סיקור מקיף

אמת או בדיה? האם קסדות אופניים מושכות אליהן מכוניות?

ההגנה שהקסדות מספקות מתבטלת על ידי מנגנונים אחרים, לדוגמה נטילה מוגברת של סיכונים על ידי הרוכבים ושינוי באופן שבו מתנהגים נוסעים אחרים בכביש כלפי הרוכבים * בכל מקרה, אם חובשים קסדה ומתרחשת תאונה, הקסדה מצילה חיים

מאת ניחיל סוואמינתאן

ייתכן שלעולם לא תשכחו איך רוכבים על אופניים, אך האם כדאי לשכוח לחבוש קסדה כשאתם עולים על האופניים? לפני יותר משנה הכריז פסיכולוג מאוניברסיטת באת' שבאנגליה על תוצאות מחקר, שבו השתתף הן כחוקר והן כשפן ניסיונות. כרוכב אופניים מושבע, שמע איאן ווקר תלונות מרוכבים אחרים על כך שחבישת קסדה גורמת, לכאורה, לכך שמרחב התמרון שלהם מצטמצם ושהדבר מגדיל את הסיכון לתאונה. ווקר חיבר חיישנים על-קוליים לאופניים שלו ונסע ברחבי באת', מניח ל-2,300 כלי רכב לעקוף אותו לפעמים כשהוא חבוש קסדה ולפעמים כשהוא גלוי ראש. פעמיים במהלך הניסוי, שתיהן כשחבש קסדה, פגעו בו משאית ואוטובוס, אך בדרך נס באף אחד מן המקרים הוא לא נפל מן האופניים.


מבטלת את ההגנה של עצמה

הממצאים של ווקר, שפורסמו בגיליון מארס 2007 של כתב העת “ניתוח תאונות ומניעתן”, מראים שכשחבש קסדה, התקרבו הנהגים לאופניו ב-8.5 ס”מ בממוצע יותר מאשר כשרכב ללא כיסוי ראש. אך כשבמקום קסדה חבש פאה נוכרית של תלתלים חומים וארוכים – דבר שהקנה לו מאחור מראה של אישה – הוא זכה במרווח נסיעה רחב ב-5.6 סנטימטרים נוספים.

ה”השלכות,” אומר ווקר, “הן שההגנה שהקסדות מספקות מתבטלת על ידי מנגנונים אחרים, לדוגמה נטילה מוגברת של סיכונים על ידי הרוכבים ושינוי באופן שבו מתנהגים נוסעים אחרים בכביש כלפי הרוכבים.” הוא אינו יודע להסביר את המרחב הנוסף שקיבל כשהעמיד פני אישה, אם כי הוא משער שהנהגים אולי תופסים את בנות המין היפה כרוכבות פחות מיומנות, יותר פגיעות או סתם רוכבות פחות מגברים.

עדיין יש די מרחב לדווש, נכון?
רנדי סוורט, מייסד המכון לבטיחות באמצעות קסדות אופניים, טוען שמחקרים כמו זה של ווקר עלולים להטעות רוכבים באשר ליעילות הקסדות. “בממוצע, המכוניות נתנו לו ממילא מרחב גדול מאד לנסיעה,” הוא מסביר, ומוסיף שרוב כלי הרכב שמרו על מרחק של יותר ממטר מאופניו של ווקר, מרחק שהופך לזניח הפרש של 8.5 ס”מ.

לאחרונה ניתח ווקר מחדש את הנתונים שלו כדי להשיב לטיעון הזה. “הערכתי את מספר כלי הרכב שהתקרבו לרוכב במרחק קטן ממטר אחד, בהנחה שאלו הם כלי הרכב המהווים סכנה,” הוא אומר. “כשחבשתי קסדה, עלה מספר כלי הרכב שנכנסו לטווח הסכנה של פחות ממטר ב-23%, כלומר מדובר בסיכון של ממש.”

לפני פרסום המאמר של ווקר פרסמה דורותי רובינסון, מאוניברסיטת ניו אינגלנד בארמידייל שבאוסטרליה, מאמר שסקר בכתב העת הרפואי הבריטי את מה שהתרחש לאחר שאזורים באוסטרליה, בניו זילנד ובקנדה חוקקו תקנות שהביאו לעלייה של יותר מ-40% בשימוש בקסדות אופניים באוכלוסייה. מספר תאונות האופניים הכרוכות בפגיעות ראש היה בירידה עוד לפני החוקים החדשים, והיא גילתה שהתקנות החדשות לא גרמו לירידה פתאומית בשיעור נפגעי הראש בין הרוכבים.


האם כדאי להגן על הפדחת?

