טכנולוגיית גריד מפחיתה צורך בניסויים בחיות

האיגוד הישראלי לטכנולוגיות גריד

ניסויים בבעלי חיים. אילוסטרציה

טכנולוגיית גריד המאפשרת “פירוק” של משימות מחשוב, תאפשר לחזות את מידת הרעילות של הרכבים כימיים שונים. כך ניתן יהיה להפחית את השימוש בניסויים בבעלי חיים, המשמשים למשימה זאת כיום.

שותפות רחבת היקף באירופה, מיועדת להפחתת השימוש בניסויים בבעלי חיים. זאת באמצעות טכנולוגיית מחשבים הקרויה גריד. טכנולוגיית הגריד יודעת “לפרק” משימות מחשוב הדורשות עוצמת מחשוב רבה, לנתחים קטנים. באמצעות גריד, כל נתח מעובד בנפרד וכך מתקבלת עוצמת מחשוב מצרפית, אשר מאפשרת ביצוע חישובים מורכבים.

למשימה החשובה, חברו יחדיו מוסדות מחקר וחברות מסחריות מרחבי אירופה, בניהן מצרפת, גרמניה, איטליה שוויצריה ואסטוניה. מטרת השותפות הינה ליצור בנק של מידע אשר התקבל מניסויים שנערכו בבעלי חיים. בנק המידע יכלול, בין היתר, ממצאים והשערות לגבי הנזק שנובע מכימיקלים רעילים, בניהם כאלה הנמצאים בשימוש יום יומי.

הפרויקט יאפשר לחברות המפתחות מוצרים כגון: תרופות, מוצרי קוסמטיקה, משמידי חרקים וכו', לקבל לגישה נוחה למידע וכן לתחזיות לגבי הרעילות של תרכובות כימיות שונות. הדבר יוביל, מקווים החוקרים, להפחתה בכמות הניסויים בבעלי חיים. זאת מאחר וניסויים בבעלי חיים, הינה הדרך המקובלת כיום לבחון רעילות של תרכובות כימיות, המיועדות לשימוש במוצרים.

החוקרים ינצלו את טכנולוגיית הגריד, על מנת לספק גישה למודלים ממוחשבים שיאפשרו לחזות מאפיינים של תרכובות חדשות, אשר טרם נוסו בעבר. תקוותם של החוקרים הינה שהשימוש במודלים אלה יחליף בהדרגה את השימוש בבעלי חיים לניסויים. השימוש בגריד חיוני, מאחר והשימוש במודלים אלו, דורש עוצמת מחשוב עצומה, הכוללת ניתוח כמויות מידע אדירות. משימה שטכנולוגיות גריד, מסוגלות להתמודד איתה באופן הטוב ביותר.

אבנר אלגום מנכ”ל האיגוד הישראלי לטכנולוגיות גריד (Grid.org.il), מסביר, כי טכנולוגיית הגריד משמשת למחקרים רבים לטובת האנושות. בחלק מהמחקרים, מתבקשים גולשים לתרום את עוצמת המחשב שלהם דרך האינטרנט למחקר. רשימה ותיאור של מספר פרויקטים התנדבותיים מובילים ניתן למצוא באתר האיגוד הישראלי לטכנולוגיות גריד: grid.org.il תחת הקטגוריה: Join Grid for Research.

אתר ארגון הגריד הישראלי