סיקור מקיף

דו”ח: זיהום האוויר באירופה מקצר בשנה את תוחלת החיים ביבשת

פחות משנה לאחר שהאיחוד האירופי הטיל מגבלות חדשות על פליטת חלקיקי כימיקלים לאוויר, הגיעו כמה ערים ביבשת, מאיטליה ועד הולנד, למסקנה כי הן אינן מסוגלות לעמוד בדרישות

פחות משנה לאחר שהאיחוד האירופי הטיל מגבלות חדשות על פליטת חלקיקי כימיקלים לאוויר, הגיעו כמה ערים ביבשת, מאיטליה ועד הולנד, למסקנה כי הן אינן מסוגלות לעמוד בדרישות – כך דיווחו גורמים רשמיים ומדענים באיחוד. דו”ח חדש של ארגון הבריאות העולמי שנדון לאחרונה צופה עתה השלכות מעוררות דאגה בעקבות הכישלון: מחמת זיהום החלקיקים, תתקצר בשנה תוחלת החיים של כל אזרח אירופי ממוצע המתגורר באזור עירוני.

לעומת הירידה העקבית שנרשמת ברמתם של רוב סוגי זיהום האוויר באירופה, לא חל בשנים האחרונות כל שינוי ברמת החלקיקים המסוכנים באוויר, ובמקומות מסוימים היא אף עלתה. זיהום זה, המכונה PM10, קשור בעיקר לגזים הנפלטים מכלי הרכב.

בעבר, לא ייחסו לרמות נמוכות של זיהום PM10 השפעה משמעותית על בריאותם של בני אדם, אך בשנים האחרונות התברר כי הוא יכול להסב נזק רב. לדברי מדעני ארגון הבריאות העולמי, הזיהום קשור למגוון רחב של סיבוכים בריאותיים, החל בתמותת תינוקות ועד להתקפי לב ומחלות ריאה.

אחד הקשיים המרכזיים בהגבלת הזיהום, הוא הפופולריות הגוברת של כלי רכב בעלי מנוע דיזל באירופה. אף שאפשר להתקין “לוכדי חלקיקים” שיגבילו את פליטתם לאוויר, ההתקנה אינה בגדר חובה. “עכשיו כשאנו יודעים שהחלקיקים הקטנים האלה באמת מסוכנים, עלינו להיערך בהתאם”, אמר עורך המחקר, ד”ר רוברטו ברטוליני, מארגון הבריאות העולמי. “יש בסיס מדעי חדש ועליו ליצור סדר יום חדש”.

בשבוע שעבר דנה הנציבות האירופית בהצעות לצמצם את הזיהום עד 2020, בהן קביעת רף חדש לפליטת גזים ממכוניות, והטלת חובה להתקין מסננים למכוניות בעלות מנוע דיזל. ברברה הלפריץ', דוברת המינהל לענייני הסביבה של הנציבות האירופית, אמרה כי “ידוע לנו ש-350 אלף בני אדם מתים באירופה בטרם עת בגלל איכות האוויר, בעיקר בגלל החלקיקים, כעת אנו מנסים לאזן בין עלות יישום ההצעות החדשות לבין התועלת לבריאות הציבור”.

הדו”ח קבע שהנזק הבריאותי הנגרם מזיהום חלקיקים, חמור במיוחד גם בכמה מארצות אירופה שבהן יש מודעות רחבה ביותר לענייני הסביבה. “גם תוחלת חייהם של תושבי בלגיה והולנד מתקצרת, אף שבשתי המדינות נעשים מאמצים רבים להוריד את רמת זיהום האוויר”, אומר ד”ר מייקל קריזיזנובסקי, מתאם המחקר, בהתבססו על נתונים חדשים. על פי הדו”ח, עצם היצאותם של החלקיקים באוויר גובה בממוצע 8.6 חודשי חיים מכל אדם באיחוד האירופי. האומדן גבוה יותר בגרמניה (10.2 חודשים) ובאיטליה (9 חודשים). בעקבות המידע, יוזם ארגון הבריאות העולמי קמפיין להגברת המודעות לנזקי הזיהום.

ואולם הדיון בהחמרת הצעדים נגד זיהום האוויר נתקל בהתנגדות, בעיקר מצד תעשיית המכוניות. אף שהדו”ח הוגש כבר ב-1 באפריל, נמנעה עד כה הנציבות האירופית מלדון בו, בין היתר בעקבות לחץ מצד שדולת תעשיית המכוניות. “מגזרים פוליטיים וכלכליים שונים עשו מאמצים רבים כדי להשתיק את הנושא”, אמר ברטוליני.

התאחדות תעשיית המכוניות הגרמנית, VDA, טוענת מנגד שהדו”ח מגזים בכל הנוגע למידת ההשפעה של זיהום החלקיקים על הבריאות. “הניסיון לקשור את טכנולוגיית הדיזל לאומדני תמותה בלתי מבוססים הוא בגדר ספסור חסר אחריות ברגשות ובחרדות”. נאמר בהודעה שפירסמה ההתאחדות באינטרנט.

ההתמקדות החדשה ב-PM10 נובעת מהמודעות הגוברת לנזקי הבריאות הנלווים לו. גם רמות נמוכות יחסית של הזיהום נקשרות עתה סטטיסטית לפגיעה בהתפתחות הריאות אצל ילדים ולעלייה במספר האישפוזים בגין בעיות של דלקת ריאות וקצרת (אסטמה). “הילדים שהחלקיקים מזיקים לבריאותם אמנם לא ימותו, אבל אם הריאות שלהם לא יתפתחו כנדרש, הם יתקשו לתפקד במצבים רבים”, אמר קריזינובסקי.

10 MP רמתהזיהום מסוג PM10 גבוהה במיוחד באזורים עירוניים, בעקבות תנועת המכוניות הערה. הזיהום מכיל בין השאר חלקיקי גופרית, חנקן ואמוניה, שחודרים לדרכי הנשימה ומעודדים התפתחות סיבוכים בריאותיים, בעיקר בריאות.

אליזבת רוזנטל, גארדיאן, חדשות וואלה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.