בצירוף מקרים, בערך בזמן שווקר הודיע על ממצאיו, פרסמה עיריית ניו יורק דוח של מקרי מוות ופציעה של רוכבי אופניים. הדוח חיזק דווקא את הטענה שקסדות מפחיתות פגיעות ראש: בין השנים 1996 ו-2005 מתו 225 רוכבי אופניים ברחובות העיר; 97% מהם לא חבשו קסדות. מתוך מקרי מוות אלה, 58% היו כרוכים בוודאות בפגיעות ראש, אלא שהמספר האמיתי יכול להגיע עד 80%. סוורט, המשווה בין הקסדה לבין חגורת הבטיחות ברכב, אומר: “כשהתאונה כבר מתרחשת, מוטב שתהיה חבוש.”

בכירים במרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ולמניעתן (CDS) מסכימים עם סוורט ואומרים שהקסדות נחשבות אמצעי יעיל למניעה של פגיעות ראש כתוצאה מתאונות אופניים. ווקר עצמו אינו ממליץ לרוכבי אופניים אחרים, חוץ ממנו, לחבוש או לא לחבוש קסדה, אך הוא מעודד אנשים לקרוא את המחקר ולהיזהר ממכוניות.

ניחיל סוואמינתאן הוא כתב של http://www.SciAm.com.

לרכישת מינוי חייגו חינם 1-800-355-155

8 תגובות

  1. אין ספק בכלל שקסדה מצילה חיים, עם זאת אני לא בטוח בכלל שצריך שיהיה חוק. החינוך צריך להתחיל בגיל הילדות וחייב להגיע מהבית, מבית הספר ומהסביבה הקרובה של הילד.

  2. שכחתי להוסיף שכשהייתי שם קסדה תחושת הבטיחות היתה גוברת וגם המיקוד ברכיבה עצמה, מה שכן עם קסדות זולות יכול להיות חם מדי במצח, לכן יש לשים לב שלפני שרוכשים קסדה אם יש בד מיוחד לאיסוף זיעה מהמצח או שאפשר להוסיף(להדביק) בד מיוחד או משהו כזה, למרות שמומלץ ברכישת הקסדה לשים לב ולהתעייץ עם המוכר ולא להתקמצן.

  3. כשהייתי רוכב עם קסדה המכוניות היו נותנות כבוד על הכביש כאילו אני אופנוע ולא אופניים ובלי קסדה אתה כמו עוד איזה ילד בכביש, מוטב שתעבור למדרכה או שתזהר על עצמך

  4. מתוך מחשבה שניתן לתקן טעות של נהג אך גיליתי שיש נהגים שאוהבים לבחון את עצבך ומתקרבים בכוונה בצורה מסוכנת כאשר הגב לתנועה אתה כולך בידי הנהג מאחור

  5. אני רוכב עם קסדה אבל זה בגלל שאני רוכב בשטח ואין מכוניות סביבי.
    מעולם לא ערכתי מחקר עצמאי בנושא אבל אני חייב לציין שניתוח הנתונים בסקר של עירית ניו-יורק עלול להטעות.
    מבין 225 ההרוגים הוו חובשי הקסדות רק שלשה אחוז ואילו 97 אחוז נעו ללא קסדה. האם זה אומר שמסוכן יותר ללא קסדה? לא בהכרח! אולי בניו-יורק נוסעים 99 אחוז מהרוכבים ללא קסדה ורק אחוז אחד משתמש בקסדה? ללא נתון על התפלגות השימוש בקסדה כלל לא ניתן לייחס משמעות לממצא!
    יותר מזה: על פי הסקר עצמו, במקרה המחמיר ביותר, 20 אחוז ממקרי המוות לא היו נגרמו על ידי פגיעת ראש.
    אפילו אם נחמיר ונניח שכל ההרוגים מבין חובשי הקסדות היו בתוך ה 20% האלה (והעובדה שאינם מציינים כמה מבין חובשי הקסדה נהרגו בתאונות שאינן פגיעות ראש היא כשל נוסף בניתוח הנתונים) הרי ששלשה אחוז מהווים רק 15 אחוז מתוך 25 אחוז ומכאן ניתן להסיק שאכן, אחוז חובשי הקסדות באוכלוסיה הוא נמוך ואינו עולה על 15 אחוז).
    אם נחמיר פחות ונתבסס על הנתון של 58 אחוז הרוגים מפגיעות ראש נקבל שלכל היותר אחד מתוך 14 רוכבים חובש קסדה מלכתחילה.
    יתר על כן: בין אלה שנהרגו מפגיעה שאינה פגיעת ראש עשויים להיות כאלה שאלמלא חבשו קסדה דווקא היו נהרגים מפגיעת ראש (אבל הקסדה הצילה אותם מפגיעה זו והם נהרגו כתוצאה מחבלות נוספות) ולכן סביר שאחוז חובשי הקסדות בין אלה שנהרגו מפגיעה שאינה פגיעת ראש דווקא גבוה מאחוזם באוכלוסיה הכללית.
    עלי להדגיש שאין בדברי כדי להפריך את המסקנה: ייתכן שעל אף השגיאות בניתוח הנתונים המסקנה נכונה אבל יש להבין שהסקר של עיריית ניו-יורק, לפחות על פי אופן הצגתו כאן, אינו יכול להוות בסיס למסקנה שהוא מבקש להסיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.