הקרן הלאומית למדע תממן מחקר בתחום הקוונטים במכון האקדמי-טכנולוגי בחולון

ד”ר יוג'ין קנציפר מהמחלקה למתמטיקה שימושית בתעשייה במכון האקדמי טכנולוגי חולון יוביל מחקר יוקרתי בתחום הפיזיקה המתמטית עלות המחקר כמיליון שקלים במימון הקרן הישראלית לאומית למדע

מחקר חדש בתחום הפיזיקה המתמטית יערך על-ידי ד”ר יוג'ין קנציפר מהמחלקה למתמטיקה שימושית במכון האקדמי טכנולוגי חולון. בשנת 1999 החל ד”ר קנציפר לעבוד על הפתרון לבעיה שעלתה מהניסיונות של פיזיקאים רבים לתאר את התנהגות האלקטרונים בהתקנים קטנים הידועים תחת השם “נקודות קוונטיות”.

שתי תופעות פיזיקאליות – אינטראקציה בין האלקטרונים ופיזורם על זיהומים – קובעות את התנהגות האלקטרונים. למרות שהמסגרת המתמטית הכללית לתיאור תופעות אלו – תורת השדה של רפליקות – נוסחה כבר בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים, היסודות המתמטיים של תורת הרפליקות היו שנויים במחלוקת בין חוקרי התחום במשך יותר משני עשורים. חוסר הקונסנזוס בנושא נוצר לאחר שהתגלה כי במספר מקרים תורת הרפליקות הביאה תוצאות לא נכונות וללא משמעות פיזיקאלית כלשהי.

בשנת 1999 הציע ד”ר קנציפר במאמרו הראשון בנושא הרפליקות כי שורש הבעיה עם תורת הרפליקות הוא לא במסגרת המתמטית הכללית כמו שהאמין רוב מכריע של החוקרים אלא בקירובים מתמטיים שונים שחוקרי התחום נהגו לעשות. בשנת 2002, במאמרו השני בנושא, הראה ד”ר קנציפר לראשונה כי בהתבסס על המורשת המדעית של מתמטיקאים גדולים מהמאה התשע עשרה והמאה העשרים הבעיה של תורת הרפליקות ניתנת לפתרון בצורה מדויקת ללא קירובים כלל. בכך למעשה החידוש שהציג ד”ר קנציפר במאמר זה. על פי פרופ' ז'ק פרברסקות מאוניברסיטת ניו-יורק, הגישה החדשנית של ד”ר קנציפר מהווה פריצת דרך חשובה מאוד בתחום כולו. הקרן הישראלית הלאומית למדע העמידה לרשותו של ד”ר קנציפר כמיליון ₪ לתקופה של ארבע שנים להמשיך ולחקור בנושא.

ד”ר קנציפר הוא חבר סגל במחלקה למתמטיקה שימושית שהחל משנת הלימודים הקרובה (תשס”ה 2004/5) תיפתח מכון האקדמי טכנולוגי חולון. זה הוא מסלול לימודים חדש לתואר B.Sc. ב”מתמטיקה שימושית לתעשייה” שקיבל לאחרונה את אישור המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג) לכך והמכון הנו המוסד האקדמי הראשון המציע מסלול לימודים ייחודי זה. במחלקה ללימודי מתמטיקה שימושית לתעשייה תוכנית לימודים תלת שנתית שמטרתה להכשיר כוח אדם מיומן למגזר התעשייתי, העסקי והארגוני, ולהעניק לבוגריה ידע רחב במתמטיקה, שליטה טובה במחשוב מדעי, מיומנות והתנסות בבניית מודלים מתמטיים. התוכנית תתמקד בשני תחומי התמחות – ביולוגיה מתמטית ועיבוד תמונות ואותות תחומים הנדרשים בטיפול במכשור ותקשורת.

בוגרי תוכנית הלימודים יוכלו להשתלב בתפקידי פיתוח בתעשיות הנמצאות בחזית המדע המתקדם וטכנולוגיות העילית, בתחומי: אלקטרואופטיקה, ביוטכנולוגיה, תעשיות ביטחוניות, פארמצבטיקה, איכות הסביבה ועוד. בראש היחידה החדשה לביצוע פרוייקטים עם התעשייה כמו גם בראש המחלקה ללימודי מתמטיקה שימושית עומד פרופ' אדוארד יעקובוב ולצדו ועדה מייעצת המורכבת ממומחים בעלי שם בתחום המתמטיקה.