאוחסנות בתחנת החלל כדי שלא יפריעו למעבדה היפנית.. בדרך כלל הבדיקות נעשות לפני עגינת המעבורת בתחנה. הפעם ניתן יהיה לבצע רק בדיקות מוגבלות. בנוסף, תידחה הנחיתה ביום אחד אחרי ההתנתקות מתחנת החלל כדי לתת למהנדסים עוד יום לבחון את הנתונים לפני הנחיתה.

בנוסף למפקד קלי ולהושידה, משתתפים במשימה גם הטייס קן האם, והאסטרונאוטים קארן נייברג, רון גאראן, מייק פוסום וגרג צ'יימטוף – זה האחרון יחליף את גארט רייזמן כחבר הצוות ה-17 של התחנה וישאר בה. רייזמן ישוב במקומו כחבר צוות STS-124.

לכתבה באתר נאס”א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.