חומרי-סיכה המכילים רכיבים טבעיים בלבד

מערכת מכאנית הזקוקה לחומר סיכה

צוות חוקרים מאוניברסיטת Huelva בספרד פיתח חומר-סיכה ידידותי לסביבה המבוסס על שמן ריצין (מצמח הקיקיון, ricin) ותולדות תאית, בהתאם למאמר שפורסם בכתב-העת המדעי Green Chemistry. החומר החדש אינו כולל אף אחד מהמרכיבים המשמשים היום להפקת חומרי-סיכה תעשייתיים שכיחים.

“המטרה של מחקר זה הייתה לפתח מוצר שיוכל לשמש כחומר-סיכה (גריז) ואשר יהיה מורכב מחומרים טבעיים בלבד, כך שניתן יהיה לפרקו ביולוגית,” אומר החוקר José María Franco, מהנדס כימיה באוניברסיטה ואחד מכותבי המאמר.

חומרי-סיכה ידידותיים לסביבה הינם “אולאוג'לים” (oleogels) המורכבים מתולדות תאית שמקורם צמחי ושמן ריצין (שמקורו מצמח הקיקיון) כבסיס החומר. החוקרים מסבירים כי תכשירים חדשניים אלו הינם “תחליפים לחומרי-סיכה רגילים כגריז, העלולים לגרום לזיהום סביבתי אם הם משתחררים אליו.”
חומרי-סיכה תעשייתיים מכילים רכיבים שאינם מתפרקים ביולוגית, כגון שמנים סינתטיים או תולדות נפט, העוברים הקשחה באמצעות סבונים מכילי-מתכת או תולדות של פולימר שתנן (משפחת פולימרים סינתטית). אלו הם כרגע החומרים בעלי הביצועים הטובים ביותר, אולם הם מהווים גם בעיות רבות בתחום הגנת הסביבה.

מיליוני טונות של שמנים תעשייתיים והידראוליים נשפכים מדי שנה לנהרות, לים ולקרקע. שמנים מבוססי-מינרלים אלו עלולים לזהם את מקורות המים לתקופה של למעלה ממאה שנים, ועשויים למנוע את הצמיחה של עצים וגידולים חשובים ולהיות רעילים לבע”ח.

פתרונות חלקיים בלבד נמצאו עד היום לבעיה זו, כגון המרת השמן המינראלי לשמן צמחי, אולם לא נמצאו תחליפים יעילים לחומרי-ההקשחה מכילי-המתכת, שגם הם מזהמים מאוד. הגריז “הירוק” החדש מספק פיתרון לכך, למרות שהמדענים מודים כי “עדיין נדרש מחקר נוסף” בכדי לשפר את כושר הסיכה והעמידות שלו לאורך זמן.

החוקרים מציינים כי לחומר החדש “יש רמת יציבות מכאנית הדומה לזו של חומרי-סיכה קיימים והוא עמיד לטמפרטורות גבוהות ובעל צמיגות יציבה, למרות שהם צפו במקרים בהם החומר דלף בכמויות גדולות כאשר הופעלו עליו כוחות חזקים בטמפרטורות גבוהות.” כאשר משתמשים בחומר זה במסבים, חשוב שהוא לא ייזל החוצה בקלות וזאת בכדי לאפשר לו לבצע את עבודתו לאורך זמן.

החוקרים מתכוונים להמשיך ולחקור את ההיבטים הללו במטרה למצוא דרך לאזן את השימוש ברכיבים טבעיים להכנת הגריז תוך כדי שיפור יכולות הסיכה שלו.
בכל מקרה, המדענים הצליחו להוכיח כי חומרי-סיכה המכילים רכיבים טבעיים בלבד המבוססים על תולדות תאית לא רק ידידותיים לסביבה, אלא גם קלים לייצור ודורשים ציוד פשוט יותר מזה הנדרש להכנת חומרי-הסיכה הקיימים היום.

1. ל 2 ו- 3 מדובר בחומר סיכה לשימושים תעשייתים (כמו גריז או שמן מכונות),
    הוא אולי רעיל, אבל גם גריז לא ממש בריא לנו, ועוד יותר לא בריא לאדמה ולמי התהום.

2. ל-2 (ו-3). "רעילות הריצין גבוהה פי 6,000 מהציאניד, פי 2,000 מארסו של נחש קוברה ופי 12,000 " (מתןך ויקיפדיה).