סיקור מקיף

גריפין קורא לזרז פיתוח כלי שיחליף את המעבורת והחזיר המעבורת להאבל

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/grifin150505.html

הבוס החדש של נאס”א נאם נאום מלהיב ביום חמישי ובו קרא להאצה של פיתוח חללית חדשה כך שארה”ב לא תפסיד את הגישה לחלל כאשר מעבורות החלל יפרשו, אך הזהיר כי יהיה צורך להקריב משהו אחר.
מייקל גריפין אמר לתת וועדה של הסנט בוושינגטון כי כדי לכסות את עלות האצת המחליפה של המעבורת, הוא עלול לעכב כמה מחקרים בתחנת החלל ומשימות בלתי מאוישות. “אנחנו לא יכולים לעשות כל מה שנמצא על שולחן התכנון ואנחנו צריכים לארגן סדר עדיפויות ולעשות את הדברים החשובים תחילה.” הוסיף.
גריפין מבקש להטיס את החללית החדשה מוקדם ככל האפשר לאחר המועד המתוכנן לפרישת המעבורות – שנת 2010 – כדי להמנע מהפער בן ארבע השנים שבו לארה”ב לא תהיה כל דרך לשגר אסטרונאוטים אדם למסלול.
התוכנית הנוכחית, אותה ירש כאשר קיבל את ניהול נאס”א לפני כחודש, קוראת לבניית כלי רכב חדש שישא נוסעים למסלול בשנת 2014 ויהיה בעל יכולת לטוס לירח ולמאדים בשינויים הנדרשים בשנים שלאחר מכן.
גריפין אומר כי פער שיגורים בין ארבע שנים הוא בלתי מתקבל על הדעת והוא מקווה שתהיה תוכנית לסגירת הפער עד אמצע יולי. ה-CEV (crew exploration vehicle) החדש הוא חלק חשוב בתוכניתו של הנשיא בוש להחזיר אסטרונאוטים לירח בשנת 2020.
ה-CEV חייב להיות בטוח, פשוט וזמין במהירות” אמר גריפין לכתבים לאחר ההופעה הזו.
“שש השנים בין משימת אפולו-סויוז ב-1975 ועד לטיסה הראשונה של קולומביה ב-1981 גרמו נזק הן לתוכנית החלל של ארה”ב והן לאומה”, אמר גריפין. “אינני רוצה לחזור על זה שנית”.
“ארה”ב חייבת תמיד שתהיה לה גישה לחלל” אמרה הסנטורית ברברה מיקולינסקי, דמוקרטית ממרילנד. גריפין אמר לתת הועדה של הסנט למסחר, משפט ומדע כי הוא איננו יודע כמה יעלה להאיץ את פיתוח ה-CEV שנמצא עדיין בשלבי התכנון המוקדמים. ואולם הוא אמר כי בחירת ספק יחיד ב-2006 במקום שני ספקים שיתחרו על הטיסה ב-2008 כפי שתכנן קודמו, עשויה לחסוך מיליארד דולר ויותר בטווח הקצר.

כסף נוסף עשוי להחסך באמצעות השעית מחקרים בתחנת החלל הבינלואמית כמו ניסוי שנועד להכשיר לקראת שהות ארוכה על הירח או הקמת תחנה במאדים – ובכך לבטל כמה טיסות מעבורת שאמורות היו להעלות את הציוד הזה. לדבריו, 18 טיסות מעבורת מתוכננות כרגע כדי לסיים את בניית תחנת החלל החלל. זאת בנוסף לעשר טיסות אספקה וביחד 28 טיסות.
נכון לעכשיו, נאס”א נאבקת במתן מענה לדרישות הבטיחות בעקבות אסון קולומביה. המנהלים מקווים לשגר את דיסקוורי למשימתה הראשונה באמצע יולי. עבודות התיקונים נמשכות לאט, ולוח הזמנים הדוק מאוד.
גריפין הבטיח לסנטורים כי הוא ישתמש באזמל מנתחים ולא בסכין קצבים כדי לחתוך את תקציב המחקר לתחנת החלל ולשאר משימות הגילויים ויבחן דחיה של פרויקטים שטרם הוחל בעבודה עליהם.
“המחקר החיוני חייב להמשך” אמר, “אך אם הוא יידחה בכמה שנים כדי לאפשר לנו להשלים בניית מערכת תעבורה יעילה בין מערכות, אני מאמין כי העיכוב יהיה שווה את זה. ושם המקום שבו אחפש כסף.
גריפין הבטיח כי נאס”א תשלים את תחנת החלל, החצי בנויה. ואולם אם התחנה עדיין לא תושלם כאשר המעבורות יפרשו, עשויה סוכנות החלל לפנות לטילים לא מאוישים כדי להעלות את הרכיבים הנותרים.
באשר לטלסקופ החלל האבל, הורה גריפין להתחיל לעבוד על משימת השירות האחרונה באמצעות מעבורת. תקציב של 291 מיליון דולרים הושם בצד בתקציב השנה הבאה. אם הטיסה הזו תתקיים הדבר תלוי בהצלחת שתי משימות המעבורת הבאות. כזכור, קודמו של גריפין, שון אוקיף, פסל ביקור של אסטרונאוטים בהאבל בשל דאגות בטיחות שלאחר אסון קולומביה.


לידיעה באתר החדשות של יאהו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.