מקור מחלת ה-HIV נמצא בשימפנזי פרא בקמרון

חוקרים מדווחים כי מקור מחלת ה-HIV נמצא בשימפנזי פרא החיים בדרום קמרון. מדענים סבורים שהיו אלה אנשים אשר צדו שימפנזים לראשונה שנדבקו בנגיף- ומקרים כאלו נראו לראשונה בקינשסה, ברפובליקה הדמוקרטית בקונגו- האזור העירוני הקרוב ביותר- בשנת 1930

חוקרים מדווחים כי מקור מחלת ה-HIV נמצא בשימפנזי פרא החיים בדרום קמרון. וירוס בשם SIVcpz (וירוס הכשל החיסוני בקופים שמקורו בשימפנזים) נחשד כמקור, אך נתגלה רק במספר חיות בשבי. כעת, צוות בינלאומי של מדענים זיהה מאגר טבעי של SIVcpz בחיות הנמצאות בטבע. הממצאים עומדים להתפרסם בכתב עת המדעי Science.

מדענים סבורים שהיו אלה אנשים אשר צדו שימפנזים לראשונה שנדבקו בנגיף- ומקרים כאלו נראו לראשונה בקינשסה, ברפובליקה הדמוקרטית בקונגו- האזור העירוני הקרוב ביותר- בשנת 1930.

מדענים מאמינים שנדירות המקרים- והעובדה שסימפטומים של איידס שונים בצורה משמעותית בין כל אחד ואחד- מסבירה מדוע עברו עוד 50 שנה עד אשר ניתן שם לווירוס. צוות זה של חוקרים, הכולל מומחים מאוניברסיטת נוטינגהם, מונטפלייר ואלבמה, עובדים מזה עשור על מנת לאתר את מקור ה-HIV.

בעוד SIVcpz זוהה אך ורק בחיות בשבי, האפשרות שנשארה בעינה הייתה שזנים אחרים עשויים להיות המאגר הטבעי של ווירוס ה-HIV וכן של SIVcpz.

מבחני גנים
ניתן לאבחן SIVcpz באמצעות בדיקות דם בלבד- מה שאומר שאפשר היה לחקור רק חיות בשבי. מחקר זה שבוצע בשיתוף עם מדענים מ”הפרויקט למניעת איידס בקמרון” התמקד בניתוח צואת שימפנזים, אשר נאספה על רצפת היער באזורי ג'ונגל מרוחקים.
זה היה שימושי משום שמדענים מאוניברסיטת אלבמה בבירמינגהם היו יכולים לקבוע את הרצפים הגנטיים של הווירוסים של השימפנזים- אותם היה ניתן לחפש בדגימות הצואה.

בדיקות מעבדה גילו נוגדנים מיוחדים ל- SIVcpz וכן מידע גנטי הקשור לווירוס ביותר מ-35% מהשימפנזים בחלק מהקבוצות. כל המידע נשלח לאוניברסיטת נוטינגהם לצורך ניתוח, אשר חשף את הקרבה הגנטית הגדולה בין חלק מהדגימות לבין זני ה-HIV. בשימפנזים בדרום-מזרח קמרון נמצא הווירוס בצורה שהכי דומה לווירוס ה- HIV אשר התפשט ברחבי העולם.

החוקרים אומרים שבנוסף לפתירת החידה באשר למקור הווירוס, הממצאים פותחים את הדרך למחקרים עתידיים. אך SIVcpz לא נמצא כגורם למחלה דמויית איידס בשימפנזים, לכן המדענים חוקרים מדוע החיות אינן סובלות מסימפטומים, בעוד שבני אדם- הדומים כ”כ מבחינה גנטית- כן סובלים.

מערכת קרובה

פאול שארפ, פרופסור לגנטיקה באוניברסיטת נוטינגהם אומר: “סביר להניח שהקפיצה בין שימפנזים לבני אדם התרחשה בדרום-מזרח קמרון ומשם התחיל הווירוס להתפשט ברחבי העולם. “כאשר מחשיבים את העובדה ש-HIV כנראה התחיל להתפתח לפני יותר מ-75 שנה, מאוד בלתי סביר שישנם ווירוסים אחרים המסתובבים בחוץ, שיוכח שהם יותר דומים לווירוס האנושי”. עוד הוא הוסיף שהצוות עובד כעת על חקר השאלה האם השוני הגנטי בין SIVcpz לבין HIV נבע כתגובה לקפיצה בין המינים.

קית' אלקורן מ”איידסמאפ” אומר: “החוקרים סימנו מקור ספציפי ביותר אשר הם מאמינים שממנו התפתח ווירוס ה-HIV. “אך ישנם אזורים עצומים במערב אפריקה בהן ישנן שושלות נפרדות של SIVcpz והאפשרות להדבקת בני אדם עודנה קיימות”.

יוסף עזאד, מנהל מדיניות לארגון האיידס הלאומי באנגליה, אומר:”מחקר זה מענין מאחר וכל התגליות הקשורות להיסטורית מוצאו של ה-HIV הן בעלות ערך לעבודתם החשובה של מדענים העובדים על פיתוח חיסון ל-HIV”.

ידען חקר האיידס