סיקור מקיף

הספינה הקדומה ביותר שנבנתה בשיטת “שלד קודם” נמצאה בארץ

 ספינה מהמאה השישית שנמצאה בחוף דור היא הספינה העתיקה ביותר הבנויה בשיטת בניה זולה שהונהגה לאחר נפילת האימפריה הרומית

 מהפך בעולם הארכיאולוגיה הימית: ספינה טרופה מחוף דור היא הקדומה ביותר בעולם שנבנתה בשיטת “שלד קודם”. הספינה הקדומה ביותר שנבנתה בשיטה זו ואשר הייתה מוכרת עד עתה נמצאה בטורקיה ותוארכה לרבע הראשון של המאה ה-11 לספירה, מחקר של המכון ללימודי ים של אוניברסיטת חיפה מגלה שהטרופה הישראלית קדמה לה בכחמש מאות שנים.

הטרופה של ספינת סוחר בגודל בינוני התגלתה בחוף דור כבר בשנת 2001 ומאז היא מהווה מוקד מחקר חשוב עבור אנשי המכון ללימודי ים והחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה בראשותו של ד”ר יעקב כהנוב. בעונת החפירות שהסתיימה עתה התברר שמדובר בלא פחות ממהפך בתחום: הספינה, שתוארכה למאות החמישית – תחילת השישית לספירה, היא הקדומה ביותר בעולם שבה ניתן להבחין כי נבנתה בשיטת “שלד קודם” – שיטה זולה שהותאמה לשינויים בזירה הבינלאומית עם שקיעת האימפריה הרומית. יש לנו כעת תמונת ראי לגבי השינוי הפוליטי-בינלאומי שהתרחש באותה תקופה”, ציין ד”ר כהנוב. לדבריו, יש שתי שיטות לבניית סירות עץ. הקדומה יותר היא שיטה שבה נבנה קודם הציפוי החיצוני ועליו הונחו לוחות הציפוי החיצוני. השיטה החדשה יותר מבוססת על בניית שידרת שלד וחיבור הלוחות לשלד בעזרת מסמרים בלבד. השינוי בין השיטות החל עם שקיעת האימפריה הרומית ועליית האימפריה הביזנטית, שגרם לירידה משמעותית בהשקעות הציבוריות של השלטון. לפיכך, נוצר צורך למצוא דרכים זולות יותר כדי לקיים את קשרי המסחר.  שינוי שיטת הבניה של ספינות היתה אחת מהן.

“עד היום, הספינה הקדומה ביותר שאנחנו יודעים בוודאות שנבנתה בשיטת 'שלד קודם' נמצאה בטורקיה והיא מהמאה ה-11. כבר בחפירות שביצענו בים הנחנו כי הספינה שלנו נבנתה בשיטה זו, אבל נתקלנו בספקות בקרב אנשי המקצוע”, אמר ד”ר כהנוב. עתה נעלמו הספקות. עם סיום עונת החפירות. החוקרים שלחו חתך של שני מטר שנלקח ממרכז הספינה לבדיקה במעבדה וכך הוכח כי אכן מדובר בספינה שבה נבנתה קודם השידרה ואליה חוברו לוחות הציפוי. “מדובר במהפך בכל הידוע לנו לגבי תאריך השינוי בו חל מעבר בין שתי שיטות בניית כלי שיט, מכיוון שהספינה שלנו עתיקה בכחמש מאות שנה מזו שנמצאה בטורקיה.”

עם תום עונת החפירות החמישית, סיפורה של הספינה שטבעה בחוף דור לפני כ-1500 שנה מתחיל להתבהר. זו הייתה ספינת סוחר באורך של כ-16 מטרים וברוחב של כ-5 מטרים שהפליגה לאורך חופי ארץ ישראל בתקופה הביזנטית, כשהיא מהווה תחליף מהיר ויעיל לשיירות יבשתיות. בשיוט האחרון שלה, נשאה הספינה אבני בנין מסותתות מכורכר מקומי והם אלה ששימרו אותה בצורה טובה למדי בכל אותן השנים.

6 תגובות

  1. הספינה הקדומה ביותר שנבנתה בשיטת “שלד קודם” נמצאה בארץ
    אני מחזיק בפמי את גליון מס’ 134 של כ.ע קתדרה שבו ישנו המאמר של יעקב כהנוב ואיני מוצא כל קשר בין הכתוב בו לבין הפרסום שלך ב”הידען”
    מצפה למענה

  2. הספינה הקדומה ביותר שנבנתה בשיטת "שלד קודם" נמצאה בארץ האם קראת את הכתוב כמעט כל משפט סותר את קודמו. או….

  3. אבי, שפו על האתר החדש והעיצוב הקריא והנוח.
    סוף סוף סביבה נעימה וידידותית.
    אמנם אני מגלה עכשיו תיבת הטקסט של התגובה שאני כותב עכשיו זזה ימינה כך שאיני רואה את האות הראשונה אותה אני מקליד בשורה אבל אני מניח שבקלות ניתן לסדר את הבאגון.

    המשך בעמלך המבורך.
    שחר

  4. שלום לך.
    רוב הגולשים סבורים אחרת. יש הרבה יתרונות במערכת החדשה, גם בצד של העריכה וגם בצד של הקוראים. אם אתה מדבר על התמצאות – להפך, יש לך את כל הנושאים הראשיים בצד ימין ואם אתה לא רוצה לחפור הלאה אלא רק לראות את כל החדשות מכל תתי הנושאים כל מה שצריך הוא לרדת למטה ולא להכנס לכל תת נושא ותת נושא כפי שהיה במערכת הקודמת. וזו רק דוגמה אחת לשיפור בהתמצאות.

  5. ממה קרה לאתר הידען?
    חבל ששינו אותו ככה זה ממש לא יפה ומכוער איך ששינו את כל התצוגה כאן.
    היא לא נוחה וממש מעצבן.

    לא כיף לקרוא כאן ואני לא מתמצא.
    באמת חבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.