מדענים מהארווארד הצליחו לייצר תאי גזע משילוב תאי עור ותאי גזע עובריים

מדובר בפריצת דרך מבטיחה שעשויה להוביל ליצירת תאי גזע בלי שיהיה צורך להרוס לשם כך עוברים אנושיים

מדענים מהארווארד הכריזו מסרו כי גילו דרך לשלב תאי עור בוגרים ביחד עם תאי גזע עובריים, פריצת דרך מבטיחה שעשויה להוביל ליצירת תאי גזע בלי שיהיה צורך להרוס לשם כך עוברים אנושיים.
המדענים אומרים כי הם הצליחו להראות כי המחקרים המוקדמים שלהם הראו שתאי גזע משולבים “תוכנתו מחדש למצב העוברי”.
לפריצת דרך כזו יכולה להיות השפעה על שיכוך הויכוח הלאמי אודות האתיקה של מחקר תאי הגזע, אך הדבר לא יקרה בקרוב.
“אם ניסויים עתידיים יעידו כי מצב התכנות מחדש ישאר לאחר הוצאת ה-DNA של תאי הגזע העובריים – דבר שהוא מכשול טכני – התאים ההיברידיים יוכלו תיאורטית לייצר שורות תאי גזע עובריים, התפורים על חולים מסוימים ללא צורך ליצור ולהרוס עוברים אנושיים”, נכתב בתקציר המחקר שדווח בכתב העת המדעי סיינס.
תאי הגזע שפותחו אינם יכולים לשמש לטיפול בבני אדם: יש להם פי שניים יותר כרומוזומים מהמספר הרגיל. ולמעשה, כל תא מקבל די.אנ.איי מארבעה הורים, במקום משניים. אך למרות זאת, תאי הגזע האלה יכולים לתרום רבות בתחום המחקר. פרטי המחקר, שצפוי להתפרסם בכתב העת Science מחרתיים, מעורר שוב תקוות שבאמצעות הפיתוח החדש, יוכלו מדענים לרפא מחלות כסוכרת, פרקינסון, אי תפקוד של הכבד ועוד.

“תאים אלה כמעט זהים לחלוטין לתאי גזע עובריים נורמליים. בכל אמות המידה שבחנו, נמצא כי לתאים אלה יש תכונות של תאי גזע עובריים, פרט לכך שיש להם כמות כפולה של די.אן.איי. עובדה זו הופכת אותם בלתי שמישים לטיפול רפואי”, אמר ד”ר קווין אגן מאוניברסיטת הארווארד. “ייקח עוד 10 שנים לפחות עד שנגיע למטרה”, הוסיף אגן.