טלסקופ החלל נוסטאר צילם את הפולסאר המכונה “יד האלוהים”

האם אתם רואים צורה של יד בתמונת הרנטגן החדשה? היד עשויה להיראות בדיוק כמו בצילום רנטגן אצל הרופא, אך היא למעשה ענן של חומרים שנפלטו מכוכב שהתפוצץ. מערך הטלסקופים בעלי יכולת ספטרוסקופיה גרעינית Nuclear Spectroscopic Telescope Array או בקיצור נוסטאר (NuSTAR) צילמו את המבנה בתחום תדרי ה-X הגבוהים לראשונה. צילום קודם, בקרני X בעלי אנרגיה נמוכה יותר שצולמו בידי טלסקופ החלל צ'אנדרה נראים בתמונה בצבעים ירוק ואדום. צילום: NASA/JPL-Caltech/McGill
האם אתם רואים צורה של יד בתמונת הרנטגן החדשה? היד עשויה להיראות בדיוק כמו בצילום רנטגן אצל הרופא, אך היא למעשה ענן של חומרים שנפלטו מכוכב שהתפוצץ. מערך הטלסקופים בעלי יכולת ספטרוסקופיה גרעינית Nuclear Spectroscopic Telescope Array או בקיצור נוסטאר (NuSTAR) צילמו את המבנה בתחום תדרי ה-X הגבוהים לראשונה. צילום קודם, בקרני X בעלי אנרגיה נמוכה יותר שצולמו בידי טלסקופ החלל צ’אנדרה נראים בתמונה בצבעים ירוק ואדום. צילום: NASA/JPL-Caltech/McGill

טלסקופ החלל נוסטאר של נאס”א צילם כוכב מת וחורים שחורים, בפולסר המכונה בשפה העממית “יד האלוהים” אלא שבצילום זה, שצולם בקרני X אכן היד נראית כמו בצילום רנטגן.

בניגוד לטענת פוקס ניוז לפיה התמונה מוכיחה את קיומו של אלוהים, התמונה של נאס”א רק מראה עוד עצם חללי שגרתי שצורתו שונה מעט  מהערפילית הממוצעת בכך שהיא מזכירה צורה של יד, דבר שעשוי לעורר מם מיותר בדיוק כמו הקודם על ערפילית אחרת המכונה עין האלוהים.

תצלום חדש של הלווין נוסטאר (NuSTAR – Nuclear Spectroscopic Telescope Array) הוכיח את יכולת הטלסקופ לצלם עצמים קרובים ורחוקים. אחת התמונות מראה את השרידים האנרגטיים של כוכב מת, מבנה המכונה בשפה העממית “יד האלוהים” בשל הדמיון שלו ליד אנושית.
“נקודת המבט הייחודית של נוסטאר המצלם בקרני X בעלי אנרגיות גבוהות, מאירות עצמים שנחקרו היטב בעבר – באור חדש” אמרה פיונה האריסון, החוקרת הראשית של המשימה במכון הטכנולוגי של קליפורניה בפסדינה.

נוסטאר שוגר לחלל ב-13 ביוני 2012, במשימה לחקור את היקום בתחום קרני ה-X באנרגיות גבוהות. הוא צופה בחורים שחורים, כוכבים מתים או מתפוצצים ועצמים קיצוניים אחרים בגלקסית שביל החלב ומעבר לה.

התמונה החדשה של “יד האלוהים” חושפת ערפילית הנמצאת במרחק 17 אלף שנות אור מאיתנו ובליבה כוכב מת מסתחרר (פולסאר) בשם PSR B1509-58 מאירוע סופרנובה בן 1,700 שנה. הפולסאר הוא שריד של כוכב שהתפוצץ בסופרנובה. קוטרו של הפולסאר הוא כ-19 קילומטרים בלבד אך הוא ארוז בתוך “תיק” גדול: הוא מסתחרר כמעט שבע פעמים בשניה, ויורה חלקיקים לתוך החומר שנפלט מהכוכב במהלך מותו האלים. חלקיקים אלה מתנגשים בשדה המגנטי סביב החומר שנפלט בהתפוצצות הכוכב וגורם להם לזהור בתחום הרנטגן. התוצאה היא ענן שבתצלומים קודמים נראה כמו יד פתוחה.

אחת התעלומות של עצמים מסוג זה – המכונים ערפיליות רוח הפולסאר הוא האם החלקיקים פועלים הדדית עם החומר בדרך מסויימת שגורמת להם להיראות כמו יד, או האם צורת החומר עצמו דומה ליד.

“איננו יודעים האם צורת היד היא אשליה אופטית, אומר הונג’ום אן מאוניברסיטת מקגיל במונטריאול, קנדה. “עם נוסטאר היד נראית יותר כמו אגרוף, דבר שמספק לנו כמה רמזים”.

להודעה של נאס”א

1. מצטרף לאורי בעניין זה
    למה להכניס עניין שלא בעניינו? פוקס במקרה זה אומרים בדיוק את הדבר הכון
    לא יפה ולא מקובל ממך אני ממצפה ליותר אמינות

2. אבל, דווקא הפסקה האחרונה בכתבה של פוקס ניוז מוכיחה בדיוק את ההיפך (כשהם מסבירים שזו תופעה פסיכולוגית ידועה שהמוח האנושי מוצא צורות מוכרות בכל דבר).

3. אבי למה סתם להוציא דיבתם של פוקס ניוז? בשום מקום בכתבה שלהם לא נטען שהערפילית הזו מוכיחה את קיומו של אלוהים. מריחות והטעיות רטוריות זה התחום של הבריאתנים, תשאיר את זה להם

4. כפי שאמרת בלי יכולתי להתפלסף , ומניסיוני מהחזרות זמן , מקווה שהטוב יעלה למעלה

5. מים נושפים
    התפלספות דורשת יכולת גבוהה במה שבעליל לא התברכת בה. אתה גם נשמע מאוד פתטי וחסר יכולת סובסטנטיבית מה שמכניס אתך גם לרגרסיה סמי ויזואלית.

6. אם יונג לא היה מתפלסף , אולי הייתי יכול ללמוד משהו , כל עוד זה לא נשיקה מנסיך , תן לי להאמין מניסיון בעולמות המקבילים , ולראות בזכרוני את מה שנסתר מעינכם הצר ממדיות , בכבוד מים נושפים

7. מים נושפים
    מזה זמן אני עוקב אחרי התגובות שלך והמסקנה עגומה למדי. אתה לוקה בתסמונת היקיצה שלא מומשה. במילים פשוטות גרוע יותר מהיפיפיה הנרדמת. אני מזמין אותך לטיפול אצלי ואצל קארל יונג.

8. מר ניסים הנכבד , תודה על הכיוון אל האושר , אני לא אומר שהכל יפה בהחזרות זמן , אבל את האמת אוהב להגיד , למרות שהיה חמקמקה , חמקמקה בעולמות מקבילים

9. מר עריד הנכבד , היות והתעסקתי קצת בהחזרות זמן , המרחק לא משנה כלכך והזמן גם יכול לשחק בדרך , יום יפה ושבת שלום

10. נו, מכיוון וזה במרחק 17 אלף שנות אור וקרה לפני 1700 שנה מאיתנו אז אין ספק שאלוהים כבר מזמן לא איתנו.
    מה שמפתיע בסיפור, שלמרות המרחק במרחב ובזמן רבים מתקשרים איתו על בסיס יום יומי.